Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)?

Testade att sova under bar himmel med bara sovsäck, överdrag och en mygghuva (sov i keps för att ge den lite höjd). Det funkade inte, hur jag än gjorde så låg huvan an mot huden nånstans och jag fick ta emot så många stick att natten blev rätt sömnlös.

Hur har ni löst det här? Monterat nån slags båge i nätet som spänner upp det från ansiktet? Eller sovit med nån slags strut på ansiktet? :) jag sover rätt stilla så kan stå ut med konstiga grejer bara jag slipper myggbetten...

Ett större myggnät vill jag inte släpa med mig även om jag fattar att man kan hänga det från en gren eller så. Mygghuvan funkar ju bra under raster då man rör lite på sig hela tiden så myggen inte kommer åt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har haft ett SeaTo Summit nano net.
Som jag slängt.
Det släpper obehindrat igenom svi.
SeaTo Summit ville inte reklamera det, så jag undviker SeaTo Summit.

japp, har haft samma problem med min mygghuva. tips på garanterat knottsäkra huvor tas tacksamt emot (tillsammans med tips på hur man får huvan att inte ligga mot huden under natten)

En båge tar säkert mer plats än ett större myggnät. Har sytt mitt stora (till hängmattan) av IKEA sarintyg och det tar ingen plats alls...

Vissa nätter har jag sovit gott genom att sy fast ett ganska stort myggnät på mitt sovsäcksöverdrag, men det funkar bara om det är så pass svalt att man kan dra till sovsäckshuvan och lägga nätet löst över. Har varit med om några riktiga bottennapp när det var klaustrofobiskt varmt i sovsäcken och mycket mygg utanför. Jag har inte riktigt lyckats komma på någon lösning som bara innefattar sovsäcksöverdraget.

Mitt Caravanöverdrag har stor huva och myggnät som håller svi ute, fäst i överkanten. Två tunna grenar bildar en båge, Finns fästen på utsidan av huvan. Överdraget tillåter att sova med öppen sovsäck i.

go tur

Detta har jag också funderat på från och till i 30 år, men aldrig kommit på någon enkel och bra lösning. Helsports mygghuva som länkas till ovan tror jag lider av samma problem som de flesta andra lösningar, nämligen att nätet hamnar för nära ansiktet.

Efter en myggig natt för några år sedan köpte jag ett myggnät med två små bågar som går i kors. Det blir som ett litet kupoltält av myggnät ovanför ansiktet. Dock blir en sådan lösning ganska tung och klumpig, och jag har inte haft tillfälle att testa den ordentligt än.

Kanske kan det här vara något? Blir lite mer att bära på men det kanske det är värt?

Eller

Eller

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips