Mössans effektivitet?

Sitter här med Outside - nr 1, 2005 där det står att vi tappar c:a 10% kroppsvärme från knoppen, medan äldre studier visar betydligt mer...

Så frågan är ju, vem har rätt?

Själv tycker jag att en bra mössa på huvudet är skillnad som dag och natt, men är det kanske bara 10% skillnad som för mig känns som 60% ?

Skulle vara kul om någon med riktig vetenskaplig fakta kunde svara på denna fråga och låt oss slippa svar som: "Jag tycker mössa är bra" eller "pannband är kung"

Tack på förhand.

Vad är det vi mäter?

Bökigt med såna där ospecificerade siffror.

Tappar man 10 % av sin kroppsvärme mår man antagligen väldigt väldigt dåligt.

Men om man menar att 10 % av kroppens värmeförlust sker via huvudet om man är naken är det en annan sak.

Generellt kan man väl utan för mycket medicinska kunskaper säga att "mössa är bra". Eftersom hjärnan är prioriterad verksamhet så dras inte huvudets blodkärl ihop sig när det blir kallt (vilket ju sker med händer och fötter ganska snabbt).

Alltså kan säkert 80 % (eller vad den klassiska siffran nu är) av kroppens totala värmeförlust ske via huvudet om man är kall, är normalt påklädd men saknar mössa.

Jag har bara läst ett Outside-nummer, men om deras faktagranskning är lika usel som i det numret (Typ "sovsäcken är fylld med 90 procent dun och 10 procent Cuin") så kan grundrapporten lika gärna ha handlat om värmeavgången hos rakade isbjörnar. :)
[Ändrat av Nordesjö 2005-04-21 kl 14:14]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är det verkligen intressant?

Det intressanta är knappast procenten utan snarare det faktum att om man fryser så hjälper det att sätta på halsduk och mössa (förmodligen uråldriga klädesplagg) och blir man svettig så först av med halsduk och sedan ev. mössa för att kyla ned.

För ett år swedan var jag på en konferens som bl.a. handlade om hur man skall klä sig optimalt i olika situtioner. vad jag kommer ihåg från kanadensisk forsking som presenterades var att upp till 75% av kroppens värmeförlust sker via huvudet, men då menades hela huvudet. Huvuddelen av denna värmeförlust sker via ansiktet jag tror det var ca 70% av huvudets värmeförlust som skedde via ansiktet och denna värmeförlust fortsätter ju även vid påtagen vanlig mössa.

Re: Är det verkligen intressant?

klippen; sa:
Det intressanta är knappast procenten utan snarare det faktum att om man fryser så hjälper det att sätta på halsduk och mössa (förmodligen uråldriga klädesplagg) och blir man svettig så först av med halsduk och sedan ev. mössa för att kyla ned.

Det sista inte minst viktigt, jag upplever att många ofta har alltför varma mössor vid fysisk aktivitet. Och sedan klagar man på att man svettas i dyra membranjackan.

SA; sa:
..upp till 75% av kroppens värmeförlust sker via huvudet, men då menades hela huvudet. Huvuddelen av denna värmeförlust sker via ansiktet .. ca 70% av huvudets värmeförlust som skedde via ansiktet och denna värmeförlust fortsätter ju även vid påtagen vanlig mössa.

Ännu ett starkt argument för att en heltäckande balaclava med värmeväxlare måste vara oslagbar vikt/effektmässigt som värmeplagg när man fryser under aktivitet eller i sovsäcken. Min omsydda Psolar väger 70 gram och är numera given i ryggsäcken, grymt bra köp.

SA; sa:
För ett år swedan var jag på en konferens som bl.a. handlade om hur man skall klä sig optimalt i olika situtioner. vad jag kommer ihåg från kanadensisk forsking som presenterades var att upp till 75% av kroppens värmeförlust sker via huvudet, men då menades hela huvudet. Huvuddelen av denna värmeförlust sker via ansiktet jag tror det var ca 70% av huvudets värmeförlust som skedde via ansiktet och denna värmeförlust fortsätter ju även vid påtagen vanlig mössa.
Nja, kärlen i hjässan, alltså på huvudet, fungerar annorlunda än i huden i övrigt.

Från http://www.neuro.ki.se/neuro/KK2/hud10.html :

"Strypning av blodflödet vid kyla motverkar värmeförlust via hudytan. Observera att hjässans kärl saknar denna temperaturregleringsmekanism - huvudet läcker därför värme som en skorsten!"

Så den del av balaklavan som sitter på hjässan hjälper övriga kroppen bättre att behålla värmen än den del som sitter över ansiktet. Ansiktsdelen hjälper ju dock själva ansiktet.

Från http://www.naturvardsverket.se/fjallsaker/index3.html :

"Redan vid minus 4 grader går hälften av kroppens värmeförlust ut genom huvudet – om du inte har mössa. Det hjälper inte att du är bra klädd för övrigt."

Från http://www.armen.mil.se/article.php?&id=10732 :

"Är det en temperatur på minus 20 grader och Du saknar mössa sker en värmeförlust på 70-75%."

Enligt "Fjällsäker" sker hälften av den faktiska värmeförlusten genom huvudet, vid -4 grader. Enligt "armén" tappas 70-75 procent av värmen vid -20 grader, oklart om de menar 75 procent av den värme som tappas, eller 75 procent av den värme kroppen alstrar.

Raskesven

Raskesven; sa:
Enligt "Fjällsäker" sker hälften av den faktiska värmeförlusten genom huvudet, vid -4 grader.

Det är samma siffra som anges i Att överleva vintertid på naturens villkor.

D.v.s. om man är klädd för -4 i övrigt, men saknar mössa. Så det innebär alltså att om man sätter på sig mössan så _nästan_ halverar man värmefölusten (mössan isolerar ju inte till 100%).

Ja här blir det mycket bollande med siffror fram och tillbaka, helt klart är i alla fall att bära mössa är det bästa sättet att hålla sig varm. Det är fantastiskt hur lite kläder man kan ha på resten av kroppen även istark kyla om man bara har rejält på sig på kroppen. jag vil återvända till "min" kanadensika studie.Där hävdas (jag har nu hittat min dokumentation)tex att man vid 0F (-17C) klarar sig med mindre än hälften så tjock klädsel på överkroppen om man byter från vanlig sitickad mössa till en tjock heltäckande balaclava.

Mössa

Eftersom vi fick tre mössor hos FM, för naturbruk, samt skaffade oss balclavor och sydvästar. Tror jag på mössan utomhus.
Naturfolken, utom de som bor i tropisk regnskog, bär oftast mössa utom då de behöver kyla sig.....(sic).
Numera som vanlig friluftsnisse har jag oftast två mössor med mig, en med skärm och en balclava. Saknar jag nån så är det balclavan.
I mössförrådet finns även plasthattar, plåtdito och GTX-mössor, Olles broscha (som numera även finns med tunnt värmefoder, vindtät och GTX bara för att krångla till det. Ull duger bra för mig...) Den står sig väl och sydväst är svår att ersätta. Huruvida balclavan skall ha windstopper eller GTX vill jag anföra att min har mycket ZZZZZ i sig (nattetid). Jag har b. bl a av kevlar, neoprene, pelon, spandex, fleece, siden, bomull, stålringar, ull (+frotte), med W och GTX. Själv ogillar jag GTX mest, men å andra sidan drar jag gärna upp huvan när vinden friskar i.
Själv stuntar jag i om det är 10 eller 18%, men fryser jag så stänger jag till upptill och blir det för varmt tar jag av mig och öppnar. Mössan åker alltid på vid rast. Det är klart att har man som jag växt genom håret så kyler det extra bra där. I andra änden är gylfpinnen grymt underskattad. I varmt klimat måste man ha öppna byxor i nederändan, för ventilationen.
Så råden från mig måste bli: Bär alltid med minst en balclava och ät aldrig okänd korv.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2005-04-22 kl 13:27]

Svårt att hitta orginalreferenser

Siffran 70% återkommer på många ställen t ex här http://www.patrol.org/instructor/mountain/bodywarm/warmovhd.doc men det är svårt att hitta exakt under vilka betingelser detta gäller.

Orginaldata finns t ex här http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=1938732&dopt=Abstract

där man visar att värmeförlusterna i watt från huvudet ökar med lägre omgivningstemperatur och vid fysiskt arbete.

Vid + 5 grader Celsius så förlorade försökspersonerna i vila 69 W via huvudets hud. I vila vid högre temperaturer är en vuxen mans värmeproduktion ca 70 W.

Naturligtvis så går värmeproduktionen upp vid kyla via t ex huttring men siffrorna ovan indikerar storleksordningen på värmeavgivandet via huvudet.

Angående påståendet i svenska Outside så är det svårt att kommentera då de inte givit någon referens.

Vid hög omgivningstemperatur så är värmeavgivandet från huvudet både absolut och relativt sett mindre.

Jag kanske kan ge bättre referenser hemifrån senare. Ett bra kapatitel om hypotermi finns i http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0323009506/102-2031728-9454562?v=glance

Socialstyrelsen har en bra men lång pdf-artikel om hypotermi på
http://www.sos.se/FULLTEXT/123/2003-123-6/2003-123-6.pdf

Här finns ett avsnitt på sidan 19 om värmeförluster via huvudet som jag citerar nedan:

"När man utsätts för kyla minskas blodflödet till huden, och på så sätt även värmeförlusterna, genom vasokonstriktion. I första hand drabbas händer och fötter. När vasokonstriktionen är som mest uttalad minskar hudperfusionen från ett basalt värde på 200–500 ml/min till ett så lågt värde som 20–50 ml/min. Blodkärlen till huvudet är endast sparsamt försörjda med sympatiska fibrer, vilka försvinner helt när kärlen träder in i hjärnparenkymet. Detta är ändamålsenligt, eftersom blod och värmeförsörjningen till hjärnan annars skulle bli nedsatt i kalla klimat. Detta leder emellertid till stora värmeförluster på grund av huvudets rikliga perfusion.
Hos en påklädd person i vila som saknar huvudbonad sker 50 procent av värmeförlusterna via huvudet vid -10 °C och en ännu större andel vid -20 °C (Froese & Burton 1957). Huvudet fungerar alltså som en skorsten genom vilken värme kan strömma ut. Värme förloras även via luftvägarna, men detta sker främst genom avdunstning, inte genom att slemhinnorna avkyls (Goheen S et al. 1997). Kyleffekterna av vind och väta påverkar framförallt bålen. Värmeförlusterna från bålen ökar markant om klädernas isolerande förmåga försämras genom påverkan av vind och väta."

Thure

Här finns det mycket information

Sökte lite till och hittade denna finska site http://herkules.oulu.fi/isbn9514259882/html/c287.html
med mycket bra information om bland annat huvudets fysiologi vid kyla se citatet nedan:

Thure

------------
"2.1.3. The head in the cold
The head forms 5% of the body weight and 7% of the surface area (about 0.12 m2 in 70-kg adult man). It uses 20% of the total body oxygen consumption and 15% of the circulating blood volume in resting man. Brain forms 40% of the mass of the head, and its thermal production (20 W) is quite constant and continuous. Additional thermal energy to the head comes from other organs of the body via blood vessels. The rate of circulation in the head depends only a little on the grade of physical performance. A stable temperature between 35.5—41.0*C is necessary for the undisturbed function of the brain. (Paso et al 1989.)

The head differs from the extremities and trunk by having a very constant skin temperature at different ambient temperatures, even in the cold. This has led to the conclusion that the head (with the exception of ears) takes little part in the body´s vasoconstrictory reflexes in mild hypothermia (Burton 1934, Hertzman & Roth 1942, Froese & Burton 1957, Steegmann 1979). Only minimal vasoconstrictive changes were found in temperature alterations from normothermia (room temperature) towards mild hypothermia (bath in 21*C water). Facial evaporative heat loss rate did not change significantly between normo- and hypothermia, either (Rasch & Cabanac 1993). Low ambient temperature (+10*C) had no effect on the head tissue insulation of 0.06 m2K/W even though the finger tissue insulation increased simultaneously six-fold (Froese & Burton 1957). In hyperthermia (warm bath at 41*C), however, the blood flow in the facial skin increased 3 to 9 fold by active vasodilatation with only a minor change in skin temperature (due to increased evaporative thermal loss). This sequence of findings was explained by a theory that vasoconstriction seems to be the general vasomotor state in the facial skin already during normothermia (Rasch & Cabanac 1993), and therefore the vasoconstrictive response in the cold was almost absent.

For this behaviour, the thermal resistance of head tissues is very constant in different ambient temperatures below room temperature. The relative lack of vasoconstrictive response in the cold keeps the facial skin temperature quite high compared with other regions of the body and leads to an increasing proportion of heat loss from the head as the ambient temperature declines (Ilmarinen 1987). The dry heat loss from the head is constantly about 45 W/m2 when the ambient temperature is between +20*C and –30*C. Bare-headed man loses through his head 5% from total body heat loss in thermal comfort, but a much higher proportion, up to 80% in heavy physical work in the cold, when the body elsewhere is covered by warm clothing and evaporative heat loss occurs mainly from the head and in respiration (Elias & Jackson 1996). The sweating capacity of the head (ml/ surface area) differs regionally in the following order: forehead > cheeks > neck > chin corresponding with the density of sweat glands (Paso et al. 1989).

Also the skin of the head has AVAs, most of them in the tip of the nose, as well as in the ear lobes (Bergersen 1993). The blood flow rate in the nose and ear lobes is almost equal to that in the finger pulp, and is almost twice as high as that in the toes. On the forehead there are only very few AVAs (Midttun & Sejrsen 1996). CIVD in the head was found to be most frequent in nose and cheeks, but its magnitude was small (only 1—2*C change in temperature) compared with toes and fingers (Steegmann 1979). Also ears participate in CIVD (Lewis 1930).

The average skin temperature of the head is about 32—34*C at room temperature in whole body thermal balance. There are, however, quite distinctive differences of skin temperature between regions of the head in the cold when no garments are protecting it. The anatomy of superficial vasculature in the head affects the skin temperature significantly (Edwards & Burton 1960, Fig. 6). In ambient temperature of 0oC the increasing order of skin temperature in different locations of the uncovered head is as follows: rims of auricles < auricles < nose < chin < cheeks < forehead < neck < scalp (Edwards & Burton 1960, Steegmann 1979, Fig. 7). The coldest regions need most protection against adverse effects of the cold."

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips