"Motorvägen" i Sarek

Det som framförallt kan göra Sarek-turer lite riskfylldare än turer längs de populära markerade lederna är vaden. Stavar är ett måste och se till att ha bra sådana som är stabila och som tål att du lägger din fulla vikt på (och som heltst också tål att du parerar ett fall). Välj inte för klena stavar med andra ord, helst med snäpplås (flick-lock) istället för vridlås.

Läs på lite om vadarteknik som att du ska gå snett mot strömmen och släpa foten mot botten. Se till att alltid ha minst två stadiga punkter (fötter och stavar) när du flyttar en tredje. Glaciärjokkar har ofta lägre flöden på morgonen.

Tjågnjårisjågåsj som vanligen är det besvärligaste vadet på din rutt kan vara lättare att ta sig över längst ner mot Ráhpajåhkå. Med lite tur kan det dock vara låga flöden i september men bra att hålla de olika alternativen i huvudet.

Jag tror och hoppas att du kommer att få en fin tur! Lyca till!
 
Senast ändrad:
Början av September är gränsen till vinter i Sarek och kan kräva lite mer tid om vädret är dåligt, och varmare kläder/sovsäck mm.

Jag var där 3-12 september 2010, då de hade haft 2 dm snö vid Alkavare kapell dagarna innan vi kom. Vi anlände i halv storm men fick redan dag 2, och resten av tiden, strålande sol. Så det kan slå åt alla håll. Se bara till att tänka på säkerhet och ha en backup plan. Just vadet nämnt ovan kan man hitta mycket info om. Då du är ensam så är säkerheten som sagt ännu viktigare. Ta det lugnt och försiktigt och inga onödiga risker. (jag hade nog valt att gå via treparksmötet om jag var ensam)
 
Nej, Sijddoädno ska du absolut inte försöka att vada, använd bron över Guhkesvákkjåhkå. Tipset skulle jag tro var att följa dalgången en bit mot Suorva och inte svänga upp för tidigt mot Sluggá för att undvika besvärlig terräng.

Ah!
Såg nu att det finns två sjöar som heter "802"
 
Nej inte alls, den vägen är inte möjlig att ta sig fram och Sijddoätno är inte ett vattendrag som man kan vada med livet i behåll. Jag refererar till att du väljer Gukkesvaggebron och fortsätter norrut, rundar Nienndo och över Nienndoboullda norrut (håll höjd för att slippa videt. Sedan rundar du sjön 802 på norra sidan och vidare mot Saltolouokta. Vanligt är att välja vägen från Nienndo via renvakatrstogan med sikte på dalgången mellan Slugga och Vuovres, men sträckan efter renvaktarstuga är rejält besvärlig och storblockig (vilket inte framgår av kartan).

Edit: ser att jag var tvåa på den. Tobbe C har tolkat mitt tidigare inlägg helt rätt.

Kan även tillägga att "stigen" mot Gukkesvaggebron leder upp till passage mellan Vuojnesvárásj och Vuojnesskáddje.
 
Hej, jag kan bara rekommendera Sarek. Håller man sig i dalarna så får man det lite enklare med mindre stigning. Men man får däremot lite utmaning med videbuskar och mygg. En hel del stigar finns, antingen renstigar eller människostigar. Tänk efter på vilka bäckar du passerar och planera därefter! Små strilar på hösten kan vara forsar vid issmältning. Annars kan jag bara rekommendera Sarek!
 
Här är en möjlighet, men kommer inte ihåg terrängen. Hamnar man i blockterräng och är själv så måste man vara mkt långsam och försiktig så att man inte skadar sig.
Ett tips är att rita in den planerade färdvägen på en karta, och dela in i 7 ungefär lika långa delar. Då vet man hur man ligger till.
s4.JPG
 
Som en första riktiga smak av fjällvandring kanske många inte tycker att Sarek är lämpligt. Dock är jag friluftsvan, mycket bra utrustad, lugn och sansad och i bra form (54 år)

Tanken är Ritsem-gena väster Akka-Ruothesvagge-Bierikjavvre-Guhkesvåkkjahka-Saltoluokta

Min fråga är: Hur många dagar är lämpligt? Ingen stress, tid att njuta

Jag vet också att en del avråder från att börja med Sarek ((ev.blir jag själv) Jag tar gärna emot synpunkter på detta också.

Vänligen
Johan

Ungefär den rutten har jag gått 4-5 gånger. Då har jag börjat en lördag vid Ahka-stugorna och ankommit Salto lördagen efter. Alla gånger har jag känt att jag har haft gott om tid (sista natten rätt nära Salto och aldrig längre bort än småsjöarna mellan Gahppo och Vuovres). Men är det första gången så är det väl bra att ha lite reservdagar.

Instämmer i övrigt med det mesta som skrivs. Rekommenderar treparksmötet. En del har svårt att "hitta in" österut därifrån men gå upp på den branta ryggen/åsen inte långt från skylten så är du på rätt väg. Sen är det fin vandring, du passerar bl.a. en raserad kåta innan du svänger av ner i Ruothesvagge. Efter Gukkesvaggebron finns det mkt fina tältplatser om du går iväg en bit efter stigen. En bit innan renvaktarstugan finns det ett område som är rätt sankt och mkt vide som sagt, håll lite höjd istället och sväng av tvärare så slipper du det. Bra fikaställe med ryggen mot stugväggen förresten. Själv tycker jag blockområdet efter stugan är rätt intressant vandring men lätt att stuka sig. Fint sedan när man kommer upp till mot småsjöarna och kan titta tillbaka på all blockterräng man har tagit sig igenom. Var försiktig när du ska ta dig ner till Bietsavrre sen, många delar av "kanten" är väldigt branta men där finns några passager som funkar, du får sondera försiktigt. Efter det fin vandring i strandskogen (senare delen nästan parkliknande) och sen strand plus ett litet vad innan du är vid samebyn. Om du istället väljer att ta dig fram till Rasek och gå ned via Rasekgurra så vill jag varna dig, den nedstigningen har ett par passager som är onödiga att utsätta sig för. Annat är det om du istället går upp mellan Måskåotjåhkkå och Sjäksjo, det är fint där och du kan komfortabelt gå ner längs grässluttningen mot Ö söder om Sjäksjo. Fina tältplatser i närheten av vattendragen längre ned. Sedan Kungsleden till Salto.

Går du ensam så köp eller hyr en PLB. Och tänk inte ens tanken att vada Sijddoätno. Kan rekommendera Saltos trerättersmiddag ankomstdagen förresten, rätt härligt efter vandringen. Plus bastun med panoramautsikt och sen sitta och bläddra i gamla "Till Fjälls" från 30-talet framför brasan...

/Mats
 
Ungefär den rutten har jag gått 4-5 gånger. Då har jag börjat en lördag vid Ahka-stugorna och ankommit Salto lördagen efter. Alla gånger har jag känt att jag har haft gott om tid (sista natten rätt nära Salto och aldrig längre bort än småsjöarna mellan Gahppo och Vuovres). Men är det första gången så är det väl bra att ha lite reservdagar.

Instämmer i övrigt med det mesta som skrivs. Rekommenderar treparksmötet. En del har svårt att "hitta in" österut därifrån men gå upp på den branta ryggen/åsen inte långt från skylten så är du på rätt väg. Sen är det fin vandring, du passerar bl.a. en raserad kåta innan du svänger av ner i Ruothesvagge. Efter Gukkesvaggebron finns det mkt fina tältplatser om du går iväg en bit efter stigen. En bit innan renvaktarstugan finns det ett område som är rätt sankt och mkt vide som sagt, håll lite höjd istället och sväng av tvärare så slipper du det. Bra fikaställe med ryggen mot stugväggen förresten. Själv tycker jag blockområdet efter stugan är rätt intressant vandring men lätt att stuka sig. Fint sedan när man kommer upp till mot småsjöarna och kan titta tillbaka på all blockterräng man har tagit sig igenom. Var försiktig när du ska ta dig ner till Bietsavrre sen, många delar av "kanten" är väldigt branta men där finns några passager som funkar, du får sondera försiktigt. Efter det fin vandring i strandskogen (senare delen nästan parkliknande) och sen strand plus ett litet vad innan du är vid samebyn. Om du istället väljer att ta dig fram till Rasek och gå ned via Rasekgurra så vill jag varna dig, den nedstigningen har ett par passager som är onödiga att utsätta sig för. Annat är det om du istället går upp mellan Måskåotjåhkkå och Sjäksjo, det är fint där och du kan komfortabelt gå ner längs grässluttningen mot Ö söder om Sjäksjo. Fina tältplatser i närheten av vattendragen längre ned. Sedan Kungsleden till Salto.

Går du ensam så köp eller hyr en PLB. Och tänk inte ens tanken att vada Sijddoätno. Kan rekommendera Saltos trerättersmiddag ankomstdagen förresten, rätt härligt efter vandringen. Plus bastun med panoramautsikt och sen sitta och bläddra i gamla "Till Fjälls" från 30-talet framför brasan...

/Mats

Tack! Det är just såna här "små" detaljer som är så värdefulla
 
När du passerat passet mellan Vuovres och Gähppo har du telefontäckning och kan beställa boende och middag i Saltoluokta (till dagen efter).
Mats skrev om nedfarter mot Pietsaure. Vi har tidigare tagit oss ner öster om Rumok vilket är brant och eländigt. Nästa år hade vi tänkt gå just Rasekgurra som vi kikarspanat mot från gamla kåtaplatsen vid nationalparksgränsen vid Avtusjjåhkå. Hur svårt kan det vara?
"Parkliknande strandskog" - gäller det även väster om Rumok?
 
När vi gick den vägen för några år sedan hade vi inte läst på just sträckan ner mot Pietsaure eller möjligheten att ta oss över Avtusjjåhkå i dess nedre del. Så efter kikarspaning och koll mot kartan på Avtusjjåhkå upptagningsområde beslutade vi att ta det säkra före det osäkra och hålla höjd efter passet mellan Gähppo och Vuovres österut. Vi gick söder om Rásek och upp mellan Måskostjåhkkå och Sjäksjo mot renvaktarstugan invid Avtsusjåhkå där det var lätt att vada. Sedan trasnsportsträcka på Kungsleden till Salto.
Fin vandring med fina vyer över Pietsaure när man håller lite höjd.
 
Jag har gått vägen utefter Rasekgurra och upplevde den som helt problemfri. Jag följde jokken på norra sidan precis ovanför kanten till V-ravinen.

Har gått ner precis öster om Rumok två gånger, och minns den backen som trassligare, men inte alls omöjlig den heller.

20140829_133250.JPG
20140829_144204.JPG


tillägg: Båda bilderna visar Rasekgurra
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.