Myggsitationen i sylarna nu?

Har en långhelg denna vecka och funderar på att dra till sylarna.
Är det någon som är uppdaterad med myggsituationen där just nu?

Lite - Måttligt - Mycket

Hej
Kom hem f.rån Sylarna igår. Under vår vistelse så blåste det i stort sett hela tiden 2-4 m/s vilket gjorde att myggen fick det väldigt jobbigt. Uppe på massivet blåser det ju nästan alltid så där var inga mygg. Men, vid ett tillfälle mojnade det helt och då kom dom i horder. Så att ta med ett effektivt myggmedel är ett måste. Själv brukar jag pendla mellan Mygga och U622. Men, det är mer mygg än vanligt i fjällen denna sommar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Stämmer det att det är mer i år? Jag var där för två veckor sen och såg knappt en enda mygga. Trodde det blev bättre senare på sommaren dessutom. Men de är ju värre i skogen förstås, och det är inte så mycket skog där.

Jag var i sylarna för ett par dar sen.
När vi vandrade in från storulvån, var det inte mycket mygg. Men det var ganska blåsigt och kyligt. Dagen efter regnade det av och till hela dagen och då var det inte heller så mycket.
Sen fick vi en kanonfin dag med sol och knappt nån vind på traversen och då märkte jag av en del mygg när vi kom ner igen. Men värst var det i fredags när vi gick ut till storulvån igen. Då var det fint väder och inte så blåsigt. Då var det en hel del mygg mellan sylarna och storulvån. Synd att man hade packat ner myggmedlet...det var inte så man ville stanna och rota upp det...=) I spåjme var det inte så farligt dock. Inte heller nära storulvån.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips