Motsvarighet till PCT i Europa?

Jag undrar om det finns någon bra motsvarighet till Pacific Crest Trail i Europa. Dvs en lång led genom mycket vildmark. Camino de Santiago känns som att det är för lite vildmark efter hur jag förstått att den är även om jag gärna skulle gå den någon gång.

MVH Askel

Jag undrar om det finns någon bra motsvarighet till Pacific Crest Trail i Europa. Dvs en lång led genom mycket vildmark. Camino de Santiago känns som att det är för lite vildmark efter hur jag förstått att den är även om jag gärna skulle gå den någon gång.

MVH Askel

Grensesømmen, som följer gränsen mellan Sverige och Norge, från Svinnesund i söder till Treriksröset i norr. Inte alls lika lång som PCT men 2400 km är inte fy skam :)

http://www2.turistforeningen.no/trip.php?tp_id=7438

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle påstå att det närmaste vi har är Via alpina från Trieste trakten och i en båge runt alperna ner till Monaco trakten. Röda rutten: http://www.via-alpina.org/

skillnaden är bristen på vildmark i europa, något vi nästan bara har i norden.

För att verkligen göra en europeisk led som är jämnförbar med PCT skulle man nog behöva he en från Bilbao till Varna. Detta eftersom europas bergskedjor är mer väst-öst än norr-söder som i USA.

Tack för tipsen. Jag har tänkt börja med att gå hela Kungsleden, men nån gång vill jag göra en riktig långvandring.

Pyrenéerna?

Det finns en led som går i Pyrenéerna, mellan Medelhavet och Atlanten. Har för mig den är drygt 100 mil och starkt kuperad. Kan det vara något?

Det finns en led som går i Pyrenéerna, mellan Medelhavet och Atlanten. Har för mig den är drygt 100 mil och starkt kuperad. Kan det vara något?

Ska man vara petig så finns det tre leder som går den sträckan - franska GR 10, spanska GR 11 och HRP som byter land rätt ofta. 80-85 mil och 39000-48000 m höjdskillnad vardera.
En av alla vandringar man skulle vilja göra :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips