MTB från Biltema??

Intet!
Men att ramrören är dubbelreducerade är kvalitetsindikativt. Ramen var styv lätt och DYR.

Trots det rostade den...

(Rostbenägenheten i legeringen skulle i och för sig kunna vara lägre i krom-molybdenrör.)
 
Tack för alla tips och råd, verkligen många svar! De divergerar ju en aning, men det är väldigt intressant att få många olika synvinklar.

Att köpa en begagnad vore nog inte dumt, men det känns lite riskfyllt för mig som novis att bedöma hur mycket cykeln slitits/vad den är värd etc. Kan kanske hitta någon som kan hjälpa till.

Min gamla cykel är nog inte mycket att rusta upp eftersom jag skulle få byta i princip allt utom ramen. Det är heller inget speciellt med den som gör att jag gärna skulle behålla den, så det är nog inte motiverat.

Angående att en billig cykel går sönder fort, någon form av reklamationsrätt har man väl oavsett var cykeln är inköpt? Om den går sönder orimligt fort borde man väl ha rätt till ersättning. Egentligen har man väl alltid 2 års reklamationsrätt, fast försäljaren kan kanske hävda att det är normalt slitage och inte fabrikationsfel.

Tack igen! :)
 
hoppas inte för mycket på reklamationsrättigheten....

det där med reklamation är inte alltid lätt. för några år sedan tog plus-sverker upp saken. det var en familj som köpt en cykel för några tusen på cykelringen. efter en månad hade detaljer som sadelstolpe och ram börjat rosta. cykelringen ville inte betala tilbaka några pengar eftersom cykeln hade varit ute i regn. det tog sverker säkert 10 minuter av argsint argumentation tills cykelringen gav med sig. så hoppas inte för mycket på reklamationsrättigheten....
 
Köpte en Biltemacykel (MTB) för ett par år sedan eftersom jag inte var säker på hur mitt intresse för MTB skulle utvecklas.

Det har varit mer skruvande, justerande, rengöring av kärvande prylar, på den än någon annan cykel jag haft. Jag blev mer intresserad trots allt skruvande och köpte en annan cykel (Kona). Dyrare än biltemahojen. Den nya behöver inte alls samma vård för att funka klanderfritt. Krånlar mindre, tål mer helt enkelt.
 
Logan

För många år sen köpte jag en Logan (traditionell treväxlad damcykel) som ersättning för min första vuxencykel (Crescent) som gått ur tiden.

Resultatet blev att jag cyklade bra mycket mindre än med min gamla skruttcrescent - Loganen var svajig och konstig, kändes inget kul, bara tung och besvärlig.

Blev övertalad av en kompis att köpa en instegs-MTB istället (billig Trek, runt 4.500 kr runt -97, -98) och det vände helt mitt cykelintresse. Har nu annan cykel, men Treken lever kvar hos min dotter och har mycket kvar att ge.

Håller alltså med flertalet här, försök hitta en bra begagnad cykel eller hitta en ny hoj på rea hos en seriös handlare. Du får bra mycket roligare cykling för pengarna!

Lycka till i letandet!
 
crazy skrev: på något vis känner jag igen dikussionen från tex tältdiskussioner om Hilleberg. Det primära är ju att man kommer iväg.

Liksom med cyklar beror det på vad man ska använda dem till. Åker man till Lappland eller Jämtland o vandrar och kanske till Säffle eller Kolmården eller Grekland är det helt OK med ett billigt tält så länge man reser på sommaren och det håller tätt vid regn och är någorlunda stabilt i vind. För mer krävande turer är dock Hilleberg att föredra. För egen del har vi nött ut ett Namatj GT och är inne på vårt andra. Det är lätt, tål hård vind, har en rymlig absid (som t ex rymmer cyklar), kan användas på hög höjd och på snö eller glaciär, enda svagheten är att vid mycket tungt snöfall, typ 30 cm på en gång, sjunker taket in om man inte tar bort snön.

BILLY_L; sa:
Ville bara säga att min Merida Dakar 670 som jag köpte för 3 år sedan funkar utmärkt. Den kostade då 4700 kr och jag har använt den och använder den ungefär så som Erika vill använda sin till.

Jag känner inte till just Dakar modellen men kan säga, att Merida räknas alldeles klart som ett kvalitetsmärke. Merida är en Taiwanesisk firma som varit instrumentell i utvecklingen av TIG-svetstekniken för storskalig produktion. Deras ramar tillhör de bättre, liksom Giant (en annan Taiwanesisk firma), och har konkurrenskraftiga priser. Vi har vänner som hojar på Merida och de är mycket nöjda med sina. De bättre modellerna finns företrädda i elitklasserna på långloppen etc.

filifjonkan; sa:
Jag skulle ändå vilja fråga någon som vet lite mer om vad man kan vänta sig av en sådan cykel. Min nivå är rätt låg, jag kör mest på större stigar och grusvägar. Det är enbart för tränings skull, eventuellt kan jag komma att köra någon mtb-o om tillfälle ges.


Du kan vänta dig att den ser ut som en MTB men inte är det. Under några år var drygt hälften av alla hojar som såldes MTBs. Det var à la mode. Få var gjorda för att åka på stig. De flesta användes för att posera. De såg läckra ut. Idag är det nästan bara Biltema o Cykelringen som säljer sådana MTBs. De duger inte att åka med i skogen. De kan möjligen användas av poserande pubertets glin för att åka slalom bland mammor som drar barnvagnar o andra flanörer i en nationalpark. De tycker de är tuffa, äger hela världen, när de åker 20 km i timmen bland fotgängare. Dylik aktivitet har dock inget med MTB att göra.

Om du ska träna och kanske köra någon MTB-O ska du självfallet ha en hoj som är konstruerad för det. Som håller några år och som är kul att åka på. Merida är inget dumt märke, detsamma kan sägas om Giant, båda är Taiwanesiska men håller utmärkt kvalitet och har bra komponenter eftersom de har stora serier kan de pressa priserna. Låt dig inte avskräckas av att de är Taiwanesiska. Taiwan är världsledande på cykelproduktionsteknik, Crescent, Scott, Monark, Specialized, stora delar av Treks och Bianchis produktion, tillverkas där. Kort sagt Taiwan producerar en mycket stor del av de bättre hojarna som finns på marknaden. Vill man ha något annat blir det betydligt dyrare.

När det gäller komponenter är Deore helt OK. De är stryktåliga och inte blodigt dyra. Kolla bara att det är Deore rakt igenom inte bara på bakväxeln. När det gäller gafflar är det Marzocchi, Rockshock och Manitou som står för kvalitet och servicebarhet.

Viktigast är dock att hojen passar dig, att den inte är för stor eller tung och klumpig, att du når bra, sitter bekvämt etc. En bättre cykelhandlare är bra hjälp. Pröva gärna flera o jämför innan du slår till.

Per
 
En Nishiki med Dura-ace har väl inget med Biltema o Cykelringen att göra

Mezzner; sa:
Har själv en Nishiki Olympic med Dura Ace-utrustning rakt igenom. En jättekool racer från -84 (!). Den funkade precis som förväntat, men är numera upphängd på garageväggen och ramen har rostat lite här och där trots dubbelreducerade rör (inget konstigt med det efter många års träda).

Nishiki har väl inget med Biltema el Cykelringen att göra. Låter f ö som en skön hoj. Stål rostar, så enkelt är det, oavsett reducering, om man inte sköter det väldigt noga, alltid förvarar hojen inomhus, etc. Undrar om man helst ska förse dem med någon sorts rostskydd för att de ska hålla i längden?

Per
 
Inköpsställe

Nu kan jag nada om MTB, och cyklar inte ens slalom mellan oskyldiga fotgängare, men ett tips om du vill ha tag på begagnat kan vara att gå till en utförsäljning av upphittade och pantsatta cyklar; i Linköping brukar det vara firma Gomér & Andersson som håller dessa auktioner (t ex idag kl 11). Där kan man göra kap.

//johan
 
Det var väl ungefär detta som var poängen. En fin cykel kan också börja rosta, liksom att kvalitet alltid är en slags avvägningsfråga. Man ska ha lagom påkostade/fina grejor för ändamålet.

Kvaliteten i Columbusrören som jag vill minnas att det är i Olympicramen är av hög hållfasthet (ej att förväxla med styvhet) och ramen har kunnat göras lätt utan risk för att den ska haverera. Detta innebär dock inte att den inte rostar* (om man missköter den). Det är helt enkelt olika egenskaper.

Innan nån tar chansen anmärker jag själv på begreppet dubbelreducerat; det borde rimligen heta dubbelförstärkt. Reduceringen finns det ju bara en av på röret...

Vad detta har med trådens ursprungsfråga att göra kan man ju undra; men det är väl att det inte gäller att få reda på vilken cykel/komponent som är den "bästa" för den mest kräsne elitanvändaren utan det gäller att få reda på till vilket pris man kan hitta en cykel som passar det aktuella användningsområdet.

Som jämförelse kan jag nämna att jag före min Olympic hade en billigare Nishikicykel med betydligt billigare Shimanogrejer. Den gick otroligt fint under ett drygt år (varje dag) tills den blev stulen. Den vägde kanske 1,5 kg mer än den senare Olympicen men kostade mindre än hälften och krävde knappt någon omsorg under det året. Fast den såg inte lika exklusiv ut...

*bara lite irriterande prickar
 
Mezzner; sa:
===Jag skrev===
"En annan intressant "sanning" får man om man pratar med en cykelhandlare i närheten av en Coop, Cykelringen eller Biltema. Fråga dom hur ofta dom får in till exempel Logans för garantireparationer, eller hur ofta det kommer folk som vill ha en "riktig" cykel som håller för att användas."
===Jag skrev===

Ovanstående orkar jag inte kommentera. Jag brukar inte heller rekommendera mina kunder att gå till konkurrenterna...

Vad jag vill säga är att den som bryr sig om sina prylar (rimligen alla som tänker köpa en cykel för flera tusen), ska lita till sitt eget omdöme och kolla alla detaljer och läsa på i mån av behov.

Vem har pratat om att få någon att rekommendera en konkurrent? Det jag skrev var: "Fråga dom hur ofta dom får in till exempel Logans för garantireparationer".

Coop har ingen egen reparationsservice, utan dom ger bort det till lokala handlare. Därför är det en alldeles utmärkt kvalitetsindikator, då de lokala cykelhandlarna får ta smällen och fixa problemen på Logan hojjarna.

Jag tycker inte att det är rimligt att man skall behöva byta monteringsskruvar som rostar, att renovera växlar och att framgaffeln faller isär på en ny cykel. Du kan ju knappast hävda att det är normalt att vevpartiet skär på en ny cykel. Men det gjorde det på en Logan. Fast det kanske var brist på service från ägaren? Han hade ju haft den i åtminstone tre månader...

Alla billighetscyklar lider av samma sak. Dom är tillverkade och säljs i ett enda syfte, nämligen att vara så billiga som möjligt. Billigt i tillverkning, billigt i montering och billigt i försäljning.
Visst, alla tillverkare vill tillverka så billigt som möjligt, men en tillverkare som till exempel Logan har inget kvalitetsrykte att bry sig om.

/Mattias
 
Och nu är vi långt från frågan igen.
För en kort stund så dök det upp alternativa cyklar i samma prisklass som den omfrågade Biltemacykeln, är det inte fler sådana tips som behövs?
Att man får bättre grejer för 10kkr än för 5kkr är ju inte så kontroversiellt att påstå.
Tala istället om vad som är bäst för max 5kkr så kommer vi på spåret igen.
 
Mezzner; sa:
Innan nån tar chansen anmärker jag själv på begreppet dubbelreducerat; det borde rimligen heta dubbelförstärkt. Reduceringen finns det ju bara en av på röret...

Ursäkta att jag rättar. Reducering innebär att man ar bort gods innuti ramen. Det är någonting man inte ser, men mycket väl kan känna eftersom ramen blir lättare, och eftersom man inte kan se reduceringen har det fallit sig så att den används i marknadsföringssnacket. Försäljarna talar om reducerade rör, dubbel- och t o m trippelreducerade rör. Termer som är något missvisande. Resultatet är det som räknas. Klein, t ex, som var världsledande i utvecklingen av reduceringen av aluminiumrör, talar istället om "gradient tubing" till skillnad från "straight gauge" (oreducerade rör).

Reducering innebär att allt överflödigt gods tas bort. Därigenom varierar rörens inre diameter: den är större mitt på rören medan nära vevpartiet och styrröret är den smal d v s det finns ordentligt med gods som tål stora påfrestningar. De allra finanste märkena, typ Seven, reducerar ramarna i samråd med kunden alltefter vad hojen ska användas till.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.