Mygg runt abisko och keb

I sådana fall är det rätt unikt för Kebnekaisefjällen - jag har aldrig varit där så jag vet inte. Men på alla andra ställen så finns det gott om mygg också ovanför trädgränsen, de brukar bara hålla sig nere i gräset och ljungen så länge det blåser.

Bara en bit över trädgränsen försvinner också undervegetationen och kvar finns blockterräng. Därav är det rätt myggfattigt på kalfjället i området.

Mygg, snö o elände eller sol mm

Jag kan inte säga att jag någonsin upplevt myggen mellan Keb och Nikka som ett stort problem (jämfört med vad det kan vara längre ned).
Jag har gått där en 30 - 40 ggr men allt är inte efter midsommar (f-n gubben börjar bli gammal).
I Abisko problem endast något år på 90 -talet precis efter midsommar med nästan 30 graders värme då det var för varmt med långbyxor men mygghuva gick iofs bra (det var då köldknäpp i södra Sverige)

Men håll koll på snödjupet. Det kan vara en hel del så tidigt på högre höjd om vintern blir snörik men det är ju omöjligt att sia om nu. Detta innebär ju också hög vattenföring länge ner.

Slipper ni större snömängder kan ju turen å andra sidan bli en riktig höjdare med midnattsol och allt. På natten kan det ju då vara rent idealiska vandringsförhållanden.

//Björn

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mat = Mygg = Mat

Under vandring, dagtid, är mygg inte ett problem - de existerar knappast. När skymningen faller, lagom till tältuppsättning, kommer de dock fram i en här av tiotusen. Antimyggmedel, såsom MyggA, är då ett starkt rekommendabelt försvar. Denna undergörare hindrar dock inte de små liven från att kamikazestörta i den varma kvällsmatsgrytan. De ser nämligen inte skillnad på en gryta och en livsform. Men det är ett ringa problem. Se det som ett välbehövligt proteintillskott efter en lång dags vandring. Och så faller det sig så ironiskt att de blir din mat istället för att du blir deras.

Senast ändrad:
Denna undergörare hindrar dock inte de små liven från att kamikazestörta i den varma kvällsmatsgrytan. De ser nämligen inte skillnad på en gryta och en livsform. Men det är ett ringa problem. Se det som ett välbehövligt proteintillskott efter en lång dags vandring. Och så faller det sig så ironiskt att de blir din mat istället för att du blir deras.

Detta tipps borde skickas vidare till alla som vandrar UL. Du behöver inte ta med dig proteinrik mat, värm bara lite vatten och låt det stå ett tag så har du köttsoppa!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips