Huva eller mössa i neopren?

Badade med torrisen häromdagen och det kändes skönt. Men vad som inte kändes skönt var att känna det iskalla vattnet mot skallen. Därför tänkte jag köpa mig en huvudbonad i neopren. Har tittat runt en hel del och sökt här i tidigare trådar men inte riktigt fått svar på mina frågor:

Hur står sig en mössa som den här om man skulle råka dratta i, alltså sitter den kvar på huvudet eller flyger av i fallet under vattnet?
http://www.surfspot.se/mystic-neoprene-beanie-teel.html

Om ovannämnda mössa inte skulle hålla sig på plats så kanske en sådan här skulle vara något, men hur känns den? Är något ovillig till att ha något runt hakan...
http://www.surfspot.se/xcel-surf-cap-huva.html

Som ni kanske förstår så skulle jag nog köra på mössa nummer 1, OM den håller sig kvar på huvudet och OM den är hyfsad på att skydda mot det iskalla vattnet (jag inser ju att den inte håller helt tätt, men hur otät är den?)

Tacksam för era mer erfarna svar :)

huva är att föredra i mitt tycke använder själv en neopren huva från Ursuit till torrdräkten om det är kallt så på med en stickat mössa över ,

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har aldrig paddlat i torrdräkt eller med neoprenhuva men väl dykt en hel del.

Huvor brukar fyllas med vatten väldigt lätt och är mer tänkta att hålla varmt vatten inne än att hindra kallt vatten från att rusa in utifrån under högt tryck.

Tror att båda huvorna lämpar sig bäst just för surfning när du alltid är blöt, vill hålla det uppvärmda vattnet kvar vid huvudet och ha skydd mot vinden.

Hiko Lars Cap funkar

Denna funkar bra för mig, trillar inte av. Nackdel: med mössan nerdragen över öronen minskar hörbarhet rejält. Men det går att vika upp mössan över öronen. Denna slimma mössa funkar även under hjälm eller skärmkeps (förutsatt att dessa har en storlek som tillåter det).

http://kajaktiv.se/product/209-hiko-lars-cap.html

mvh thomas

Kör med beanie från GUL. Brukar köra med kepa under beanien. Håller kepsen på plats, skyddar fortfarande hyfsat mot kallvatten men ser lite originellt ut....

Bilagor

• Ljusne-Grimskär_2_640x427.jpg
    Ljusne-Grimskär_2_640x427.jpg
    90.9 KB · Visningar: 827
Jag tänker så här:
- kommer du att mest ha den på - ta en luva - du slipper läckage i skarven mot halsen.
- kommer du mest att ha den av - ta en mössa eller lös luva som är lätt att ta av och på

Nackdelen om du tänker rolla är lite extra vikt långt från rotationsaxeln om du lagrar vatten i luvan - ser mindre risk för det med mössa.

Då jag dök med torris/skal var jag glad för fast luva i neoprren - men då för att det var varmare med fast luva och överhettning var sällan ett problem.

/Patrik

Nackdelen om du tänker rolla är lite extra vikt långt från rotationsaxeln om du lagrar vatten i luvan - ser mindre risk för det med mössa.
/Patrik

Det där spelar absolut ingen roll alls, du kan omöljigen känna viktskillnad på neoprenmössa och neoprenhuva. Även huvan sitter ju helt tajt, så vattnet som den innehåller är ju bara precis det som kan sugas upp av neoprenet.

Jag använder hjälm i fors och surf och känner ingen skillnad i rollen.

Dessutom så är det så att du har huvudet långt ifrån rotationsaxeln när du rollar så gör du fel och har svårt att komma upp oavsett huvudbonad eller ej.

Största problemet med neoprenhuva/mössa är som någon sa att hörseln blir starkt begränsad.

Om du ägnar dig åt paddling där det är vanligt att du rollar så skulle jag valt huva, för den tappar du inte under en roll vilket risken kan vara med en mössa.

Att deoprenet behöver vara blött för att värma är en myt, dessutom tar det lång tid innan det blir genomblött. Neoprenkapell håller ju tex helt tätt under en roll, det gör en huva som sitter tajt också, vid lång tid i vattnet kommer den dock först bli kall innan du sedan värmer upp den. Men i normala fall kommer man hinna upp i kajaken (även om man har simmat) innan huvan blir så blöt att den blir kall.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips