Mössa hatt basker keps osv

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
En keps om det är temperatur som kan ge regn, samt allt som oftast en vindjacka med huva vid de temperaturerna.

Några kylgrader så gäller en tunn ullmössa eller pannband/buff om jag går på hårt, samt vindjacka med huva.

Vid kallare väder en fleece fodrad inkamössa i ull.

Vid riktigt sträng kyla, inkamössan med en balaklava av ullfrotté 100 eller 200 gram beroende på temperatur.

Är jag stilla i kyla har jag alltid en huva på mitt förstärkningsplagg som är en täckjacka eller dunjacka beroende på temperatur.
 
Köpte en tunn ullmössa på polan o pyret till min son. Den är superskön och jag köpte direkt en likadan till mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

29351

Avslutat
Vad jag använder är beroende på väder och årstid: Bush hat FM, Headwrap, Buff, Sydväst FM, Shemagh, Pilotmössa, Balaklava, Olles brorsa FM, Bandanas (FM halsduk), Keffiyeh, M/59 FM sommar eller vinter modell och M/90 FM keps. USGI Extreme Cold Weather Mask

Mvh troswe
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Normalt: Min fluffiga rockstjärnefrisyr - och helskägg... ;-) [Håller med Vanheden - fortfarande vid 62+]

Om det är fördjävligt kallt ute: En Olles Brorsa (dvs frisyren förstörd = A Bad Hair Day) i lämplig färg.
(Någon som har en FN-blå till salu?)

Om det är fördjävligt kallt ute, och dessutom blåser: Olles Brorsa + uppfälld kapuschong på yttersta förstärkningslagret...
 
Som många här brukar olika, beroende på väder och aktivitet men jag har en sådan där trapper, sibirisk pälsjägarmössa när det är riktigt långt ner i thermometern eller när jag skall sova i tält.
Vintermössor bör rymma en balclava under utan att bli trång.

Har vi isolerande plagg på kroppen så försvinner ca 75% äv värmen genom huvud och hals. Mössa på!

Glöm inte halsduk eller buff.
go tur
 
på huvet

keps, mössa. pälsmöss. balaklava och mössa, balaklava och pläsmössa
kör på det man vill ha. finns inget rätt eller fel. bara just du är skyddad
 
Föredrar, liksom många andra att vandra utan någon som helst huvudbonad. Dock kan vädret ibland ställa till det och då använder jag dessa:

Blåsigt, regnigt - Impregnerad keps
Lite småruggigt - Tilley T5-hatt:
twc5-tilley-hat.jpg

Också Didrikson-hatt använder jag ibland:
didriksons-top-hat.jpg

Är det riktigt kallt så kör jag (precis som seobserver) på en ryssmössa, lik den på bilden:

czapka-uszatka-skora-plus-lisi-otok-477243839.jpg


~Paul~
 
Keps + tunn mössa....

Många bra alternativ är ju redan nedtecknade, men en favorit för mig är den tunna ullmössan. Har en variant av denna http://aclima.no/products/herre/headwear/lightwool-beanie som är överraskande varm. Kör med den ner till -15 då jag åker längdskidor på t.ex Lugnet här i Falun. Då denna typ av mössa är så tunn torkar den på nolltid om man blir svettig, vilket för egen del inträffar i typ varje uppförsbacke :)

Som extra bonus får den plats under min fjällräven keps (https://www.fjallraven.se/helags-cap) vilket ger en enligt mig perfekt kombo då man fjällvandrar på senhösten.

/ Stefan
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.