Mobiltäckning svenska fjällen 2022

Inreach som vid behov kan användas tillsammans med mobilen för att nå nätet fungerar bäst i dagsläget tycker jag. Rätt skönt att kunna fimpa telefonen när man är ute men ändå veta att det går att koppla upp om så behövs. Och Inreach löser alla akuta situationer.
 
Är ju bra att kunna ha mobiltäckning om man t.ex ska boka/omboka resa hem. Annars skönt att ha mobilen avstängd på vandringen.

Nöjd med Telia hittills. Funkade utmärkt vid och omkring Ritsem för ett par år sedan.
Vandrar man ofta nära gränsen till Norge och in där så kanske Telenor är bästa operatör. Dom har väl bäst täckning i Norge tror jag.

Vid ev. nödläge är ju en bra app SOS alarm 112.
Om ens mobiloperatör inte har täckning just där man befinner sig så använder den sig av andra operatörer som då kanske har täckning istället.

/Johan

Jag tror INTE att 112-appen automatiskt väljer en annan svensk operatör än den du har avtal med, då den ringer ett IP-samtal. Inte heller kommer 112-appen att välja en annan utländsk operaötr än de du tillåts surfa med enligt ditt avtal.
Jag ser fram emot att någon motbevisar mig om jag har fel.
Däremot om du ringer ett vanligt röstsamtal till 112 kommer din mobil att kunna välja även en operatör du inte har avtal med (Svensk eller utländsk). DU kan även oftast ringa 112 röstsamtal utan att kunna mobilen upplåsningkod.

Fördelen att ringa med 112appen om det går är att de om svarar ( t ex SOS alarm) då får din position via mobilnätet utan att du behöver uppge den muntligt.

/Patrik
 
Jag tror INTE att 112-appen automatiskt väljer en annan svensk operatör än den du har avtal med, då den ringer ett IP-samtal. Inte heller kommer 112-appen att välja en annan utländsk operaötr än de du tillåts surfa med enligt ditt avtal.
Jag ser fram emot att någon motbevisar mig om jag har fel.
Däremot om du ringer ett vanligt röstsamtal till 112 kommer din mobil att kunna välja även en operatör du inte har avtal med (Svensk eller utländsk). DU kan även oftast ringa 112 röstsamtal utan att kunna mobilen upplåsningkod.

Fördelen att ringa med 112appen om det går är att de om svarar ( t ex SOS alarm) då får din position via mobilnätet utan att du behöver uppge den muntligt.

/Patrik
Sedan 2019 sker positionering automatiskt vid samtal till SOS alarm.
 
Sedan 2019 sker positionering automatiskt vid samtal till SOS alarm.

Det betvivlar jag inte men det jag ifrågasätter är om du överhuvud taget kan koppla upp ett "samtal" via 112-appen om du inte har datatäckning med din egen operatör eller någon annan utländsk operatör som enligt ditt avtal medger data roaming.
Mej veterligen finns ingen svensk operatör som har nationell data romaing - dvs att du får surfa i en annan svensk opertörs nät. Eftersom 112appen ringer ett datasamtal krävs möjligheten att surfa och det är jag ifrågasätter funkar om du inte har datatäckning endast med annan svensk operatör än din egen du har avtal med.
Det är väldigt tekniskt men en viktig begränsning att känna till om man förlitar sig på 112-appen.
112appen ringer in ett vanligt röstsamtal tekniskt sett utan ett datasamtal, som att ringa med skype/teams/messenger eller motsvarande.

/Patrik
 
Det betvivlar jag inte men det jag ifrågasätter är om du överhuvud taget kan koppla upp ett "samtal" via 112-appen om du inte har datatäckning med din egen operatör eller någon annan utländsk operatör som enligt ditt avtal medger data roaming.
Mej veterligen finns ingen svensk operatör som har nationell data romaing - dvs att du får surfa i en annan svensk opertörs nät. Eftersom 112appen ringer ett datasamtal krävs möjligheten att surfa och det är jag ifrågasätter funkar om du inte har datatäckning endast med annan svensk operatör än din egen du har avtal med.
Det är väldigt tekniskt men en viktig begränsning att känna till om man förlitar sig på 112-appen.
112appen ringer in ett vanligt röstsamtal tekniskt sett utan ett datasamtal, som att ringa med skype/teams/messenger eller motsvarande.

/Patrik
Det betvivlar jag inte men det jag ifrågasätter är om du överhuvud taget kan koppla upp ett "samtal" via 112-appen om du inte har datatäckning med din egen operatör eller någon annan utländsk operatör som enligt ditt avtal medger data roaming.
Mej veterligen finns ingen svensk operatör som har nationell data romaing - dvs att du får surfa i en annan svensk opertörs nät. Eftersom 112appen ringer ett datasamtal krävs möjligheten att surfa och det är jag ifrågasätter funkar om du inte har datatäckning endast med annan svensk operatör än din egen du har avtal med.
Det är väldigt tekniskt men en viktig begränsning att känna till om man förlitar sig på 112-appen.
112appen ringer in ett vanligt röstsamtal tekniskt sett utan ett datasamtal, som att ringa med skype/teams/messenger eller motsvarande.

/Patrik
Nej. Precis. Det finns ingen anledning att använda sig av den appen. När man ringer 112 som vanligt telefonsamtal med en smartphone så får man alltså positionering. Typ så här shorturl.at/lnEJL
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hasselabon Mobiltäckning Fondsbu, Tyinholmen och Koldedalsvatnet Fjällvandring 1
flea Mobiltäckning?? Fjällvandring 4
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
orren86 Mobiltäckning i Jotunheimen? Fjällvandring 7
avslut1102 Mobiltäckning i Sarek Fjällvandring 13
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
Myrkotten Mobiltäckning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
jesper.holst Hjälp! Mobiltäckning Fjällvandring 44
graylingman Mera mobiltäckning -"Hot Spots" Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.