MSR Hubba Hubba NX

Är MSR Hubba Hubba NX tillräckligt för Sarek?
Jag läsade den här tältet är inte bra för starka vindar, men det är inte lika dyrt som Anjan 2 GT.

Förlåt min svenska, jag forsöker att lära mig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skulle vara intressant att höra hur det gick, om det alls blev av. Ge oss en liten recension! Blev det just det tältet eller tog du något annat beslut?

Ett litet livstecken är väl det minsta jag begära så jag slipper leta efter dig och ett MSR Hubba Hubba då jag drar på tur i Sarek till sommaren.

Hej,

Jag sökte efter lite annan information gällande tält men såg att den här tråden saknade svar.

Jag gick genom Sarek förra sommaren i augusti med ett Hubba Hubba NX inköpt 2019. Det gick bara fint, dock var det inte lika stabilt som tältgrannens Helsport tunneltält under en stormig natt då mitt tält i princip låg ner av vinden, det höll dock tät och inga skador uppkom trots våran exponerade tältplats. Ska tillägga att jag även hade med en footprint då det ibland krävdes att vi tältade på fuktig mark.

Har ett Hubba hubba och ett Hilleberg Soulo att välja på för en Sarekvandring. Jag gillar de lite utsatta exponerade platserna. Soulo väger nästan 1 kg. mer så jag velar vilket jag ska ta med.

se på dessa bilder så är disk.avkl.
Otroligt brett anv omr men ej för kalfjäll detta var på en nedlagd soptipp utan träd högt belägen kanske 15 m/s men det kan ju blåsa 20-25 m/s ävn på sommaren har köpt ett Unna men även enklare tunnel går bättre vikt av mindre bet.om du är ensam 10 mil från räddning utan mobiltäckning men även gått i sarek helt utan oväver men denna sommar förväntas mer regn än vanligt och kyligt

Bilagor

• WP_20210614_17_09_37_Pro.jpg
    WP_20210614_17_09_37_Pro.jpg
    1.4 MB · Visningar: 278
  • WP_20210614_17_09_57_Pro.jpg
    WP_20210614_17_09_57_Pro.jpg
    1,021.6 KB · Visningar: 262
Det där ser inte ut att funka för hårda vindar men du borde kanske haft tältet vänt så att vinden inte tar från sidan. Hubba hubba bör enbart användas när det finns skydd. Jag tältade med ett Nemo Losi 3p på kalfjället i kebområdet. Ca 15 m/s och ösregn i 13 timmar. Det gick men det var nog gränsfall. Losi är motsvarande tält som Hubba hubba.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips