Mössa

Jag tänker att friktion mellan hjälm och mössa är lägre än mellan hjälm och huvud och har man då en MIPShjälm (skydd mot rotationsvåld genom att ytterhjälmen rör sig medan innerhjälmen sitter kvar mot huvudet) så blir den funktionen försämrad om hjälmen rör sig lättare mot mössan.
Jag föredrar (med mipshjälp på) en buff (gärna i merino och helst ullfrotte orginal) att dra upp till hjälm/goggles-kant om det är riktigt svalt.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Kliar något alldeles infernaliskt. Hade min under bygghjälmen och klarade bara att ha den i en halvtimme (5 minusgrader Celsius). Värmer dock bra och passar nog personer som tål ull bättre än mig. Tilläggas kan att jag är väldigt känslig gällande ull.
 
Försvarsmaktens hjälmunderlag är väl också en variant av densamma, grön "rånarluva/balaklava" från wollpower (osäker om den är gjord i 200g/m2 eller 400g/m2) som också går ner över hakan och halsen och med ett stort hål fram för ögon, näsa och mun. Går såklart att rulla upp hakdelen om man bara vill ha toppluva. Den får väl ses som ersättaren till den gamla grå ylleluvan som kallades "olles brorsa".
Jag besväras inte av att ullfrotte orginal/woolpower kliar men är inte så ull-känslig.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
perosen vändbar mössa röd-grön Kläder 15
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
saicyb Färgråd på mössa? Kläder 12
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
jlw Varm mössa Kläder 1
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
pajaflow Vantar och mössa Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.