Mössa

Jag tänker att friktion mellan hjälm och mössa är lägre än mellan hjälm och huvud och har man då en MIPShjälm (skydd mot rotationsvåld genom att ytterhjälmen rör sig medan innerhjälmen sitter kvar mot huvudet) så blir den funktionen försämrad om hjälmen rör sig lättare mot mössan.
Jag föredrar (med mipshjälp på) en buff (gärna i merino och helst ullfrotte orginal) att dra upp till hjälm/goggles-kant om det är riktigt svalt.

/Patrik

Senast ändrad:

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Kliar något alldeles infernaliskt. Hade min under bygghjälmen och klarade bara att ha den i en halvtimme (5 minusgrader Celsius). Värmer dock bra och passar nog personer som tål ull bättre än mig. Tilläggas kan att jag är väldigt känslig gällande ull.

Försvarsmaktens hjälmunderlag är väl också en variant av densamma, grön "rånarluva/balaklava" från wollpower (osäker om den är gjord i 200g/m2 eller 400g/m2) som också går ner över hakan och halsen och med ett stort hål fram för ögon, näsa och mun. Går såklart att rulla upp hakdelen om man bara vill ha toppluva. Den får väl ses som ersättaren till den gamla grå ylleluvan som kallades "olles brorsa".
Jag besväras inte av att ullfrotte orginal/woolpower kliar men är inte så ull-känslig.

/Patrik

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.