MSR Hubba Hubba NX

se på dessa bilder så är disk.avkl.
Otroligt brett anv omr men ej för kalfjäll detta var på en nedlagd soptipp utan träd högt belägen kanske 15 m/s men det kan ju blåsa 20-25 m/s ävn på sommaren har köpt ett Unna men även enklare tunnel går bättre vikt av mindre bet.om du är ensam 10 mil från räddning utan mobiltäckning men även gått i sarek helt utan oväver men denna sommar förväntas mer regn än vanligt och kyligt
Ja Unna står emot bra med vind. Jag slog upp det på ett dåligt ställe förra sommaren precis nedanför och mellan två höga toppar. Det var stjärnklar sommarnatt och kom mycket kraftiga fallvindar hela natten rakt mot tältet som jag var rädd skull förstöras, men det stod pall riktgt bra och fick inte ens böjda bågar. Svårt att sova dock så bröt lägret tidigit då vindarna fortsatte till morgonen.
 
Blåste ju från gavel kanske lite bättre om absid sätts helt mot vinden och om man varit 2 st men har man tur med väder vid några få tillfällen så är det ett MKTbra tält till nästan allt och tex så är väl alla HB för varma på sommaren i södra SV.
Jag vill ju ej chansa men skulle uppskattat den låga vikten och för att ej få kondens och kunna anv på tex cykelresor med ej MTB så klarar det alla ställen dit du kan cykla med långfärds cykel jag får ta tärp med något myggskydd om jag säljer av 2 tält 1 exp för vinter och ett 3 s utan mesh på sommaren i fjällen kan ju ev kompl med ett NH tält för 1-2000 kr
 
Jag vandrade kungslden(ca 20 nätter) förra sommaren med Hubba hubba från 2017. plus ett gäng fjällturer tidigare. Har funkat fint, det blir lite nedtryckt i hårdaste vindarna men om man vänder kortsidan mot viden tycker jag det har fungerat bra.
 
Jag vandrade kungslden(ca 20 nätter) förra sommaren med Hubba hubba från 2017. plus ett gäng fjällturer tidigare. Har funkat fint, det blir lite nedtryckt i hårdaste vindarna men om man vänder kortsidan mot viden tycker jag det har fungerat bra.
Om det var vinskyddade platser och du har footprint och lite regn ok tar minst dubbla tid att resa mot mitt HB Unna.
 
Om det var vinskyddade platser och du har footprint och lite regn ok tar minst dubbla tid att resa mot mitt HB Unna.

Jag har aldrig använt footprint, det har aldrig varit något problem. Regn hade vi gott om förra sommaren, inga problem det heller. Ja jag kan tänka mig att det går lite snabbare med Unna, men när man har vana inne tar det ej mer än 2-3min kanske. Men unna verkar som ett bra vintertält, dock kanske lite trångt för två?

Jag brukar föredra vindskyddade platser om det går att välja oavsett tält, lugnare och bättre sömn :)
 
Jag har aldrig använt footprint, det har aldrig varit något problem. Regn hade vi gott om förra sommaren, inga problem det heller. Ja jag kan tänka mig att det går lite snabbare med Unna, men när man har vana inne tar det ej mer än 2-3min kanske. Men unna verkar som ett bra vintertält, dock kanske lite trångt för två?

Jag brukar föredra vindskyddade platser om det går att välja oavsett tält, lugnare och bättre sömn :)
Kanske att du jobbar på MSR återfsj?(kan blåsa betydl.mer i fjällen än på mina bilder nu i dagarna 15-20 m/s och regn i tex Tarfala)Msr kräver många linor om 2 kanske 3 min jag kan nog ensam sätta upp på 2 min 2 bågar och 4 pinnar dvs linor i hörnen så är det ok resten kan an fixa innefrån under regnskydd
Jag kan väl tänka mig XGK om mitt Kap-Artic blir stulet tex.
Det tog ej många sek i spöregn innan mitt innertält vid testet fungerade ypperligt som en vatten hämtare golvet duger nog mot markfukt.
Vitsen med HB el HS är ju att du kan tälta där du vill och ej rätta sig efter utr.
Om ni är max 180L och smärta el en större man och en kvinna går det att vara 2 i Unna samt har ryggsäckar ute under regnskydd och bara tex mat i den lilla absiden och sträcka ut duken måttligt på båda sidor.
 
Kanske att du jobbar på MSR återfsj?(kan blåsa betydl.mer i fjällen än på mina bilder nu i dagarna 15-20 m/s och regn i tex Tarfala)Msr kräver många linor om 2 kanske 3 min jag kan nog ensam sätta upp på 2 min 2 bågar och 4 pinnar dvs linor i hörnen så är det ok resten kan an fixa innefrån under regnskydd
Jag kan väl tänka mig XGK om mitt Kap-Artic blir stulet tex.
Det tog ej många sek i spöregn innan mitt innertält vid testet fungerade ypperligt som en vatten hämtare golvet duger nog mot markfukt.
Vitsen med HB el HS är ju att du kan tälta där du vill och ej rätta sig efter utr.
Om ni är max 180L och smärta el en större man och en kvinna går det att vara 2 i Unna samt har ryggsäckar ute under regnskydd och bara tex mat i den lilla absiden och sträcka ut duken måttligt på båda sidor.

Ursäkta om det framstod så, men jag är ej återförsäljare för någon tätfabrikör. Har gått vidare från hubba hubba då jag anser det vara onödigt tungt.

Tack för tips om Unna!
 
Jag kan väl medge att det var lite över gränsen ralgent el vad det heter.
Jag valde på BA Copp..... och MSR och tog ett med lite kraftigare väv men det är inv Exo skellet som är problemet men med footprint el en ramlösning som jag tid skrivit om kan det fungera,ja har ett NH på ingång med Utv exo och footprint 2p på ca 1400 gr det kan troligtvis duga i fjällen för gramgägare delat på 2 spec då solid väv går upp 30-40 cm runt om.
Annars finns ju USA Tarpenttent av ryggås mod som väger 5-600 gr med 100% mesh inv ända ned mot golv men till kostnd av 5-8T om alla SV avg ska betalas lösningen med Dyneema fung ju om yttertält ej far till väders(det har jag upplevt med ryggås tält på ca 1200möh ovan Tarfala detta tänkte jag undvika i år på samma ställe)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 26
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
rayun MSR Hubba Tour 1 Bo och sova 0
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Shaguar MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP" Bo och sova 5
carina_ MSR Hubba HP Bo och sova 5
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
sonjahal MSR Hubba Hubba HP Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
grodanbolle MSR Carbon Reflex Bo och sova 4
3338 MSR Skinny One Bo och sova 10
Lite MSR Dragontrail Bo och sova 0
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
zzeezz MSR Tält Bo och sova 9
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3
sam Tält! MSR Phantom Bo och sova 2
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
salgo601 Hubba hubba tältstäng trasig Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...