Murikka tips

Har just investerat i en Murikka som jag ser fram emot att använda på någon fisketur i vinter. Skulle vilja ha tips på goda maträtter som med fördel tillagas i murrika!

Muurikka-mat

Köp lite fläskkött (filé, karré). Skär köttet i strimlor, blanda med wokgrönsaker, förkokt pasta, matolja, kryddor (salt, peppar, grillkrydda, tandoori masalla). Blanda allt i en skål och låt stå ett par timmar. Stek i muurikkan med lite matolja och ät. Populär mat hos oss ialla fall.

Gott kk

Prova viltskav alt. kebabkött i pitabröd med lite grönsaker och nån god sås, enkelt och supergott

Ris

Har du tänkt på att det faktiskt går att koka i murikkan? Den rymmer mer än man tror. Jag brukar göra som så att jag tar lite olja i pannan, i med ris(okokt) och fräser det tills det blir lite transparent. Obs, får inte bränna. Samtidigt kan man ha i lite köttfärs. Ör det mycket färs kan det vara ide att försteka den lite och lägga vid sidan på hällen. Sen är det bara i med vatten och koka risen och färsen tills det erhåller en bra konsistens. Serveras med saltade jordnötter som man kan rosta till lite i pannan.

(Torkad köttfärs kan ju med fördel användas, men tillsätts först tillsammans med vattnet.)

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Favoritrecept

På Hällans Scoutkårs hemsida http://hem.passagen.se/nsfsvall/ finns det flera olika recept på mat man kan laga ute. Det här är vår favorit om det råkar växa en massa trattkantareller där man ska slå upp tältet.

Muurikka-wok (5 pers)
1/4 huvud strimlad vitkål
500 g wokgrönsaker
3 lökar
500 g kassler
1/2 -1 liter trattkantareller
1 påse tacokrydda
smör att steka i

Värm wokpannan och smält smöret. Stek först löken innan de övriga ingredienserna stoppas i. Ät pitabröd till.

Pitabröd (10 st)
25 g jäst
3 dl vatten
1/2 tsk salt
1 msk bregott eller smör
6-7 dl vetemjöl

Arbeta ihop degen. Lägg i plastpåsar och stoppa innanför tröjan i 30 min. Platta ut till runda kakor, diameter ca 19 cm. Grädda på murikkan. Bränn inte!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips