Någon med erfarenhet av vandring i SydKorea

Min dotter pluggar i Korea o har planer på att stanna året ut. Det gör så klart mig sugen på att hälsa på - och - passa på att kolla in naturen. Hittade på nätet: "Hiking Korea" - där kostade det MYCKET per natt. Någon som vet något om hiking i Korea?
 
Googla på Seorakstan NP. Jag tror det är den mest kända NP. Jag var där November 2013 och planen var att korsa parken med tält på 3 dagar. Men parken var avstängt på grund av brandrisk och jag fick hålla mig till de dagsturer rund huvudingången. Bra markerade leder och många trappsteg men rätt tråkig inanför huvudingången. Jag bodde vid den enda turistanläggning inne vid huvudingången, typ vandrarhemstandart. Jag hörde att anlägningen stängdes ner under 2014 och man får sova utanför parkens ingång där det finns hotel. Jag imponerades av ledernas markeringar med nogran information om svårighetsgrad osv. Dock infan sig aldrig någon vildmarkskänsla fast det kan finnas björnar där, iaf har de björnen som symbol. Det är nog mer ansträngande än vad det ser ut i början. Kan tänka mig att längre in finns inte så mycke folk.
Lycka till med vandringen! Mvh Veni
 
Jag tillbringade en tid i staden Okpo på ön Geoje, sydöstra kusten av
S Korea. Där vandrade koreanerna mycket, men det var dagsturer mesta dels på helgen. Ett annat populärt fenomen var att åka på bussresor till områden med vandriing och sedan göra dagsturer där. Det fanns några butiker med friluftsgrejor i staden, men de innehöll väldigt lite med campingsaker. Skulle gissa att man oftast, som Korean iallafall, sover på hotell/vandrarhem och gör kortare turer. Men jag var bara i Okpo, så det kan mycket väl fungera annorlunda i områden med större sammanhängande naturområden..

Min känsla är att Koreanerna är gillar att vara i naturen. Så försök göra som de så slipper du nog undan hysteriska priser. Jag vill minnas att de ofta vandrade med en förening. Din dotter kan kanske fråga någon Korean om tips på vad som fungerar där hon är.

Lycka till
 
Jag har vandrat några gånger med en vandringsklubb på helger i Korea. Inga övenattningsturer, utan det var alltid buss fram och tillbaka över dagen. Det vanliga var att vi släpptes av nedanför ett berg, gick upp till toppen (ofta ganska snabbt och brant) och ner en bit på andra sidan. Långlunch intogs då, alla hade med sig kök och råvaror, några kvinnor brukade leta fram växter som de använde i maten. Jag bjöds att smaka alla möjliga goda saker, från nudelsoppor till wokade köttbitar och olika frästa grönsaker. Så småningom ner på andra sidan berget till den väntande bussen och ett par timmars färd tillbaka till Seoul.

Landet är bergigt, vacker men tättbefolkat, det finns inte många områden utan byar och hus. Bergen är vackra, speciellt på hösten.
 
Spännande! Tack för tipset! Jag ska kolla av. Har hittat att det finns organiserade campingområden o om jag förstod det rätt fick man sova där en eller två nätter eller liknande. Kan tro att detskulle finnas tält o koreaner precis överallt bakom varje buske, om det var allemansrätt som i Sverige. Ska se om jag hittar tillbaka till den sajten. Och länka här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Pilgrimsleden i Spanien - med tält? Någon med erfarenhet? Trekking 2
Enrok Har någon erfarenhet av astma och hög höjd? Trekking 2
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
veni Någon som vandrat i Great Smoky Mountains NP? Trekking 0
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
These Boots... Någon som är intresserad av Mt Whitney, Kalifonien i slutet av Aug? Trekking 1
rimn Dödsmarsch, någon? Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
The Wanderer Camino Francés i juli, någon som varit där då? Trekking 0
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
Excellent Någon som vandrat i Kroatien? Trekking 0
sxefan Någon som varit i KAMTJATKA? Trekking 8
ljunkan Allalinhorn någon??? Trekking 1
mardh Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna? Trekking 7
mikaalien Någon som har en överproduktion i Sköldkörteln? Trekking 5
streghina Aruba...någon som vet något? Trekking 0
01234 Någon som vet om Mt Blanc och Mt Rosa Trekking 4
seon Erfarenhet av södra Piemonte och Queyras Trekking 4
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
tone.antonsson Erfarenhet av himalayanglacier.com? Trekking 4
Skogsanna Erfarenhet av Äventyrsresor (företaget) Trekking 4
phaggquist Erfarenhet/Vandring - Cortina ... Trekking 1
OveS Erfarenhet AfroTravel Trekking 1
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.