Myrsäkra tält?

Jag har just kommit hem från en resa i Afrika där jag tältade en del. Har tältat knappt 100 nätter i år och många gånger har jag vaknat av att myror kryper runt på mig. Oftast gör de inget men ibland biter de. Vissa myrarter är snälla och stör bara lite medan andra är aggressiva och biter ofta.

Min fråga är om det finns några bra tält som håller myror och termiter ute?

/Stellan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
När jag åkte till Afrika hade jag inga hål i tältduken. Det var nästan 200 hål sist jag räknade dem. Jag vet inte om det är termiter eller myror som äter mest.

Ah, du får mata myrorna med nåt annat helt enkelt, så äter de inte på tältet.

Nej, jag hoppas du får bättre svar från nån annan. Jag brukar inte tälta bland så mycket myror.

Ah, du får mata myrorna med nåt annat helt enkelt, så äter de inte på tältet.

Nej, jag hoppas du får bättre svar från nån annan. Jag brukar inte tälta bland så mycket myror.

Termiter gillar cashewnötter... Jag hade sådana i en cykelväska som låg i tältet över natten. Nästa morgon hade termiterna hittat dem och gnagt ett stort hål i tältduken, mindre hål i cykelväskan och många hål i plastpåsen som var runt nötterna. På morgonen var påsen full av cashewnötter, jord och termiter.

/Stellan

Termiter gillar cashewnötter... Jag hade sådana i en cykelväska som låg i tältet över natten. Nästa morgon hade termiterna hittat dem och gnagt ett stort hål i tältduken, mindre hål i cykelväskan och många hål i plastpåsen som var runt nötterna. På morgonen var påsen full av cashewnötter, jord och termiter.

/Stellan

Har bara andrahandsuppgifter, men brukar man inte välja hängande förläggning av just den anledningen att man vill slippa marken med kryp och div. annat? Och maten har man på annan plats än sovplatsen...har även sett fältsängar där benen står i burkar med diesel...

...våra nordiska motsvarigheter äter inte igenom tält, men kryper in genom springor...möss gillar läderkängor, om andan faller på...

//J

Tältduken mot marken ser ut så här. De största hålen är ca 3 cm stora

Bilagor

• DSC_9422.jpg
    DSC_9422.jpg
    43.1 KB · Visningar: 666
Hillebergs Kerontält är myrsäkert i svenska förhållanden, det råkade bli hårdtestning av just den detaljen i skärgården i höstas. Alla ställen jag tältade på hade jag minst ett pissmyrsbo inne i absiden så det sista jag gjorde innan jag kröp till sängs var att borsta av torrdräkten noga i det fria och sen ta av den inne i tältet. Förläggningen döptes snabbt till Camp Pissmyra. :)

Myrsyra løser upp nylon. Någon som har bættre kunskap kanske kan tipsa om vilka plaster som håller. Termiter ær små jævlar. Bæsta tipset jag har ær att hitta en plats dær det inte ær så mycket insekter, kanske inne i byarna, sand eller andra stællen, eller att sova hængande.

Nær jag bodde i Afrika tog sig myrorna rakt genom ett betonggolv och børjade vælla ut i vår matsal. Termiterna åt upp allt som stacks i jorden inom loppet av några få dagar och en klippte på ett klipp upp ett jack i min finger. En tæltduk ger nog inte så mycket motstånd i det hær læget. Vår traktor førsvann också ner i ett termithål och det tog en halv dag att bærga den dær nerifrån.

Nu børjar det klia på mig... so long...

Myrsyra løser upp nylon. Någon som har bættre kunskap kanske kan tipsa om vilka plaster som håller. Termiter ær små jævlar. Bæsta tipset jag har ær att hitta en plats dær det inte ær så mycket insekter, kanske inne i byarna, sand eller andra stællen, eller att sova hængande.

Nær jag bodde i Afrika tog sig myrorna rakt genom ett betonggolv och børjade vælla ut i vår matsal. Termiterna åt upp allt som stacks i jorden inom loppet av några få dagar och en klippte på ett klipp upp ett jack i min finger. En tæltduk ger nog inte så mycket motstånd i det hær læget. Vår traktor førsvann också ner i ett termithål och det tog en halv dag att bærga den dær nerifrån.

Nu børjar det klia på mig... so long...

Termiter åt upp mitt framdäck på cykeln. Av någon anledning gillar jag inte dem. De åt även upp spännbandet jag hade runt liggunderlaget men där får jag skylla mig själv för jag hade glömt det utanför tältet.

Det är bäst att tälta på klippor eller på stenhällar. Det funkar även att tälta upp på större stenar om de är tillräckligt stora och platta.

Finns det något sätt att stoppa myror och termiter? Gift?

/Stellan

Du kan ha med dig en flotte som du sætter tæltet på. Sen græver du en grop, lægger i plastfilm och fyller med spillolja eller diesel. Att sova på en glødande kolbædd eller vattendrag går också. Vi pløjde sønder deras hem och grævde regnvattendiken rakt ner i deras bon men de verkar ha førbindelse med "grottorna" som gærna bildas i jorden. Kem provades dock aldrig. Att bli av med dem mekaniskt ær ett krig man aldrig vinner. Dæck har jag aldrig varit med om att de ger sig på. Var det sidovæggarna eller sjælva slitytan? Vad har du før dæck?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips