• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

myggbett?

eller så gör man det enkelt och exponerar minimalt med hud. varför folk vägrar ha mygghatt har jag inte förstått. det i kombination med långbenade byxor och långärmad skjort gör susen, ev kan tunna handskar också användas.
 

avslutad210712

Gäst
flikkan; sa:
avslutad210712; sa:
Saken är den att myggorna inte alls är dina fiender utan dina vänner. Problemet är alltså inte myggorna utan din (taskiga) inställning mot dem. Sedan jag själv fick upp ögonen för dessa underbara varelser har jag levt i harmoni med dem.

jamen det är ju det jag vill lära mig ...jag tycker faktiskt om alla djur i vår natur...det känns väldigt fel att slå ihjäl dom eftersom vi alla varit så små från början,,,,hur menar du och hur har du gjort??? tar du deras ljud som godnattvisor...?? Hur får man det att inte klia när man bjudit dem på kvällsmat???
vill veta mer//flikkan

Tyvärr måste jag nog avslöja sanningen och det är att den enda harmonin jag uppnått är att jag accepterar att de finns och att de som sagt föder både fiskar och fåglar genom sin existens. Dessutom har de fått upp mina ögon för blandningen beck- och djungelolja och framförallt Wilmas Summer. Båda luktar (i mina ögon) väldigt gott av tjära *L*.

Och dessutom bara älskar jag att ligga i röken från en brasa där man lägger på lite halvsura vidjebuskar *mmmmmmmmmmmmm*
 
Beckolja

Måste hålla med Zeb ovan i att beckoljan är det bästa du kan köpa i Sverige idag. Tidigare (15 år sen) hade apoteket något gult stift som jag fortfarande är lycklig ägare till, i mitt tycke det bästa (bra effekt, nästan inga "biverkningar").

Av de mer syntetiska myggmedlen som säljs har jag inte hittat något som funkar på riktigt. MyggA har hyfsad effekt under kort tid (1-2 tim). Nya US622 är bara en blek skugga av sitt forna (och cancerframkallande) jag, som rev skönt i skinnet.

Beckoljeprodukterna har den stora nackdelen att de rinner något infernaliskt när man svettas, och svider rejält när de runnit ned i ögonen. Annars är lukten snarare ett plus än ett minus.

Myggmedel är f ö kanske det käraste barndomsminnet av alla för min del: tältet som luktade myggspray vid älven, fiskejackans lukt av bomull och myggmedel, mygghatten som fastnade i allt etc etc.

Idag kör jag myggspray (US622) på huvudbonad + kragen, beckolja i ansiktet och på handrygg. Föredrar dock mekaniskt skydd om det går (hög krage, mössa), men det blir problem om det är varmt. Om myggplågan inte är helt outhärdlig skippar jag kemikalierna helt och tänker på nånting annat istället.
 
flikkan; sa:
joru; sa:
flikkan; sa:
jahopp...nu är det snart sommar igen och myggorna piper runt tältduken och biter lilla skinkan när man vattnar buskarna...
Jag vill ha tips och råd om hur man gör myggen till vänner istället för fienden. Både på dagsturer i skogen,fiske vid solnedgång och övernattning under stjärnhimlen...

Du vill alltså träffa en myggtämjare :)?

//J
jjaa att jag inte tänkt på det tidigare...haha ...men som vanligt får jag väl fixa det själv några goda råd hur man gör??? blir ett med deras själ eller?//flikkan

Efter många fjällvandringar har jag blivit allt mer osäker på om myggor verkligen har en själ eller, om så är fallet, den går att bli ett med.

Jag försöker varje år men köttet är svagt :) så än så länge följer både myggmedel och nät med.

//J
 
Mygg är egentligen inget problem, iallf inte på vandring. Vidare så är myggmedels inte speciellt hälsosamt och något jag aldrig kletar på mig. Välj istället att hålla lite höjde, typ 600m över havet så blåser deflesta bort.

/Johnny
 
flikkan; sa:
öringen; sa:
Finns väl bara ett bra tips, smörj in dig ordenligt med det du tycker funkar bäst, lägg pannan i djupa vecka, härda ut ;)
det är bara det att jag inte funnit det ultimata att smörja sig med*FNISS* När jag va i Överkalix hade de nåt med tjära i men jag hade 70 myggbett på bara underbenen...gott blod antar jag.//flikkan

Nu har du ju faktiskt svarat på din fråga själv - när du antar att du har gott blod. Det är ju så att man är olika känslig mot mygg dvs en del attraherar myggor mer än andra. Lösningen för dig är således att hitta en tältpatner som myggen tycker är smaskigare än du. Så kan du ligga och sova gott medans din partner fäktas med myggen. Måste tyvärr meddela att jag därmed antagligen inte kvalar in som din tältpartner.
Lycka till!
/Rickard
 
johnny76; sa:
Mygg är egentligen inget problem, iallf inte på vandring. Vidare så är myggmedels inte speciellt hälsosamt och något jag aldrig kletar på mig. Välj istället att hålla lite höjde, typ 600m över havet så blåser deflesta bort.

/Johnny

Baahaaahaa, tillåt mig skratta storhetsvansinnigt.

För de som antingen har lyckan att bo riktigt fjällnära så de "slipper" skogen, eller för de som bor i stan och således inte "behöver" spendera någon tid i gränslandet mellan metropol och fjällhed, kan ovanstående stämma.

När jag började fjällvandra förundrades jag över hur många vana fjällvandrare pratade om en myggplåga i fjällen som jag aldrig märkt av. Den stora delen av min tid ute spenderar jag i skogslandet; vid fiskevatten, på hjortronmyrar, bland lingontuvor, i slyröjning, under de stora granarna där trattkantarellen växer, och tro mig: där är 600 möh mycket, mycket fjärran. Så, eftersom berget inte vill komma till Muhammed, så använder Muhammed myggmedel. Beckoljan är hans "brun utan sol".
 
johnny76; sa:
Mygg är egentligen inget problem, iallf inte på vandring. Vidare så är myggmedels inte speciellt hälsosamt och något jag aldrig kletar på mig. Välj istället att hålla lite höjde, typ 600m över havet så blåser deflesta bort.

/Johnny
600 m över havet? Då befinner du dig många gånger i fjällbjörkskog och buskage. Det är ju höjden över havet för Laisdalen, Rapadalen, området ovanför Mavasjaure mfl, och där är oftast inte alls myggfritt av någon vind. Öka på med några hundra meter.

Raskesven
 
Myggens antal varierar ju också varje år, det kan vara relativt lite mygg på en plats ett år och nästa år på samma plats kan det vara miljarder. Hänger visst ihop med hur vintern och våren har varit. En vinter med lite snö och en solig vår med lite regn gör garantert att myggantalet blir mindre den sommaren. Säkert är det också en miljon andra faktorer, som fisk, fåglar och andra insekter.. de har väl lite fiender de där blodsugarna också? :)

Faktiskt så tycker jag att myggantalet (som allt annat) har minskat under de sista 10? åren. Men det kanske är olika mellan olika platser?
 
Kan hända att det kanske inte är 600m men iallf om man håller lite höjd så är det oftast myggfritt, särskilt när det blåser lite.

/Johnny

[/QUOTE]
600 m över havet? Då befinner du dig många gånger i fjällbjörkskog och buskage. Det är ju höjden över havet för Laisdalen, Rapadalen, området ovanför Mavasjaure mfl, och där är oftast inte alls myggfritt av någon vind. Öka på med några hundra meter.

Raskesven [/QUOTE]
 
Såg två jackor som kan vara svaret på frågan nära. Pure Fishing marknadsför en jacka med inbyggt myggskydd. Skyddet sitter integrerat med bröstfickan och dras upp över ansiktet.
Jacka nummer två heter Wiggler. Liknande funktion som förra och med resår runt handleder samt dragsko i midjan. Den här uppges skydda mot knott också. http://www.wiggler.se
Runt femhundringen ligger priset för jackorna.
/Tord
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.