Mt Blanc på vintern

Hej

hade tänkt göra en bestigning av mt blanc under vintern och söker nu information om detta, någon som kan dela med sig av erfarenheter och kunskap eller som vet var info. finns? Hade tänkt mig vägen över tacul, men har inte fått klarhet i om detta är möjligt under vintern...

//Carl
 
Gouter i Januari

Tog själv Goutervägen upp i Januari 2005. Fick tyvärr lov att vända vid Gouterstugan pga risk för glaciärsprickor och hårda vindar. Detta var dock ett år med lite snö i början av säsongen. Ett normalt år kan det eventuellt ligga för mycket snö för att komma upp Goutervägen men å andra sidan vara mindre risk för glaciärsprickor högre upp på berget.

Är det nåt du undrar över som du tror jag kan svara på får du gärna maila eller bara fråga i den här tråden. Ska försöka kolla till den ibland.

/Johan
 
Tack för svaren

ser att ni båda tagit gouter vägen, är detta den enda möjliga eller skulle det även gå att ta vägen fån midi över tacul och maudit och sen upp?
 
Finns det någon bra länk där man kan läsa på lite om möjliga vägar upp. Är också sugen på en vinterbestigning. /Johan A
 
Hej,

Det finns 3 rätt vanliga leder upp på Mt Blanc från den Franska sidan.
-Gouter (normalleden) som är vanligast på sommaren
-Grand Mulets
-Three Monets

De 2 sistnämnda är vanligast under vintersäsongen, vilket betyder ungefär mars-juni om jag minns rätt.

Vilken led som är lämpligast beror mycket på när ni tänker bestiga berget och hur snöförhållandena varit just det året. Min plan var att bestiga berget i januari, men då det fallif väldigt lite snö då så fanns alldeles för mycket glaciärsprickor längs både Grand Mulets och Three Monets varvid vi valde Gouter-leden. Denna är normalt svår på vintern när det har kommit mycket snö, men i och med att det inte hade snöat så mycket så gick vi upp den vägen. Tyvärr fick vi ändå vända vid Gouterhyttan då det fanns mycket glaciärsprickor och blåste hårt.

Bättre beskrivning av lederna finns i boken "Mont Blanc 4808" av Francois Damilano. Riktigt bra bok.

Lycka till med bestigningen. Hör gänra av dig om du har fler frågor och berätta gärna hur det går.
 
Rutter från italienska sidan?

johre; sa:
Min plan var att bestiga berget i januari, men då det fallif väldigt lite snö då så fanns alldeles för mycket glaciärsprickor längs både Grand Mulets och Three Monets varvid vi valde Gouter-leden. Denna är normalt svår på vintern när det har kommit mycket snö, men i och med att det inte hade snöat så mycket så gick vi upp den vägen. Tyvärr fick vi ändå vända vid Gouterhyttan då det fanns mycket glaciärsprickor och blåste hårt.
Funderar också över möjligheterna med en januaribestigning av Mt Blanc. En bok är nog bra, ska spana in den du nämnde.

Det verkar finnas för- och nackdelar med samtliga tre leder från franska sidan, av vad jag har luskat ut från diverse reseberättelser. Graderingen är "PD" för de flesta, men frågan är om det gäller vinterförhållandena? Oavsett snöförhållandena verkar det troligt att man får korsa snötäckta glaciärer (med eller utan skidor).

Någon som vet mer om Tournette Spur, är det ett realistiskt alternativ i januari?
 
Grands Mulets

Vi gick up och ner via Grand Mulets i Maj, alltså senvinter. Leden då var rätt fin med ett väl utarbetat spår att följa genom Jonction som är värsta stället vad gäller sprickor.

Trodde iofs att Gouter rutten var standardrutt på sommar såväl som vinter, men det kan kanske stämma att fler väljer Grands Mulets på vintern. Varför inte ta en väg upp och en annan ned?

Vi lämnade våra skidor i Refuge Valot och gick med stegjärn därifrån till toppen. Skulle nog inte rekommendera att släpa upp skidorna hela vägen om du nu inte tänkt att "fortsätta" förbi toppen och ta en annan väg ned.

Taculleden ska vara betydligt svårare än både Gouter och Gr. Mul., iaf. på sommaren.
 
jag och en till fundera på att gå från midi över tacul och maudit till topen och sen ner över Grand Mulet. Frågan är när vi tro det blir i feburari.
Bler det någon resa för dig Carl? Och när och villken led?

//Daniel
 
Mt Blanc

Tjenare

har tyvärr inte fått till nån resa, har inte någon att klättra med. Han som jag ev. skulle ha åkt med kan inte. Men jag funderade också på tacul/ maudit turen.

Mvh Carl
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
tutts Sällskap upp på Mt Blanc v 32 Alpin / Bigwall 0
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
Hobbe21 Kallt på Mount Blanc..? Alpin / Bigwall 10
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Nollsjuan Mt Blanc-paket UTAN Albert Premier/A de Tour? Alpin / Bigwall 3
RikDem Lämplig tidpunkt Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
Ghost79 Gouter Hyttan Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Ghost79 Mt Blanc v 33, 2012 Alpin / Bigwall 0
raxzz Mt Blanc Alpin / Bigwall 26
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
johre Väderförhållande i Chamonix / Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
monstergeddan Kängor för Mt Blanc och liknande Alpin / Bigwall 11
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
Ayreon Erfarenheter från mt. blanc Alpin / Bigwall 7
brunolundh Mt Blanc Alpin / Bigwall 5
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
osse26 Mount Blanc Bildspel! Alpin / Bigwall 23
Bramserud Mt Blanc Yeessss Alpin / Bigwall 2
osse26 Mount Blanc Alpin / Bigwall 0
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
Räv Rävsson Mt Blanc i Juli Alpin / Bigwall 9
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Markuz Mt Blanc under kristiflygare!(20 maj) Alpin / Bigwall 0
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.