När man vilar - lätta sovplagg

Här på Fjäderlätt finns en artikel om olika aspekter på lätta sovplagg och för- och nackdelar som jag upplevt med olika lösningar, både kommersiella och hemmagjorda.
Det mesta av texten kommer från min bok Vandra Fjäderlätt. Sedan den skrevs har det hänt en del. Många produkter som inte fanns att köpa i Sverige finns här idag. Många har också testat olika lätta metoder, det vet jag från mail jag får. Därför är jag särskilt intresserad av tankar och erfarenheer som kan bygga vidare på befintlig kunskap.

Jörgen
 
Senast ändrad:
Om lätta sovplagg

Bra artikel. Har inte att tillägga utan sliter på det jag köpte på mig för 5-10 år sedan.
Undrar dock varför du väljer att utelämna fuktspärr påsen, är de endast användbara vid arktiska förhållanden?
Funderar iofs på om jag kunde spara lite vikt/volym med min trogna ME Marathon (ca +5) och dunjackan utanpå, istället för en trött NF syntet säck. Någon som gör på liknande sätt och klarar -5 i innertält temp?
Sen äre f*n dax att TR skickar över och ber dig testa en Neoair, pleeease! ;)
 
Bra artikel. Har inte att tillägga utan sliter på det jag köpte på mig för 5-10 år sedan.
Undrar dock varför du väljer att utelämna fuktspärr påsen, är de endast användbara vid arktiska förhållanden?
Funderar iofs på om jag kunde spara lite vikt/volym med min trogna ME Marathon (ca +5) och dunjackan utanpå, istället för en trött NF syntet säck. Någon som gör på liknande sätt och klarar -5 i innertält temp?
Sen äre f*n dax att TR skickar över och ber dig testa en Neoair, pleeease! ;)

Fuktspärr är enligt min uppfattning något för vinterförhållanden. Själv har jag aldrig testat. Meningarna om fördelarna verkar en aning delade. Pratade för några år sedan med Rune Gjeldnes som ju har avsevärd arktisk erfarenhet och han hade använt fuktspärr i sovsäcken ganska lite under sina äventyr och verkade inte särskilt förtjust.

I teorin är det en bra metod för att hålla dunsäckar torra under vinterförhållanden när man har svårt att komma in och torka dem. Jim Bailey, som skrivit på Fjäderlätt om turer "i världens värsta väder" använde där fuktspärr:
http://www.fjaderlatt.se/2008/03/ultraltt-vintertur-hemma-hos-vrldens.html

Jag skulle definitivt komplettera sovsäcken med dunjackan, men även med ett par isolerade byxor. Jag tycker varma kläder är ett utmärkt sätt att förstärka sovsäcken vid behov. Det är värt att notera att när man tar på sig en massa varma kläder så värmer naturligtvis kroppen inte upp utrymmet mellan sovsäck och kläder på samma sätt. Detta leder till att man behöver sova med både vantar och strumpor om man har på sig typ termojacka och termobyxor.

Jag väntar på att de skall ringa och be mig testa Neoair :)

Jörgen
 
Förstår att din artikel inte gällde vinterför hållanden är det ändå intressant och diskutera för den totala vikten/volymen rusar lätt iväg. Förhållandena vid turen Jim Bailey skrev om är nog lite torrare än de vi har i Skandinavien Men -20C på natten och ca -10C i tältet är väl rätt normalt och han bekräftar fördelen av fuktspärr. Frågan är väl om de tjänar så mycket i vikt med det ganska omständiga "UL-sovsystem" de valde vs. en traditionell vintersäck i dun och dubbla underlag?

De jag frågat säger att det blir blött och klibbigt inne i fuktspärr påsen och att det inte är något som direkt bidrar till trevnaden. Det går därför inte att använda mer förstärknings kläder i säcken annat än ett tunt underställ. Men de menade att man svettas mindre totalt, då kroppen på något vis slutar svettas när luften kring kroppen mättas. Så förutom att säcken håller sig torr spara man även lite vätska. Detta var iofs en tre veckors tur när temp höll sig under -20C. När temperaturen pendlar runt nollan är luftfuktigheten högre men kyleffekten gör ju att det känns kallare. Så nyttan vid längre turer borde vara väl så stor även om det inte sjunker till mer än till ca -10C nattetid. Om man som du föredrar enkelduks tält är nog vikten av en extra varm och torr säck än större.

I sovsäcken brukar jag använda lätta duntofflor och innervantar av fleece när temp vänder ner mot nollan. Över understället har jag tunna fleecebyxor och en relativt lätt Haglöfs syntet täckjacka, men funderar på att skaffa ett par liknande överdragsbyxor. Jackan kommer även fram vid raster då man är svettig och ganska fuktigt i luften, så är det inte ned åt -20 tycker jag nog att syntet att föredra. Välkomnar tips på prisvärda varma överdrags byxor!
 
Nej, artikeln gäller barmarksturer i skandinaviska fjällen.
Det är ju framförallt under längre turer i minusgrader utan torkmöjligheter (eld, stuga) som man kan få stora problem med att kroppsfukten kondenseras och fryser någonstans inne i isoleringen/dunet. Resultatet blir då lätt ett minskande loft för varje natt. Nu är det ju ganska få som ägnar sig åt sådant. Även om man ligger ute länge i fjällen så kanske man kan titta in i en stuga då och då, eller tända en brasa.

Ångspärr kan då vara ett sätt att lösa problemen på långa och kalla turer genom att hålla kroppsfukten innanför isoleringen. Syntetsovsäckar/quiltar eller en kombination av dun (innerst) och syntet utanpå är då ett sätt att kunna behålla ett hyfsat loft trots fuktbelastning inifrån.

Jim och Brians sovplaggslösningar kan väl ses som varianter på detta tema, men som du påpekar så ju luften torr när det är kallt. Men framförallt så har det ju varit korta turer, mest avsedda att visa att man faktiskt inte avlider ens under rejäla vinterförhållanden trots extremt lätt utrustning. De flesta av oss vill kanske inte pressa det hela så långt, men även om vi andra adderar ett kilo bekvämlighet/säkerhet (om vi upplever det så) så är det ju väldigt mycket lättare än min gamla långfärdspackning för vinterturer för 10 år sedan.

Jag tycker Cocoon UL-brallor från Backpackinglight.com är utmärkta, lätta och prisvärda "termobyxor". Jag tycker att viktskillnaden gentemot dunbyxor är så liten att fördelen med fuktsäkrare syntet överväger. Det känns bra för mig att inte all isolering på vintern är dun av just de skäl som vi diskuterat. Sök på Cocoon på Fjäderlätt om du inte redan läst artikeln.

Jörgen
 
Kommentar på Fjäderlätt:
För det första markkylan och liggkomfort, höftgropen (jo jag vet att det är som att svära i kyrkan) skulle jag vilja ha lite mera broderande kring.
För det andra vi sovsäckssovare är av två slag (minst) ivändare och medvändare tänkte jag på mest, därför finns det ju bredare säckar och sk siluettsäckar, för vissa fungerar dessa perfekt, andra anmärker att det blir för mycket tomvolym att värma upp samt för mycket att släpa på, smaken är bekannt som baken.
Även jag tycker att du i stort gjort ett klart och redigt resonemang kring sovkomfort och dess delar.
Som parantes kan jag nämna att på Golan behövde vi HH eller Fridstads fiberställ i våra genomsydda Caravan armésäckar vintertid, vintermössa över balclavan var skönt med sockar och lovikavantarna på.
Sommar vår och tidig höst rekommenderar jag sidenunderstället av sova i, spar tvättnotan på sovsäcken och fungerar även som extralager.

--------------------------

Lyfte över kommentaren hit för ytterligare synpunkter.

Personligen är jag en ivändare som försöker ha munnen vid sovsäckshålet. Hur det nu går ihop. Att använda quilt är svårt för en medvändare eftersom isoleringen lätt kan hamna på sniskan. Om man inte sover för djupt så är väl ivändande lätt att åstadkomma. Själv sover jag aldrig djupare när jag är ute än att jag är delvis vaken varje gång jag byter sovställning. Vilket ofta innebär att jag vänder mig från en sida till en annan.

Effektivast sover naturligtvis den ryggsovande person som alla sovsäckar verkar konstruerade för (men hur skall man annars konstruera?). Det finns de som hävdar att man kan träna sig till att sova på rygg hela natten. Själv är jag nog lite skeptisk.

Jörgen
 
Känner igen mig i vad du skriver ang med och ivändare. Sover själv oftast på sidan eller magen och vaknar ofta i förtid med säcken snodd runt kroppen. Vet inte hur många ggr jag försökt vänja mig att ligga still en hel natt i ryggläge. Senast i oktober då en fotgängare som klev ut på cykelbanan gav mig en liten flygtur och brutet nyckelben. Har lyckats ligga still på höger sida sedan dess då jag annars vaknar av värken. Får väl satsa lite mer nästa gång så jag får till en ryggfraktur!
Skall kolla upp byxorna du tipsar om och se om de funkar även i sovsäcken. Men frågan är om man skall köpa/sy en fuktspärr påse eller om det är överkurs för en veckotur i svenska fjällen?
 
Känner igen mig i vad du skriver ang med och ivändare. Sover själv oftast på sidan eller magen och vaknar ofta i förtid med säcken snodd runt kroppen. Vet inte hur många ggr jag försökt vänja mig att ligga still en hel natt i ryggläge. Senast i oktober då en fotgängare som klev ut på cykelbanan gav mig en liten flygtur och brutet nyckelben. Har lyckats ligga still på höger sida sedan dess då jag annars vaknar av värken. Får väl satsa lite mer nästa gång så jag får till en ryggfraktur!
Skall kolla upp byxorna du tipsar om och se om de funkar även i sovsäcken. Men frågan är om man skall köpa/sy en fuktspärr påse eller om det är överkurs för en veckotur i svenska fjällen?

Om du tänker dig en vintertur i svenska fjällen och är intresserad så tycker jag du skall satsa på en ångspärrspåse. Lätt att göra i silnylon, resår runt halsen och endast ett superställ mellan huden och påsen verkar vara vad som rekommenderas. Vi är garanterat ett gäng här på Utsidan som är intresserade av att få veta dina erfarenheter.

Jörgen
 
Tack för tipsen! Får inte länken att funka men kanske menar du denna artikeln?
Tydligen använder Andrew Skurka även fuktspärr i sina underkläder.
Kommer nog ta ett tag att vänja sig vid tanken på att klä sig i "glad-pack"!
Hittade en podcast men den får jag ladda ner ikväll.
Dags att bli betalande medlem för nästan varje gång jag googlar får jag träffar med BPL :s låsta artiklar. Sen får man ju rabatter på Cocoon kläder... :p
 
Tack för tipsen! Får inte länken att funka men kanske menar du denna artikeln?
Tydligen använder Andrew Skurka även fuktspärr i sina underkläder.
Kommer nog ta ett tag att vänja sig vid tanken på att klä sig i "glad-pack"!
Hittade en podcast men den får jag ladda ner ikväll.
Dags att bli betalande medlem för nästan varje gång jag googlar får jag träffar med BPL :s låsta artiklar. Sen får man ju rabatter på Cocoon kläder... :p

Ja, det är den artikeln. Undrar om den inte går att köpa separat, utan medlemskap.

Den vanligaste formen av ångspärr är nog plastpåsar kring fötterna vid vinterturer. Verkar vara det som har minst nackdelar, av olika referat att döma. Men på 80-talet var det lite i ropet med hela dressar i VBL. Colin Fletcher ägnar detta ganska mycket utrymme i The Complete Walker III från 1983 t ex.

Mitt intryck har varit att de som testat det hela inte direkt har blivit frälsta. Jag har också hört en del kommentarer från tältkompisar till ångspärrsklädda av typen: " Det är inte så mycket lukten som stör mig, som att det svider i ögonen".

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
Picea Varför behöver man ett kök? Lättpackning 50
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
Flambera Hur förvara systemkamera om man är lättpackare? Lättpackning 10
nmr vilka vandringstavar ska man välja? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
Öhrnell Hur väger man ryggsäckar egentligen? Lättpackning 20
anarkizt Tarp och sovsäck... Men vad ska man ligga på? Lättpackning 12
Tranan Ibland blir man förvånad över vad saker väger.... Lättpackning 2
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...