(Jag fattar att du inte menar det så som det faktiskt står)
Vad skönt att någon förstår vad jag menar
//Peter
(Jag fattar att du inte menar det så som det faktiskt står)
5:1-regeln är en helt annan tråd, men tydligen ska den tas upp och sågas i varenda tråd som handlar om lättpackning?
På min fråga om valet mellan 25 kg rygga och 1,5 kg kängor, eller 30 kg rygga och 0,5 kg löparskor, blev svaret från trådstartaren 30 kg rygga och 0,5 kg löparskor, samt löparskor oavsett vikt på ryggan.
När sådana svar ges finns inget konstigt i att börja diskutera det på ettt lättpackningsforum.
Raskesven
Jag vågar säga hellre 5 kilo mindre på ryggen och 1 kilo mindre på fötterna. För det är ju det som det handlar om. Och de som tvivlar utmanar jag på att göra samma erfarenhet som gjorde mig till lättpackare; ta era kängor och 15 kilo på ryggen och gå 5 mil. Gör sedan om samma sak i era bekväma löparskor och 7 kilo på ryggen. Låt dina sambo eller kompis titta på dig efter varje pass och bedöma hur pigg du verkar om du inte själv klarar av att bedöma skillnaden.
Detta var ett häpnadsväckande dristigt och nyskapande påstående som det kommer att ta åratal att smälta.
Då får du väl be trådstartaren i sina trådar om lättviktspackning hålla sig till låg vikt och löparskor, och inte generalisera till all vikt, och alla lägen. Känner jag för det kommenterar jag sådant som skrivs oavsett om det dyker upp i lättpackningstrådar eller i andra trådar. Jag nämde olika lägen för olika skodon. Dessutom är inte ett par kängor på 1,5 kg tunga skor i mina ögon, kanske i dina. De kängor jag hade i armén under GU var tunga skor, över 3 kg.Jo, det är fortfarande konstigt att diskutera varför man behöver tunga skor när man bär tung packning på ett forum som handlar om lätt utrustning (skor, packning etc) och inte om olika kombinationer av tunga saker.
Ironi kanske var övertydlig, och det jag kommenterde var kanske ett spratt i stil med "hellre rik och frisk än fattig och sjuk".Ja uppenbarligen är det ju så, även om jag vet att du med ålderns visdom redan kommit dit, eftersom folk fortfarande på forumet gapar om att tunga kängor är det enda som fungerar om man skall gå i fjällen![]()
Blev också lite häpen över det björnrivna tältet... Berätta allt om den närkontakten tack.
MexTex kläderna kan jag bara hålla med Jörgen om. Kör med Poncho och tycker att det fungerar bra (har tom köpt en lyxvariant istället för "nöd ponchos"). Använde MexTex ett tag tills jag insåg att efter en vecka med skitväder så blev jag duktigt blöt... för då klarade inte kläderna av mer väta/smuts/rök från surved och annat mög.
Poncho och Ylle/funktionskläder funkar bra.
ps. hoppas att det är ok att jag kör med kängor på fjället då jag har en pajjad högervrist och "stukar" foten om jag går på plan mark i jumpadojjor. Fast Meindl Island (som jag använt själv ett tag) väger på tok för mycketds.