Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna?

Tänkte vandra en bit på GR11 i början av okt från Benasque och västerut. Finns det möjlighet att få tak över huvudet vid denna tid på året eller måste man ha tält? Kan man dricka vattnet i bäckarna? Hur stor risk för snö och minusgrader? Någon som har tips?
 
Vattnet

Har gått i området från benasque en gång västerut och en gång österut men inte på GR11 mer än någon dagsetapp. Vi drack vattnet direkt från bäckarna och fick aldrig problem. Men, som vanligt så ska man väl vara mer fösiktig långt ner i dalarna och särskilt om det verkar finnas bebyggelse/folk/boskap ovanför.

/D
 
Standard på refugios

Hur är standarden på refugios i området. Bemannade/obemannade? Tillgång till matlagningsmöjligheter?
 
minusgrader & vatten

Förra veckan var det minusgrader varje natt på över 2000 m i området, men soligt & varmt på dagen.

Vi hade en högteknologisk vattenrenare med oss och tog vatten utan att fundera alltför mycket på boskap osv ovanför. Visserligen ökade den ju för sin del belastningen på lårmusklerna men gjorde det hela mycket ledigare. Och än så länge har jag inga sviter av vattnet fast kopannkakorna i några fall var oroande nära vattenlinjen.
 
Re: Standard på refugios

mardh; sa:
Hur är standarden på refugios i området. Bemannade/obemannade? Tillgång till matlagningsmöjligheter?

De bemannade är bra och har oftast lagad mat och kokmöjligheter. De små skjulen duger om man inte har något val men kan ibland vara otrevliga. De är oftast inget annat än ett regn/vindskydd. Vad som är öppet/stängt just nu vet jag inte, har bara gått mitt i sommaren.
 
Hej!
Räkna inte med att refugiosarna är öppna i oktober. Kolla innnan. Vissa är öppna året om men om jag kommer ihåg rätt så stänger vissa i mitten på september.

De jag varit där med har alltid vattenreningsdroppar med sig, lättare att bära och gör väl förhoppningsvis någon nytta. Ingen blev sjuk i varje fall. Gick förr att köpa på apoteket, mer osäkert nu. Vi fick tag på det genom Cityakuten tror jag. Längs GR 11 träffar man på ett och annat djur och ibland ligger det något dött och uppsvullet i vattnet så kolla av lite uppströms.

Annars blir det nog finfint. Säkert både snö och minusgrader. Vi var där i slutet av Augusti, inget snöfall men en del åska, hagel och regn och någon frusen sjö på morgonen dock kring 2800m höjd. Tror vädret brukar vara mer stabilt i oktober...

Ha så trevligt
/Henrik
 
Var uppe i krokarna kring Berga samt upp mot la Molina och sedan Andorra under en weekend förra àret i oktober: regn hela tiden, vilket uppe mot en 1000 meter övergick i àrets första seriösa snöfall.

Svampsäsong, sà de lágre delarna av Pyreneerna (och dess olika logis) ár fyllda av svampälskande katalaner, âtminstonde pà helgerna.

Mvh, Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Någon som vandrat i Great Smoky Mountains NP? Trekking 0
Excellent Någon som vandrat i Kroatien? Trekking 0
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
Leightwalk Någon med erfarenhet av vandring i SydKorea Trekking 9
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
These Boots... Någon som är intresserad av Mt Whitney, Kalifonien i slutet av Aug? Trekking 1
rimn Dödsmarsch, någon? Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
The Wanderer Camino Francés i juli, någon som varit där då? Trekking 0
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
Skipper_ Pilgrimsleden i Spanien - med tält? Någon med erfarenhet? Trekking 2
sxefan Någon som varit i KAMTJATKA? Trekking 8
ljunkan Allalinhorn någon??? Trekking 1
Enrok Har någon erfarenhet av astma och hög höjd? Trekking 2
mikaalien Någon som har en överproduktion i Sköldkörteln? Trekking 5
streghina Aruba...någon som vet något? Trekking 0
01234 Någon som vet om Mt Blanc och Mt Rosa Trekking 4
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
johankarlsson Nagon som vandrat upp pa Mont Blanc i juni? Trekking 2
monnes GR11 Pyreneerna. Hjälp! Trekking 17
larkar Pyreneerna -GR11 kontra HRP mm Trekking 9
tocar GR11 Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.