Mont blanc tacul

nån som gjort berget på vintern (december-januari)?. Hur är glaciären mellan Aguille du midi och berget? Mycket sprickor? Stor lavinfara på berget?
tänkte ta normalleden.

Tacul

Jag är ingen expert på berget, gick över tacul på väg till MT blanc.
Vägen man går till MT blanc är normal vägen. Den är ganska brant, mycket brant på vissa partier(Du behövde dock inte klättra någonting)
Ganska stor risk för laviner etc, såg en när jag var där på sommaren. Finns lite sprickor.

Har hört att det brukar finnas en stig upp även under vintern(kanske inte lika stor som under sommaren dock)..

Lycka till, och berätta hur det gick...

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
...hmm....

Jag var där i sommras och tänkte ta just denna väg upp och Normal-leden ner. Det gick tyvärr inte pga lavinrisken i området. Vi tog oss en bra bit från Aguille de midi mot Moudit - Tacul som en Acklimatiseringstur dagen innan för att reka läget lite. Sedan bestämde vi oss för att ta Normalleden.

På vintern har jag ingen aning...

Kolla http://www.clubalpin.com om det kan finnas någon bra info där.

Det finns dock ett helt gäng olika leder och jag kan rekommendera boken "Mount Blanc Massif" på Bokus eller Amazon. Den är värd att kika lite i. Där står det mycket bra info om leder och andra turer i området.

/m

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips