Motsvarighet till PCT i Europa?

Jag undrar om det finns någon bra motsvarighet till Pacific Crest Trail i Europa. Dvs en lång led genom mycket vildmark. Camino de Santiago känns som att det är för lite vildmark efter hur jag förstått att den är även om jag gärna skulle gå den någon gång.

MVH Askel

Jag undrar om det finns någon bra motsvarighet till Pacific Crest Trail i Europa. Dvs en lång led genom mycket vildmark. Camino de Santiago känns som att det är för lite vildmark efter hur jag förstått att den är även om jag gärna skulle gå den någon gång.

MVH Askel

Grensesømmen, som följer gränsen mellan Sverige och Norge, från Svinnesund i söder till Treriksröset i norr. Inte alls lika lång som PCT men 2400 km är inte fy skam :)

http://www2.turistforeningen.no/trip.php?tp_id=7438

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag skulle påstå att det närmaste vi har är Via alpina från Trieste trakten och i en båge runt alperna ner till Monaco trakten. Röda rutten: http://www.via-alpina.org/

skillnaden är bristen på vildmark i europa, något vi nästan bara har i norden.

För att verkligen göra en europeisk led som är jämnförbar med PCT skulle man nog behöva he en från Bilbao till Varna. Detta eftersom europas bergskedjor är mer väst-öst än norr-söder som i USA.

Tack för tipsen. Jag har tänkt börja med att gå hela Kungsleden, men nån gång vill jag göra en riktig långvandring.

Pyrenéerna?

Det finns en led som går i Pyrenéerna, mellan Medelhavet och Atlanten. Har för mig den är drygt 100 mil och starkt kuperad. Kan det vara något?

Det finns en led som går i Pyrenéerna, mellan Medelhavet och Atlanten. Har för mig den är drygt 100 mil och starkt kuperad. Kan det vara något?

Ska man vara petig så finns det tre leder som går den sträckan - franska GR 10, spanska GR 11 och HRP som byter land rätt ofta. 80-85 mil och 39000-48000 m höjdskillnad vardera.
En av alla vandringar man skulle vilja göra :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips