Mt Blanc på vintern

Hej

hade tänkt göra en bestigning av mt blanc under vintern och söker nu information om detta, någon som kan dela med sig av erfarenheter och kunskap eller som vet var info. finns? Hade tänkt mig vägen över tacul, men har inte fått klarhet i om detta är möjligt under vintern...

//Carl

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gouter i Januari

Tog själv Goutervägen upp i Januari 2005. Fick tyvärr lov att vända vid Gouterstugan pga risk för glaciärsprickor och hårda vindar. Detta var dock ett år med lite snö i början av säsongen. Ett normalt år kan det eventuellt ligga för mycket snö för att komma upp Goutervägen men å andra sidan vara mindre risk för glaciärsprickor högre upp på berget.

Är det nåt du undrar över som du tror jag kan svara på får du gärna maila eller bara fråga i den här tråden. Ska försöka kolla till den ibland.

/Johan

Tack för svaren

ser att ni båda tagit gouter vägen, är detta den enda möjliga eller skulle det även gå att ta vägen fån midi över tacul och maudit och sen upp?

Finns det någon bra länk där man kan läsa på lite om möjliga vägar upp. Är också sugen på en vinterbestigning. /Johan A

Hej,

Det finns 3 rätt vanliga leder upp på Mt Blanc från den Franska sidan.
-Gouter (normalleden) som är vanligast på sommaren
-Grand Mulets
-Three Monets

De 2 sistnämnda är vanligast under vintersäsongen, vilket betyder ungefär mars-juni om jag minns rätt.

Vilken led som är lämpligast beror mycket på när ni tänker bestiga berget och hur snöförhållandena varit just det året. Min plan var att bestiga berget i januari, men då det fallif väldigt lite snö då så fanns alldeles för mycket glaciärsprickor längs både Grand Mulets och Three Monets varvid vi valde Gouter-leden. Denna är normalt svår på vintern när det har kommit mycket snö, men i och med att det inte hade snöat så mycket så gick vi upp den vägen. Tyvärr fick vi ändå vända vid Gouterhyttan då det fanns mycket glaciärsprickor och blåste hårt.

Bättre beskrivning av lederna finns i boken "Mont Blanc 4808" av Francois Damilano. Riktigt bra bok.

Lycka till med bestigningen. Hör gänra av dig om du har fler frågor och berätta gärna hur det går.

Rutter från italienska sidan?

johre; sa:
Min plan var att bestiga berget i januari, men då det fallif väldigt lite snö då så fanns alldeles för mycket glaciärsprickor längs både Grand Mulets och Three Monets varvid vi valde Gouter-leden. Denna är normalt svår på vintern när det har kommit mycket snö, men i och med att det inte hade snöat så mycket så gick vi upp den vägen. Tyvärr fick vi ändå vända vid Gouterhyttan då det fanns mycket glaciärsprickor och blåste hårt.
Funderar också över möjligheterna med en januaribestigning av Mt Blanc. En bok är nog bra, ska spana in den du nämnde.

Det verkar finnas för- och nackdelar med samtliga tre leder från franska sidan, av vad jag har luskat ut från diverse reseberättelser. Graderingen är "PD" för de flesta, men frågan är om det gäller vinterförhållandena? Oavsett snöförhållandena verkar det troligt att man får korsa snötäckta glaciärer (med eller utan skidor).

Någon som vet mer om Tournette Spur, är det ett realistiskt alternativ i januari?

Grands Mulets

Vi gick up och ner via Grand Mulets i Maj, alltså senvinter. Leden då var rätt fin med ett väl utarbetat spår att följa genom Jonction som är värsta stället vad gäller sprickor.

Trodde iofs att Gouter rutten var standardrutt på sommar såväl som vinter, men det kan kanske stämma att fler väljer Grands Mulets på vintern. Varför inte ta en väg upp och en annan ned?

Vi lämnade våra skidor i Refuge Valot och gick med stegjärn därifrån till toppen. Skulle nog inte rekommendera att släpa upp skidorna hela vägen om du nu inte tänkt att "fortsätta" förbi toppen och ta en annan väg ned.

Taculleden ska vara betydligt svårare än både Gouter och Gr. Mul., iaf. på sommaren.

jag och en till fundera på att gå från midi över tacul och maudit till topen och sen ner över Grand Mulet. Frågan är när vi tro det blir i feburari.
Bler det någon resa för dig Carl? Och när och villken led?

//Daniel

Mt Blanc

Tjenare

har tyvärr inte fått till nån resa, har inte någon att klättra med. Han som jag ev. skulle ha åkt med kan inte. Men jag funderade också på tacul/ maudit turen.

Mvh Carl

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips