Större ryggsäck än vad som egentligen krävs?

Bergans Alpinist/Viking 2 i 110L version med topplocket Escape2 e king när det gäller tungpackning.
Lättpackarens stora fasa , minst sagt - Alpinist2/viking2 110 eller 130L väger tomma 4,5kg och topplocket Escape2 1kg till men dom är grymma och bära.

Desutom får tungpackaren en dagstursäck på 35 liter och en midjeväska av en av sidofickorna.

Även original så får man med topplocket i dessa ryggsäckar (15L c.a) + ena sidofickan som midjeväska en del på en dagstur - me varför inte bräcka lättpackarna med att ha ett topplock som blir som deras huvudsäck i form av Escape2.

Dom är helt ok att bära och tack vare bärsystemet QSS så diggar man läget.

Testade i somras , trodde jag hade 22-24kg men hade 28-32kg - så det säjer en del.

@Troy Garner: Helt säkert toppensäck att bära tungt med, men den väger betydligt mer än slutvikten på min packning för en fjälltur.
Skulle jag på en ordentligt lång tur utan proviantering så är det helt klart ett bra alternativ, den rymmer ju min packning och mat och bränsle för gott och väl en månad, troligen till och med en bit över 6 veckors proviant.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är ingen superlätt packare men hatar vikt, 45L säck som väger runt 950g tom. Tältet, sovsäck liggunderlag, knappt extra kläder mat å kök, klätterutrustning å termos. Fungerar i en vecka. Vill hamna under 12kg helst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips