När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad...

Guest

Gäst
...hahaha. Jag brukar ha med en liten whisky att fira med efter en lyckad topptur.

Jonas

Den här tråden har potentialer!!!

Hejsan,

Ha, ha, jag trodde det skulle bli ytterligare en vetenskaplig tråd om vad och hur mycket (utrustning) man skall ha med sig. Men det här är ju mycket trevligare.

Jag brukar låta mig berusas av själva friluftsupplevelsen, den friska luften eller dom vackra vyerna, men visst är en liten whisky trevlig som belöning när man slagit upp tältet och börjat varva ner för kvällen.
Inte bara whisky förresten, jag brukar ha en skvätt vin med för att skölja ner de grillade fläskkotletterna med. (för tydlighetens skull kanske jag skall nämna att fläsket bara är med på kortare låglandsvandringar)

Om man skall vara "lätt" packad eller "rätt" packad torde väl däremot vara en smaksak.

god (i dubbel bemärkelse) tur

Bengt

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Under dom tidiga paddelturerna brukar kylan uppmärksammas först när vinet smakar ful.

Ibland på fjället har jag haft med vin i en 0,5 liters petflaska som man delar på första kvällen.
Snålar man så dricker man vin till maten två kvällar och det måste ju betecknas som lyx på fjället!

I vintras upptäckte jag att man kan göra Irish Coffee under vinterturen genom att ha med grädde på sprayburk och pulverkaffe, glömde dock farinsocker men vanligt går ju bra det med. Det bör väl nämnas att temperaturen var snäll så grädden hann inte frysa.

Alltså, mer Wisky, vin, grädde & farin.

JL

Saker som smakar gott hemma smakar vidunderligt ute, är min regel.
Tyvärr är det inte riktigt lika gott att dricka rödvin ur kåsa som ur Orreforsglas... men det duger.

Håller med om Irish coffee! Suverän utedryck.

En annan skönis är en burk med öl när man badar i någon vildmarkssjö. Man låter burken flyta inom räckhåll när man plaskar och njuter av storspovens parningsrop (eller nåt sånt).

Packa lätt så att du kan ta med dig grejer för att bli lätt packad!

En påse och spä ut!

Jag tror jag köper en påse på tre liter som jag fyller med Whisky. Eftersom denna ädla dryck bara blir bättre när man spär ut den med vatten kan man börja rätt häftigt och få en mildare smak för varje dag. ;-) // Roland

Axel Hamberg (1922) :
"Spirituosa bör alldeles undvikas under pågående strabatser, men vid hemkomsten til lägret efter en ansträngande dag är en liten konjak en härlig, fast ingalunda nödvändig sak."

Väntar bara på...

...inlägget från den gamle fjällräven som jäser hjortronen under marsch i en näverkont innanför ullfrottekallingarna och bränner själv på det ombyggda trangiaköket, förmodligen med hjälp av solpanel för att spara bränsle.

Glögg.

Hade med oss starkt kryddad glögg ut under nyårsvandringen. Tvingades ta med den i sovsäcken för att den inte skulle frysa, så den kanske var lite klen, men suveränt gott. Problemet var att jag förvarade den i en Nalgeneflaska av den mjukare typen, och trots upprepade diskningar och trots att flaskan har stått vattenfylld i månader så stinker den fortfarande glögg. Det får nog bli min glöggflaska för alla kommande jul- och nyårsvandringar. Tips på en god mild whiskey: Talisman.

Talisman??

Hejsan...

God dryck är underbart vid vandring i fjällen.
Jag brukar flyga upp till någon fiskeplats och sedan ibland vandra tillbaks till bilen, Whisky föredrar jag samt någon god likör.. Undrar dock vad Talisman är för sorts whisky, hittar inte den!
Skotsk eller??
Ursäkt... Hittade visst The Talisman...
Blenden... Gillar malten bättre utan att för den skull se ner på blended.. The Macallan 18, Ardbeg och Laphroaig är favvisarna....

Väntar med späning på Mackmyras egna Whisky...
Provsmakningen lovar mumma!!

Ha det gott...

Henka.
[Ändrat av vuogga 2003-04-25 kl 19:36]

Mammas räddare

skulle vilja ge en eloge till min bror som drog pulkan lastad med bl.a. ca 8 liter vin under senaste fjällturen. Behöver jag nämna att det var vår kära mors idé att släpa med all drickan ut på fjället..?

Labbsprit

Har en kompis som jobbar i ett labb och eftersom man gärna sparar in på vikten där det går är den 96 %-iga labbspriten en höjdare i fjällen, kaffegök på labbspit är riktigt fint efter en dags vandring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips