MTB/Hybrid/Racer

Tror den snabbaste pendlaren som även klarar skogsturer mkt bra skulle vara en MTB hardtail 29" med låsbar gaffel å med Conti Race King 2,0-2,2" däck(däckstryck allt från 2kg-4,5kg) Rätta mig gärna om jag tänker fel ;)

/Janne
 
Vad är det som är snabbast?

* Smalt däck?
* Brett däck?
* Hårt pumpat däck?
* Slicks?

* Kombination, smalt, hårt pumpat slicksdäck?
* Kombination, brett, hårt pumpat slicksdäck?

Lite vilsen.. allt talar emot det andra :)

// Jocke
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tror den snabbaste pendlaren som även klarar skogsturer mkt bra skulle vara en MTB hardtail 29" med låsbar gaffel å med Conti Race King 2,0-2,2" däck(däckstryck allt från 2kg-4,5kg) Rätta mig gärna om jag tänker fel ;)

/Janne

Jo, som kompromiss kanske. Jag är som sagt inte övertygad om storhjulingens fördel som pendlare....
Men här verkar det ju handla om en cykel som är dedikerad pendlare. Dessutom vill han ju uppgradera nuvarande hoj, inte köpa en 29er...

Vad är det som är snabbast?

* Smalt däck?
* Brett däck?
* Hårt pumpat däck?
* Slicks?

* Kombination, smalt, hårt pumpat slicksdäck?
* Kombination, brett, hårt pumpat slicksdäck?

Lite vilsen.. allt talar emot det andra :)

// Jocke

Snabbast är smalt, hårt pumpat slicks.
Smalt = lättare och lågt rullmotstånd
Hårt pumpat = färre punkor
Slicks = säger sig väl självt men lågt rullmotstånd...


Sport Contact funkar, eller kanske det här
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18801

Kolla på CRC och i alla fall någon av de tyska webshopparna. Däck är väldigt mycket billigare därifrån.

Edit: Ja, 559mm är bara ett annat sätt att säga 26" 559-25 är alltså 26x1"
Men det där ska vi INTE börja diskutera här, jag tror faktiskt det finns en tråd om det på utsidan redan.
 
Skulle detta däck passa tro? Passar det fälgen eller blir det alldeles för smalt?`

http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=17401

// Jocke

Det beror ju lite på vad du har för fälgar på din MTB. Har du vanliga XC-fälgar (typ Mavic 217/517/717 torde däcken funka bra. Har du mer DH-fälgar typ Mavic 121/521/721 så blir det mindre lyckat. en tabell över rekommenderade kombinationer av fälgbredd och däcksbredd finns på http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width
/Niklas
 
Kom på att jag skulle pumpa däcken idag.. enorm skillnad med 2,8 kg i däcket istället för 1,1 kg som jag hade. Har beställt däcken nu i alla fall, så får vi se hur det rullar på då.

// Jocke
 
Skulle detta däck passa tro? Passar det fälgen eller blir det alldeles för smalt?`

http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=17401

// Jocke

18 i 559x18 är fälgens vidd, innermått. Jag har ungefär detsamma på pendlaren och mina smala slicks har suttit kvar fint utan problem. Sheldon Brown har en sida om ungefärligt lämpliga däck kontra fälgvidder:http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html Scrolla ner till sista fjärdedelen ungefär.
Jag började på 1.1" slicks men fick problem med genomslagspunka eftersom jag inte fixar att bunnyhoppa trottoarkanter med cykelväskan på pakethållaren. Har 1.3 på bakhjulet nu, och det håller bättre.

Men tryck och mönster är inte allt. Provade först ett par Hutchinson Top Slick med däckssidor tunna som diskhandskar. De rullade som en dröm, men tålde inte så mycket tryck. Sen bytte jag till ett par Geax Street Runner, som rullade sämre, trots högre tryck. Mycket tjockare däckssidor.
Och blir trycket riktigt högt så blir däcken studsiga, då tappar man driv och blir långsammare av den orsaken.
 
Kan inte låta bli att reflektera kring vikterna också, min cykel väger 11,9 kg vilket jag tycker är riktigt tungt. Har lyft vissa racers som väger under 10 och de känns som fjäderviktare jämfört med min. Ser att Scott anger 12,4 kg på länken ovan som lättaste hybriden?? Trodde hybrider var lättare?

// Jocke

En hybrid är ju per definition en kompromiss, köpt för att vara förståndig. Inte många som lägger ner möda på attt optimera en sån...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips