MTB från Biltema??

ipg289h; sa:
Mezzner; sa:
Innan nån tar chansen anmärker jag själv på begreppet dubbelreducerat; det borde rimligen heta dubbelförstärkt. Reduceringen finns det ju bara en av på röret...

Ursäkta att jag rättar. Reducering innebär att man ar bort gods innuti ramen. Det är någonting man inte ser, men mycket väl kan känna eftersom ramen blir lättare, och eftersom man inte kan se reduceringen har det fallit sig så att den används i marknadsföringssnacket. Försäljarna talar om reducerade rör, dubbel- och t o m trippelreducerade rör. Termer som är något missvisande. Resultatet är det som räknas. Klein, t ex, som var världsledande i utvecklingen av reduceringen av aluminiumrör, talar istället om "gradient tubing" till skillnad från "straight gauge" (oreducerade rör).

Reducering innebär att allt överflödigt gods tas bort. Därigenom varierar rörens inre diameter: den är större mitt på rören medan nära vevpartiet och styrröret är den smal d v s det finns ordentligt med gods som tål stora påfrestningar. De allra finanste märkena, typ Seven, reducerar ramarna i samråd med kunden alltefter vad hojen ska användas till.

Per

Råkade läsa i en gammal tråd...
Jo, Per anledningen till att jag skrev som jag gjorde är att jag vet hur rören ser ut.

Ett dubbelreducerat rör är ju inte reducerat* på två ställen, som namnet beskriver. Det är däremot, till skillnad från ett (enkel)reducerat tjockare på två ställen än i mitten. Samma princip gäller ju ekrarna, om de är smalare på mitten och tjockare i ändarna, så är de ju inte dubbelreducerade, utan dubbelförstärkta.

Den reducerade godstjockleken förekommer bara på ett ställe medan det finns dubbelt upp av tjockare (eller oreducerade) godstjocklekar. Trippelreducerade rör är ju förstås ännu tokigare. Om man ska hitta en rimlig benämning på dessa vore det möjligen assymetriskt dubbelförstärkt eller nåt. Även om jag tror att det är stolligt att försöka personanpassa godstjocklekarna så kan jag hålla med om att det, kanske särkilt på aluminumramar, skulle gå att tjäna vikt, styvhet och styrka genom att göra tjockleksvariationen mer sofistikerad.


*Att reduceringen innebär att man "tar bort gods ur röret" skulle jag inte tro; det låter mycket svårt, det är lättare att tänka sig att röret tillverkas med den godstjockleken. Men ärligt talat vet jag inte hur tillverkningen går till, får jag "ödmjukt" erkänna.
 
OK!
Antar att det är extruderade ämnen.

Processen efter svarvningen, är det en form av valsning?
(Antar det - men det är ju lite teori och princip över förklaringen med kraftpilarna.)
 
Korrekt!
Jag läste slarvigt eller inte alls; ämnet har konstant tvärsnitt och därefter sker bara plastisk bearbetning. Anledningen till att tjockleksvariationen till en början är "avig" är väl att man har ett dorn i röret vid manglingen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.