Modifiera Jörnkängor = helgerån?

Hej igen.
Vågade ta språnget, lämnade in Jörnkängorna till en skomakare här i stan. Detta sedan dottern kidnappat/adopterat mina favoritkängor…🙄
jag tog med de bruna Lundhagskängorna på första bilden och så mätte vi mot Jörnkängorna. Tog bort de tre översta hällorna. Och nu sitter de perfekt! Så sköna! Stort tack till skomakare Christer!
Kängorna måste ju även ha tappat en del i vikt...
Blev ju dessutom riktigt snyggt (y)
 
Heja! Känner igen mig. Kan inte skyla på fotboll, men "lider" av samma sorts vader, särskilt i relation till mitt nominella skonummer 37 - som bara stämmer med fotlängden :p

Detta är en av anledningarna till att jag hållit så hårt fast vid mina uråldriga, mjuksladdriga, ofodrade, okantade, opolstrade Jämtkängor. Förstår inte detta med kantpolstring på mjuka läderskaft, det samlar vatten och bara ökar risken för skav; det kändes direkt på alla kängmodeller jag ens testat i affären.
 
Jag ber om ursäkt i förväg för viss trådkapning, men jag har ett annat problem med mina kängskaft.

På bilden i inlägg nr 8 av Kvarnträsk så syns veck på läderskaftet strax ovanför cellgummit. På mina gamla Lundhags så har dessa veck blivit så skarpa att de skär in i mina hälsenor vid varje steg. Jag kan inte använda kängorna längre på grund av detta, vilket ju är trist eftersom de inte är utslitna i övrigt.

Har någon annan haft detta problem? I så fall, finns det något sätt att lösa det?

Jag har själv funderat på om man kan staga upp skaftet med något styvare material så att vecken slätas ut, men frågan är hur man gör det?
 
Är det inte cellgummikanten som skaver snarare än lädervecken? Testa med hälkil för att flytta upp hälbenet.

Thure
 
Jag ber om ursäkt i förväg för viss trådkapning, men jag har ett annat problem med mina kängskaft.

På bilden i inlägg nr 8 av Kvarnträsk så syns veck på läderskaftet strax ovanför cellgummit. På mina gamla Lundhags så har dessa veck blivit så skarpa att de skär in i mina hälsenor vid varje steg. Jag kan inte använda kängorna längre på grund av detta, vilket ju är trist eftersom de inte är utslitna i övrigt.

Har någon annan haft detta problem? I så fall, finns det något sätt att lösa det?

Jag har själv funderat på om man kan staga upp skaftet med något styvare material så att vecken slätas ut, men frågan är hur man gör det?

Jag har upplevt något liknande. Men för mig är detta inget problem då jag, i motsats till de allra flesta, föredrar riktigt mjuka skaft på mina kängor. Jag har mjukat upp mina skaft genom att smörja både in- och utsidan av skaften med Lundhags lädersmorning, tidigare Nygammal lädersmorning. Detta innebär att även vecken är mjuka och och följsamma och därmed skonsamma mot hälsenorna.

Kanske kan en skicklig och erfaren skomakare hitta en fungerande lösning.

/Birger
 
Är det inte cellgummikanten som skaver snarare än lädervecken? Testa med hälkil för att flytta upp hälbenet.

Thure
Ett alternativ till hälkil är en ny iläggssula som är lite högre i hälen och dessutom bidrar till dämpningen. Själv använder jag en helt neutral sula från Footlab (Hike full molded) för just den extra dämpningen som gör att fötterna känns mindre trötta efter en lång dags vandring med packning i både mina Meindl och Lundhags kängor. Jag vet inte om den lilla extra höjden löser dina problem, men att få tryck på hälsenan kan lätt göra vandringen till en mardröm.
Jag har tidigare provat hälkil när jag hade problem med mina hälar som helt stoppade mig från längre vandringar under några år (Haglunds häl/Morbus Haglund), nu fullt återställd efter operationer. Jag upplevde att det var svårt att få hälkilen att ligga kvar i position även med tejp, dessutom hamnade hälen inte alltid komfortabelt i skon så höjden är viktig att testa
 
Det är inte cellgummikanten som trycker, det är veck som sitter strax ovanför kanten (se bild). Jag tror inte att en hälkil löser problemet, det handlar om att komma upp flera centimeter i så fall.

Att försöka göra skaftet mjukare kan möjligen vara en väg. Dock verkar jag ha hälsenor som är känsliga för tryck, så även ett lte mjukare tryck skulle nog inte vara behagligt.

Jag är mer inne på att sy dit någon förstyvning som rätar ut vecken.
Lundhags1.jpg
 
Om du smörjer skiten ur de där vecken (skofett i mängd på både ut- och insida) och utrustar hälsenorna med sånadärna skavsårsplåster eller tejp av tuffare märke, så tycker jag att du borde kunna gå uit vecken liksom. Men det är bara en gubbgissning. Har du en bra skomakare inom räckhåll kan hen nog ge dig goda råd och dåd.
 
Hej

Sitter här med en fundering... Jag har precis börjat använda ett par Jörnkängor som stått ett par år i garderoben. De passar mina fötter fantastiskt bra! Men...de skaver på vaderna. Jag tillbringade tonårstiden med att spela fotboll och har fått relativt kraftiga vader. Kan inte ha höga gummistövlar eller skinnstövlar - känns som kompressionsstrumpor. Tighta jeans ska vi inte prata om... Har tidigare haft relativt låga kängor som inte givit några problem. På bilden nedan är det kängorna till vänster och i mitten. De har en polstrad överkant. De längst till vänster kan jag snöra och knyta hela vägen upp. De i mitten har jag hoppat över de översta hällorna på. Jörnkängorna längst till höger behöver jag hoppa över de tre översta på och då upplever jag ändå, polstringen till trots, att de skaver...
Visa bilaga 35111
Min fråga är: vågar man lämna in Jörnkängorna till en skomakare som kortar av kängornas överkant, eg tar bort en bit av själva lädret och flyttar ner postringen, 5-8cm? Vågar man fråga Jörnskomakaren eller skulle han se det som ett helgerån, att någon tycker att hans hantverk inte är bra nog? Mina fötter stortrivs verkligen men mina vader får röda skav...

Modifiera skorna borde gå bra...man gör väl det man kan för att fötterna ska må bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnusk750-2 Modifiera Haglöfskängor Kläder 2
RangerJoey Modifiera Meindl kängor Kläder 2
Elvah Jörnkängor obrukbara, gungskor?!! Kläder 17
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
hallonraden jörnkängor Kläder 20
mattes Jörnkängor Kläder 1
Jörnkängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.