mygg, kungsleden

Hej!

Jag och min vän har planer på att vandra kungsleden i juni, och vi är nu oroliga då det ska vara rekord mycket mygg i sommar, hur ska vi tänka inför det?
Hur skyddar en sig bäst mot mygg?

Tack på förhand

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vilken del av Kungsleden? Snöläget är ju mer intressant än myggläget på delar av den, tex Tjäktjapasset om ni ska gå där.

Jag brukar köra på heltäckande kläder, generellt sett en underställströja med en skjorta över, eller en t-shirt med en skjorta över och ett par hellånga byxor. På med en keps eller liknande på huvudet så kommer inte de små blodsugarna åt skulten heller. Vid rast eller när man riktigt ledsnat drar man på sig en myggnät över huvudet, biltemas funkar helt ok, även om jag valt att klippa bort den nedre resåren. Den är tillräckligt finmaskig för att inte knotten eller sveonten ska komma åt en heller, så vitt jag kunnat avgöra.

Jag är rätt försiktig med att använda myggmedel, några drag ovanpå kepsen brukar göra att man slipper försvara sina öron hela tiden. Blir jag desperat nog brukar vi använda MyggA-stiften. Funkar väl hyfsat.

Och framförallt brukar vi vänta till början/mitten av augusti innan vi far till fjälls, då brukar det värsta mygghelvetet börja avta :D.

Hej!

Jag och min vän har planer på att vandra kungsleden i juni, och vi är nu oroliga då det ska vara rekord mycket mygg i sommar, hur ska vi tänka inför det?
Hur skyddar en sig bäst mot mygg?

Tack på förhand

Hej!

Ljusa kläder är att föredra. Ett myggmedel som jag tycker brukar funka bra är roll-on-varianten av Mygga.

/ F

avslutad210712

Gäst
Hej!

Ljusa kläder är att föredra. Ett myggmedel som jag tycker brukar funka bra är roll-on-varianten av Mygga.

/ F

Om man som vissa bor där det finns mycket mygg så kan man göra ett experiment. Ta två t-shirt, en vit och en svart, som är nytvättade dvs utan svettlukt och lägg ut dem så kan Ni jämföra hur många mygg som sätter sig på den svarta jämfört med den vita. Garanterat betydligt fler mygg på den svarta.

Med tanke på att jag fjällvandrar i fjällklubbens svarta T-shirt är det nog tur jag ska upp i slutet av augusti :cool:

Mygg är ingen trevlig djurart. Mitt råd är att försöka anpassa er vistelse/vandring så långt det är möjligt:
- Undvik blöta, vindskyddade och vegetationstäta ställen som lägerplats.
- ljusa kläder(som redan nämnts) är att föredra, även om min erfarenhet är att också olika människor(kroppslukt?) har olika stark tilldragningsförmåga på mygg.
- mygg pallar inte vind, sök lite drag runt lägerplatsen som ofta finns lite högre upp.
- skönt att ha skalkläder eller liknande som de ej biter igenom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips