Nackdelarna med stor ryggsäck?

Rimligt är väl att man söker hitta den lättaste säcken där man får plats med den utrustning där man ska gå med sig:

Dvs har man redan lättpackarutrustning i övrigt så kan man gå ner i ryggsäcksvolym men inte annars.
Det första man bör göra för att banta packningsvikten är således inte att köpa en ny säck, utan lättare tält, sovsäck och färre/lättare kläder.

Det är dumt att han en för stor säck för sina lättpackargrejor, men ännu dummare att ha en för liten säck när man har tunga och bulkiga saker.

Återigen: köp säck efter din utrustning och inte utrustning efter din säck.

(Själv går jag runt med en Haglöfs Skarja, 90 liter om man har tält och lite diverse i packsäcken på den J-formade ramen, när och om jag får lättare utrustning i övrigt så blir det väl ett byte till något mindre).
 
Återigen: köp säck efter din utrustning och inte utrustning efter din säck.

Att jag har en rätt liten ryggsäck (50l) har hjälp mig mycket med att minska vikten på min utrustning. På grund av att jag har haft ont om plats har jag tvingats prioritera, och jobba med att hålla volymen (och därmed vikten) nere. Det har i sin tur påverkat de inköp av utrustning jag gjort, men också gjort att jag har lärt mig klara mig med lite prylar. Jag vill poängtera att jag inte är någon extrem lättviktsvandrare, utan ser till att hålla nere vikten/volymen på vissa saker för att få med andra.

Som du förstår, Tassemark, kan jag inte hålla med dig om att liten utrutning måste komma före liten säck. En liten säck kan göra att man tvingas prioritera i sin utrustning och så småningom skaffa mindre/lättare prylar för att få med sig det man vill ha.

/OJ
 
Att jag har en rätt liten ryggsäck (50l) har hjälp mig mycket med att minska vikten på min utrustning. På grund av att jag har haft ont om plats har jag tvingats prioritera, och jobba med att hålla volymen (och därmed vikten) nere. Det har i sin tur påverkat de inköp av utrustning jag gjort, men också gjort att jag har lärt mig klara mig med lite prylar. Jag vill poängtera att jag inte är någon extrem lättviktsvandrare, utan ser till att hålla nere vikten/volymen på vissa saker för att få med andra.

Som du förstår, Tassemark, kan jag inte hålla med dig om att liten utrutning måste komma före liten säck. En liten säck kan göra att man tvingas prioritera i sin utrustning och så småningom skaffa mindre/lättare prylar för att få med sig det man vill ha.

/OJ

Glatt att det har fungerat så bra.

Det var ett allmänt hållet råd åt de som vill ha råd, har man pengar och planer så kan man naturligtvis köpa ryggsäcken först och resten med det, men om man har standardutrustning kanske man inte kommer ut på så långa turer om man bara har 50L att röra sig med.

Tycker alltså att rådet var sunt, köp den mest lämpade ryggsäck där det som ska och måste med för en så lång tur man vill göra får plats, oavsett om det är 50 eller 90 liter.
 
sant

Hej. det är ju sant att knän och fötter känner av vikten oavsett bärsystem, men jag tycker att även rygg och axlarna spelar roll och då tycker jag det är värt den extra vikt som ett riktigt stabilt bärsystem väger, men det är ju lite tycke och smak. Själv använder jag mig av trekingstavar och de avlastar knän och fötter avsevärt och ger extra balans på vickande eller hala stenar vid vad och liknande. De är mycket energisparande i uppförslut och tar emot i nedförslut. Sedan är det ju en kostnadsfåga med, jag vill ju inte ha flera olika säckar för olika tillfällen och då föredrar jag att ha en som fungerar i flera olika lägen och om jag skulle få för mig att gå helt själv, vilket talar för att helre välja en som KANSKE är i största lage hellre än KANSKE i minsta.
 
rätt och rätt

Att det skulle leda till svaj och obalans är skrock. Jag litar hellre till erfarenhet,[/QUOTE]

Det där med svaj har väl att göra med hur stadig saker sitter fast och vikten på det som sitter på utsidan, men det är minst lika mycket skrock att en onödigt stor skulle bli ostadigt sladdrig. man vill ju ha vikten koncentrerad nära ryggen och samlad, och då hålls ju saker samlade innuti säcken som det är tänkt. Som grund borde det väl ändå vara så att det man har med sig är i säcken, för annars faller ju hela resonemanget med att ha liten säck. Det skal mer till för att man skall tappa saker som ligger skyddade innuti säcken än som är fastspända på utsidan.
 
Hej. det är ju sant att knän och fötter känner av vikten oavsett bärsystem, men jag tycker att även rygg och axlarna spelar roll och då tycker jag det är värt den extra vikt som ett riktigt stabilt bärsystem väger, men det är ju lite tycke och smak. Själv använder jag mig av trekingstavar och de avlastar knän och fötter avsevärt och ger extra balans på vickande eller hala stenar vid vad och liknande. De är mycket energisparande i uppförslut och tar emot i nedförslut. Sedan är det ju en kostnadsfåga med, jag vill ju inte ha flera olika säckar för olika tillfällen och då föredrar jag att ha en som fungerar i flera olika lägen och om jag skulle få för mig att gå helt själv, vilket talar för att hellre välja en som KANSKE är i största lage hellre än KANSKE i minsta.

Jag har bestämt mig för vissa gränser, som jag försöker förskjuta nedåt. Jag hade känningar i knäna redan 2003, när jag var 59, jag har opererat ett senfäste och har kroniska besvär i ett annat. Så siktet är högst 15 kg, eller rentav 14 (på ryggen; kläderna väger knappt 2 kg, stavararn 0.5 kanske ) och det bestämmer ALLT. Dvs. jag gör inte en treveckorstur utan proviantering med "relativt sett" liten packning. Det skulle innebära kanske 25 kg, kanske t o m mer, och helt säkert "orkar" jag det, men jag tror inte det är vare sig hälsosamt eller säkert.


I fjällen blir det en gräns på 10 dagar, utan proviantering. I Alperna och Pyreneerna blir jag däremot beroende av proviantering. Så för mig är det aldrig aktuellt med större säck än vad jg redan har. Då räcker bältet och X-ramen till min Prophet alldeles utmärkt. Däremot hör jag till dem som inte klarar avbden veka ryggplattan på GG Vapor Trail. Stavar har jag använt länge; det började med en enda 1989, sen gick jag över till två 1991.
 
En multifunktionell rygga

Hej. det är ju sant att knän och fötter känner av vikten oavsett bärsystem, men jag tycker att även rygg och axlarna spelar roll och då tycker jag det är värt den extra vikt som ett riktigt stabilt bärsystem väger, men det är ju lite tycke och smak. Själv använder jag mig av trekingstavar och de avlastar knän och fötter avsevärt och ger extra balans på vickande eller hala stenar vid vad och liknande. De är mycket energisparande i uppförslut och tar emot i nedförslut. Sedan är det ju en kostnadsfåga med, jag vill ju inte ha flera olika säckar för olika tillfällen och då föredrar jag att ha en som fungerar i flera olika lägen och om jag skulle få för mig att gå helt själv, vilket talar för att helre välja en som KANSKE är i största lage hellre än KANSKE i minsta.

Kanske du ska söka en rygga som klarar olika funktioner. Då tänker jag tex att sätta dit sidofickor och att det finns gott om fästen. Jag har sålt nästan alla ryggor här hemma och har nu bara en ryggsäck på 62 liter. I somras skulle jag på en 8 dagarstur men fick avbrytas pga sjukdom. Jag kunde packa lite utanför ryggsäcken dvs tält, liggunderlag plus vattenflaska. Ryggsäcken var stabil ändå. Packningen skulle ändå minska under turens gång då jag äter upp maten. Bifogar en bild på hur jag packade ryggsäcken.
 

Bilagor

  • rygga.JPG
    rygga.JPG
    72.6 KB · Visningar: 3,530
Köp en stor, men lätt

Jag har väldigt svårt med folk som envisas med att fästa halva utrustningen utanpå ryggan. Då är det mycket bättre att köpa en större rygga, så man får bättre balans i packningen. Numera finns det ju stora ryggsäckar som inte väger speciellt mycket mer än de mindre varianterna.

Sen är det ju sant, i alla fall utifrån min egen erfarenhet, att man tenderar packa mer ifall man har plats. Det går att minimera rätt rejält.

En stor tom rygga blir sladdrig förstår jag inte. Alla moderna ryggsäckar går ju att förminska med remmar. Sen finns det ingen rygga som passar till allt. Själv har jag 6 stycken, från 10 till 130 liter. För en vanlig fjälltur tycker jag dock att en på runt 80 liter räcker, men det är bekvämt att ha en lite större typ 90-95, så man slipper rodda så mycket med hur man packar.
 
Föredrar allting inuti men ibland går det inte...

Jag har väldigt svårt med folk som envisas med att fästa halva utrustningen utanpå ryggan. Då är det mycket bättre att köpa en större rygga, så man får bättre balans i packningen. Numera finns det ju stora ryggsäckar som inte väger speciellt mycket mer än de mindre varianterna.

Jag envisas inte. Själv föredrar jag faktiskt att packa allting inuti ryggsäcken men i bland får jag kompromissa. Efter några dagar brukar packningen krympa så att till slut får jag all plats inne i ryggan. Det är ändå trots allt maten som tar plats. I mitt fall med 62 liter är det gränsfall med volymen. 70 liter hade varit lite bättre. Men det existerar inte någon perfekt ryggsäck. Alternativt är som viktorjonsson har: ha flera ryggor hemma att välja bland.
 
Men det var ju inte dig han syftade på, eftersom han skrev "halva utrustningen". Jag vet inte hur det är med din packning men i min svarar tält och madrass mot kanske en sjättedel av vikten.

Sen har jag förstås kameran, vattenflaskan och kartan (i fodral på magen) utanför säcken. Det sista är riktigt äventyrligt; tänk vad en enda liten vindpust kan göra för balansen!
 
Jag vill ännu en gång skjuta in ett tack för alla intressanta kommentarer och funderingar i detta ämne! För tillfället lutar jag åt att köpa en säck med en storlek omkring 95-100 liter (funderar på Arc'teryx Bora 95), men det blir hursomhelst inte förrän till våren, så saken är långt ifrån avgjord.
 
Senast ändrad:
risker

Kanske du ska söka en rygga som klarar olika funktioner. Då tänker jag tex att sätta dit sidofickor och att det finns gott om fästen. Jag har sålt nästan alla ryggor här hemma och har nu bara en ryggsäck på 62 liter. I somras skulle jag på en 8 dagarstur men fick avbrytas pga sjukdom. Jag kunde packa lite utanför ryggsäcken dvs tält, liggunderlag plus vattenflaska. Ryggsäcken var stabil ändå. Packningen skulle ändå minska under turens gång då jag äter upp maten. Bifogar en bild på hur jag packade ryggsäcken.

Det finns ju risk att ett spänne går upp och det som sitter fast på utsidan tappas utan att man märker det. Vad är syftet med att ha en väska som är mindre än den totala packningen. Om det som sitter på utsidan är t.ex. ett tält så har ju tyngdpunkten förskjutits ganska rejält från mitten och bort från ryggen och det är ju inte önskvärt om det är ergonomi man strävar efter. Även löstagbara fickor och den sortens lullull, som i och för sig gör säcken flexibel utgör ändå en svag punkt på säcken och alla sådanna "tekniska" finesser med de extra spännen och dragkedjor och mer tyg totalt sett bidrar till ökad vikt på säcken. Generellt tycker jag att ju mer lullull desto mer kan gå sönder och utgöra källa till problem. Finesser är oftast försäljningsargument för att locka till köp, av saker man inte tidiagre viste att man behövde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Hundalshytta i Norge till Stor-Kerpel Fjällvandring 0
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
nsidirop Känga som passar stor stortå Fjällvandring 2
Stor-sylen? Fjällvandring 1
McKinley vs Haglöfs - Hur stor skillnad i kvalitet ? Fjällvandring 4
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.