Mont blanc tacul

nån som gjort berget på vintern (december-januari)?. Hur är glaciären mellan Aguille du midi och berget? Mycket sprickor? Stor lavinfara på berget?
tänkte ta normalleden.

Tacul

Jag är ingen expert på berget, gick över tacul på väg till MT blanc.
Vägen man går till MT blanc är normal vägen. Den är ganska brant, mycket brant på vissa partier(Du behövde dock inte klättra någonting)
Ganska stor risk för laviner etc, såg en när jag var där på sommaren. Finns lite sprickor.

Har hört att det brukar finnas en stig upp även under vintern(kanske inte lika stor som under sommaren dock)..

Lycka till, och berätta hur det gick...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
...hmm....

Jag var där i sommras och tänkte ta just denna väg upp och Normal-leden ner. Det gick tyvärr inte pga lavinrisken i området. Vi tog oss en bra bit från Aguille de midi mot Moudit - Tacul som en Acklimatiseringstur dagen innan för att reka läget lite. Sedan bestämde vi oss för att ta Normalleden.

På vintern har jag ingen aning...

Kolla http://www.clubalpin.com om det kan finnas någon bra info där.

Det finns dock ett helt gäng olika leder och jag kan rekommendera boken "Mount Blanc Massif" på Bokus eller Amazon. Den är värd att kika lite i. Där står det mycket bra info om leder och andra turer i området.

/m

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips