Nackdelarna med stor ryggsäck?

Jag har själv en Arc'teryx Bora 95 och jag är inte helt nöjd med den. Främst beror det på att bärsystemet inte alls passar min korpp. Jag har svårt att få ryggsäcken att kommanära ryggen och att få ner vikten ordentligt på höften. Det andra problemet är att det knappt finns några småfickor för saker som tänstickor, kompass, tågbiljett, glasögon osv. utan allting blir ihopblandat i topplocket.

På den positiva sidan är det väl just storleken, jag slänger ner en veckopackning med 3-manna tält och kök med bränsle för två i säcken och har ändå säkert 20 liter kvar.


Mitt tips är istället att lägga pengarna på en ny sovsäck med så liten packvolym som möjligt, då minskar du vikten (givet att du har en "normal" sovsäck idag) samtidigt som du får mer volym kvar i säcken. Även ett nytt kök och nytt värmeplagg (byt fleece till dun) kan frigöra mycket volym och vikt.
 
100l

Själv har jag en på 100 liter och inte blir den sladdrig inte. Om man tänker sig att bo i tält och inte proviantera under vägen, så tycker inte jag du behöver vara orolig att en större blir sladdrig. Min är ganska smal i huvudsäcken och den bygger en del på höjden, vilket innebär att den krymper en del med packningsvolymen. Jag vet att en del förespråkar mindre för att det inte behövs så stora som en del använder. Det jag konstaterat när jag varit ute är att många kommer med mindre säckar och har sedan en massa saker fstspända på utsidan, det argument som en del har för ramsäckar, men inte för andra. Min är en ramsäck och jag har alla prylar innuti säcken förutom ett liggunderlag. Så långt det är möjligt skall allt ligga innuti säcken. Generellt brukar bärsystemet vara av kraftigare konstruktion på störe säckar och skillnaden i vikt är ändå marginell, på motsvarande säcktyp i olika storlek. Skulle det mot förmodan bli sladdrigt behöver man inte komprimera soväcken lika hårt och då fyller den ut mer.
Jag har hellre en lite för stor säck och får plats med allt innuti, än upptäcker att den är i minsta laget och måste fästa saker på utsidan, för det svaj och obalans som uppstår med prylar på utsidan är mer besvärande än ett eventuellt sladder.

Sedan är det här med gramjakt ett annat diskusionsämne, tycker jag.
 
både och

Jo, det blir ju smidigare ju mindre säck man vandrar med (eller reser med). Kanske inte skiljer så mycket på 15 liter men viktfördelning bör bli bättre och behagligare med en mindre säck. //Magnus

När det gäller viktfördelning, förutsätter det att ALLT, utom möjligen ett lätt liggunderlag går in i säcken och inte packas på utsida. Annars blir det tvärtom sämre med den mindre säcken.
 
Medon !
Köp den större, ingen tvekan, jag stödjer dig i det valet.
Om du stoppar i mera prylar "för att det fanns plats" låter konstigt, det har jag aldrig gjort.

Om något ska med och det INTE finns plats, så tar jag med prylen ändå om jag så ska bära det i händerna, eller på huvet.....

Om man ser att det finns plats över, så fyller man väl inte per automatik på
med grejor så det blir fullt ?

Det som kan va skönt är att man slipper komprimera så mycket med en större säck. samt att det är lättare att plocka i och ur när grejorna inte ligger så tajt ihop.

Men det är klart, en gräns finns givetvis, 95 liter är inte så mycket om "allt" ska få plats där, för du talar väl om en sådan där modern säck där man inte packar något utanpå ?
 
Glömde ett par saker.

Om man tänker vara ute när det är väldigt kallt, så är det bra att tänka på att det som gick bra att packa/trycka pilla ner hemma i hallen i den goa värmen, brukar inte funka lika bra när grejorna är fryskalla.
Det beror blandannat på att man inte alltid kan ha bara händer vid sträng kyla, utan måste kanske till och med ha vantar på sig...

Sen är det väldigt individuellt vad man tar med sig, en väninna jag har tar absolut med sig en stor fluffig kudde jämt....

Och det syns när man möter vandrare, det är olika stora, olika tunga packningar.

Alla har ju sina egenheter och tar med sig saker som andra tycker är onödiga att ta med sig, men so what, de får ju själva bära på grejorna...
 
Senast ändrad:
Jag är också i valet och kvalet i det här med ryggsäcksköp. Framför allt tänkte jag att det var ju lika bra att köpa en stor säck när man ändå skulle ha en ryggsäck, men har börjat tveka allt mer. Det jag är mest konfunderad över är de här måtten som finns. Enligt vissa tillverkare räcker en 75 liters säck till dittan och enligt en annan behövs en 95 för det. Jag tänker mig att för en tur 7 dagar eller mindre räcker det väl med 75 liter? Jag har inget emot att packa liggunderlag och/eller tält utanpå, och mina fiskegrejer tar inte mycket plats. Låter 75 liter för en vecka rimligt, eller är jag helt fel ute? Senast jag var ut hade jag en 30 liters för en helg, var egentligen inga konstigheter.
 
Jag har en 75 liters Norröna du snart får köpa :) Jag har bråkat med den en gång för mycket. Jag jagar ripa, fiskar och i sommar hade jag med lite glaciärprylar. Det blev för trångt även om jag kom på saker att minska på för nästa gång. Är det endast för vandring så räcker en 75 liters säkert. Nu har jag dessutom en tjej med fågelhund så då ska det med hundmat, täcke, långlina och annat så jag ser inte att det blir mindre prylar... Ska köpa en 100 liters Fjällräven Kajka nu.

Jag är också i valet och kvalet i det här med ryggsäcksköp. Framför allt tänkte jag att det var ju lika bra att köpa en stor säck när man ändå skulle ha en ryggsäck, men har börjat tveka allt mer. Det jag är mest konfunderad över är de här måtten som finns. Enligt vissa tillverkare räcker en 75 liters säck till dittan och enligt en annan behövs en 95 för det. Jag tänker mig att för en tur 7 dagar eller mindre räcker det väl med 75 liter? Jag har inget emot att packa liggunderlag och/eller tält utanpå, och mina fiskegrejer tar inte mycket plats. Låter 75 liter för en vecka rimligt, eller är jag helt fel ute? Senast jag var ut hade jag en 30 liters för en helg, var egentligen inga konstigheter.
 
Jag tänker mig att för en tur 7 dagar eller mindre räcker det väl med 75 liter? Jag har inget emot att packa liggunderlag och/eller tält utanpå, och mina fiskegrejer tar inte mycket plats. Låter 75 liter för en vecka rimligt, eller är jag helt fel ute?
Ja, det låter rimligt. Jag har en 65-liters för såna turer och har bara liggunderlag och sandaler på utsidan. Och ofta plats över.
 
Jag har en 75 liters Norröna du snart får köpa :) Jag har bråkat med den en gång för mycket. Jag jagar ripa, fiskar och i sommar hade jag med lite glaciärprylar. Det blev för trångt även om jag kom på saker att minska på för nästa gång. Är det endast för vandring så räcker en 75 liters säkert. Nu har jag dessutom en tjej med fågelhund så då ska det med hundmat, täcke, långlina och annat så jag ser inte att det blir mindre prylar... Ska köpa en 100 liters Fjällräven Kajka nu.

Ja har man all den utrustningen är kanske 75 i minsta laget. Du får helt enkelt höra av dig när du är i säljtankar. :)
 
Själv har jag en på 100 liter och inte blir den sladdrig inte. Om man tänker sig att bo i tält och inte proviantera under vägen, så tycker inte jag du behöver vara orolig att en större blir sladdrig. Min är ganska smal i huvudsäcken och den bygger en del på höjden, vilket innebär att den krymper en del med packningsvolymen. Jag vet att en del förespråkar mindre för att det inte behövs så stora som en del använder. Det jag konstaterat när jag varit ute är att många kommer med mindre säckar och har sedan en massa saker fstspända på utsidan, det argument som en del har för ramsäckar, men inte för andra. Min är en ramsäck och jag har alla prylar innuti säcken förutom ett liggunderlag. Så långt det är möjligt skall allt ligga innuti säcken. Generellt brukar bärsystemet vara av kraftigare konstruktion på störe säckar och skillnaden i vikt är ändå marginell, på motsvarande säcktyp i olika storlek. Skulle det mot förmodan bli sladdrigt behöver man inte komprimera soväcken lika hårt och då fyller den ut mer.
Jag har hellre en lite för stor säck och får plats med allt innuti, än upptäcker att den är i minsta laget och måste fästa saker på utsidan, för det svaj och obalans som uppstår med prylar på utsidan är mer besvärande än ett eventuellt sladder.

Sedan är det här med gramjakt ett annat diskusionsämne, tycker jag.

"Gramjakt" är ett lögnaktigt uttryck som
inte hör hemma i någon seriös diskussion överhuvudtaget.
Däremot är det rimligt att diskutera vikten på det som oftast är packningens tyngsta detalj.
Då handlar det om kilon.

Stora ryggsäckar är till för att bära mycket tynga bördor och bärsystemet är därför ofta kraftigt dimensionerat. Sådant väger. Tyvärr finns inget bärsystem som avlastar senfästen, knäleder etc. så den ofta uttryckta motsättningen mellan vikt och komfort är en smula tvivelaktig.
Man kan göra hyfsat rymliga och lätta säckar, t ex min Karrimor Condor rymde 80 liter och vägde 2.2 kg. Och den hade ändå ett onödigt mellangolv och en onödig extralucka nedtill.

Jag har kollat vikterna på 100-lierssäckar, och det handlar om 3.8-4 kg. Den lättaste jag hittade på nätet var Fjällrävens, som väger 3.2. Min Prophet väger 1.8 kg; senare utföranden väger 1.6. Jag har som mest packat mat för 11 dagar i den. Min Acrux är på 65 rymliga liter och väger 1.7 kg utan topplocket. I den har jag burit mat för 12 dagar, drygt 8 kg. Om man nu inte bär med sig gevär, fiskeutstyr, tung fotoutrustning, e.d., är en 65-literssäck fullt tillräcklig för en 10-dagarsvandring, åtminstone i fjällen. Söderut packar jag mat för 7-8 dagar; det är större portioner, dessutom har jag betydligt fler kartor. Men det är vikten snarare än utrymmet som sätter gränser. Jag vill hålla packningens startvikt nedåt 14 kg med tanke på de rätt utsatta passager det handlar om.

När jag använder den vattentäta Acruxen har jag tältet i, men madrassen utanpå. Förmodligen kan jag trycka ned tältduken i min Prophet också (jag packar stången och pinnarna separat) men den har praktiska spännen och en ficka nedtill som gör det bekvämare att packa tältet utanpå. Tältet är det första jag vill ha fram när jag slår läger, och jag vill packa allt utom tältet innan jag går ut ur detsamma.

Att det skulle leda till svaj och obalans är skrock. Jag litar hellre till erfarenhet,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Hundalshytta i Norge till Stor-Kerpel Fjällvandring 0
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
nsidirop Känga som passar stor stortå Fjällvandring 2
Stor-sylen? Fjällvandring 1
McKinley vs Haglöfs - Hur stor skillnad i kvalitet ? Fjällvandring 4
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.