När är det bra tid att tura i olika delar av fjällkedjan?

Hej,
Jag funderar på att pröva på turskidåkning under kommande säsong och försöker redan nu fundera på var man ska ta sig och då när i tiden.
Det jag tycker inte finns så bra (eller samlad) information om är när det under ett normalår brukar vara bra väder och/eller underlag i de olika delarna av fjällkedjan. Öppentiderna i STFs fjällstugor hintar väl en del om när det passar men det är lite ologiskt när stugorna i Vindelfjällen stänger 2 veckor senare än i Abisko när Björkliden och Låktatjåkko brukar ha öppet sent på säsongen. Snötillgången varierar såklart från år till år men tänker detta som någon sammanställande information för mig och andra nybörjare som undrar.

Vad är utsidan medlemmarnas tips och kunskaper om detta? När i tiden kan man förvänta sig bra skidväder?

För 30-35 år sedan skulle man säga ” april är bästa tiden”. Men klimatet har förändrats så pass att man vet aldrig nu för tiden. I år tex kom ordentligt med snö och kyla i Lappland först i maj. I Jämtland var i stort sätt barmark hela vinter. I år finns det snö på bägge platser redan. Grövelsjön brukar betraktas som snösäker men för ca 3 år sedan när jag var där på påsktur så behövde man knappt skidor. Det gäller avvakta prognosen.

Tält eller stugtur?

För stugtur skulle jag säga så sent som möjligt. Tyvärr stänger STFs stugor rätt tidigt och STF vill inte att man övernattar i nödutrymmen längre om det inte är en akut situation.

Höjd över havet och latitud betyder en hel del för snötillgången.

Vissa år funkar slutet av april generellt.

Thure

Tält eller stugtur?

För stugtur skulle jag säga så sent som möjligt. Tyvärr stänger STFs stugor rätt tidigt och STF vill inte att man övernattar i nödutrymmen längre om det inte är en akut situation.

Höjd över havet och latitud betyder en hel del för snötillgången.

Vissa år funkar slutet av april generellt.

Thure
Angående att övernatta i nödutrymmena på STFs stugor så frågade jag några olika STF-stugvärdar under en fjällvandring 2024 och samtliga sa att det gick bra.

I Jämtland var i stort sätt barmark hela vinter. I år finns det snö på bägge platser redan.
Lite väl överdrivet. Tror man kunde åka skidor på tex Snasahögarna hela vintern och en en bit in i eller hela maj. Tror också det var rätt bra med snö runt jul men i början på januari var det varmt och regn också på hög höjd i fjällen så mycket försvann då.

Men snömängden varier en hel del och tycker faktiskt den har gjort det rätt länge.

Angående att övernatta i nödutrymmena på STFs stugor så frågade jag några olika STF-stugvärdar under en fjällvandring 2024 och samtliga sa att det gick bra.
Detta har varit uppe åtskilliga gånger tidigare. Jag har uppfattat att det varit OK tidigare men givetvis med betalning. Nu verkar STF centralt försöka stävja det.

En av flera trådar: Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? | Sida 3 | Utsidans forum https://share.google/NXiq7QEwhIf1QPy1f

Jag har flera gånger erfarit skoteråkare som övernattar i STFs stugor under off season och i skoterförbudsområde dvs Sälkastugorna vilket jag och säkert också STF ogillar. (Vi var en grupp som hyrde en av stugorna där och hade lånat nyckel).

Thure

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Detta har varit uppe åtskilliga gånger tidigare. Jag har uppfattat att det varit OK tidigare men givetvis med betalning. Nu verkar STF centralt försöka stävja det.

En av flera trådar: Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? | Sida 3 | Utsidans forum https://share.google/NXiq7QEwhIf1QPy1f

Jag har flera gånger erfarit skoteråkare som övernattar i STFs stugor under off season och i skoterförbudsområde dvs Sälkastugorna vilket jag och säkert också STF ogillar. (Vi var en grupp som hyrde en av stugorna där och hade lånat nyckel).

Thure
Ja, men om STF inte vill att nödutrymmena används i icke-nödsituationer varför säger stugvärdarna att det är OK? Jag frågade några olika stugvärdar så sent som 2024 och SAMTLIGA sade att det var OK. Jag tror att det vore en stor fördel om STF inte talade med kluven tunga.

Generellt sett april skulle jag säga, men 2020-2024 var jag uppe i jämtlandsfjällen 1-2 helger under maj månad varje år, och det var otroligt mycket snö. Fantastisk känsla att åka skidor i +15 och sol som det var som varmast vid något tillfälle.
Så jag säger också så sent som möjligt. Håll koll på SMHIs snökarta och var spontan.
Storulvån är stängt i maj, men tex Högfjällshotellet i Storlien är öppet året runt.

Tält eller stugtur?
Stugtur för min del. Inte sovit ute vintertid på många år. Mina händer hanterar inte heller kyla särskilt bra sedan några år tillbaka så att försöka hantera ett kök och allt annat lägermässigt när fingrarna riskerar att bli stela känns övermodigt.

Tack för den respons som kommit!

Det har blivit svårare med åren att svara på din fråga. Början på 80 åkte jag hem från att ha varit stugvärd i Vistas till Riksgränsen den 10/5. 2023 år sedan blev jag och de flesta evakuerade från Singi, gällde Nallo, Sälka etc näst sista veckan i april. 2025 avstod vi tur då Norrbottens länsstyrelse varnade för dåligt med snö och ofrusna bäckar. Kompis fick vända om efter några dagar i mitten av april pga hård vind. Inte lätt att råda onm bästa tiden. 1026 testar vi i slutet av mars, det kan vara kallt eller....

Man får ha utrustning packad och får kolla med närmaste Hotell/Stuga och kunna åka iväg vid bra väder direkt.
Runt Abisko kan tex snön lätt blåsa bort och extremt lite nederbörd.(även när det är mkt snö på andra ställen)
Kanske får du ha både skidor och snöskor med för att kunna gå till nästa snöfält.

Om man inte kan ta ledigt med kort varsel är det ju svårt att följa rådet att invänta bra väder och sedan dra iväg. Jag har haft schemaläggning som ligger fast flera månader i förväg, då blir det istället att "vecka 16 bär det av" och sen får man istället ändra turplanerna efter hur det verkar med snöläget.
Du verkar inte vilja bo i tält, då blir det lättare att svara.
STF-stugorna längs norra Kungsleden verkar stänga 19/4, vilket ju är ganska tidigt! Då är det nog ändå oftast skidbart fram till att stugorna stänger, även om det kan vara barmarksfläckar och ibland rutten snö som inte bär på eftermiddagarna.
I Västerbottensfjällen verkar STF-stugorna stänga 3/5, där är det nog absolut risk att det kan vara oframkomligt med skidor vissa sträckor sista veckan.
Det är en bra ide att ha en packning man kan bära på ryggen (istället för endast pulka) om man är ute i slutet på säsongen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips