Bálgattjåhkkå från öster?

Jag undrar om någon har testat att gå upp på Bálgattjåhkkå från öster enligt någon av de angivna vägarna i kartan, utan att svårighetsgraden kräver klättring?

Jag har noterat att glaciären kan varasnöfri (någon gång under sommaren) enligt flygfoton längs valda vägar, och man kan då undvika sprickor och andra hinder.

Den ena vägen har en kortare bit (100 till 200 meter) en lutning upp mot 39 grader, men kan naturligtvis innehålla brantare hak som inte framgår av kartan.

Den andra vägen ser inte ut att ha mer än 30 graders lutning, men kanske har en glipa mellan glaciären och berget som kan orsaka problem. Är underlaget på bergssidan framkomligt?
 

Bilagor

  • Bálgattjåhkkå-från-öster.png
    Bálgattjåhkkå-från-öster.png
    2.2 MB · Visningar: 88
Senast ändrad:
Jag har inget direkt svar på din fråga, men de beskrivningar som finns av Neregård och Grundsten anger båda västkammen som lämplig väg mot toppen. Dit tar man sig via vindkanalen på sydsidan. Har själv siktet inställt på denna topptur, kanske nästa sommar.
 
Jag har inget direkt svar på din fråga, men de beskrivningar som finns av Neregård och Grundsten anger båda västkammen som lämplig väg mot toppen. Dit tar man sig via vindkanalen på sydsidan. Har själv siktet inställt på denna topptur, kanske nästa sommar.
Jag hade glömt att jag hade Neregårds bok - kollade den nu, och även Lantmäteriets flygfoto av "vindkanalen". På flygfotot är inte glaciären närmast vindkanalen snöfri och då vill man som solovandrare inte gå över det området, oavsett vad Neregård och andra säger. Själva snökammen är det nog ingen fara med. Tänkte göra vandringen i månadsskiftet augusti/september och kanske isen blottats då. Möjligen får jag nöja mig med att gå upp på Tvillingtoppen då glaciären på norra sidan av den toppens östra utlöpare ser ut att vara både snöfri och sprickfri. Man kan nog få fina bilder från båda topparna, vilket är det som motiverar mig.
 
Ja, det är vägen upp dit som är knepig. Jag har tänkt att gå i en grupp på minst tre och räknar inte med att det är snöfritt, så det blir att gå i replag åtminstone det partiet. Det är brant och kan vara isigt högre upp så stegjärn och isyxa är nog säkrast att ha med. På Lantmäteriets flygbild (Min Karta) verkar det vara snö lite överallt, medan Google Maps bekräftar det du sett när det gäller den norra sidan. Ingen snö där.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.