Mobiltäckning svenska fjällen 2022

Har hittat ett bra erbjudande på telefon/abonemang hos Comviq men hur bra är Comviqs täckning i svenska fjällen 2022, har Telia idag?

För 5-10 år sedan så var det ju Telia som gällde så det mest på gamla ryckte som jag fortfarande har Telia.

Ska gå Kungsleden i sommar och internet är ju inget jag räknat med men man vill ju ha så bra täckning som möjligt såklart.
 
Telias nät är fortfarande bäst i fjällen, även om Comviqs(Tele2s) täckningskarta verkar ganska likvärdig numera. Längs kungsleden har man ändå ingen täckning alls majoriteten av tiden. Det är runt byarna man passerar det finns.
 
Tråkigt att dom struntar i att bygga ut i fjällen. Det är ju ett ställe där det verkligen behövs, för att kolla väder, prata med anhöriga, boka Stf, eller larma problem. Där om någonstans så borde det finnas heltäckande kommunikation. Täckningskartor från olika operatörer kan vara önsketänkande.
 
Tråkigt att dom struntar i att bygga ut i fjällen. Det är ju ett ställe där det verkligen behövs, för att kolla väder, prata med anhöriga, boka Stf, eller larma problem. Där om någonstans så borde det finnas heltäckande kommunikation. Täckningskartor från olika operatörer kan vara önsketänkande.
Säkerheten är en poäng. Men är det ändå inte lite skönt att slippa telefonen under en tid? Och säkerheten går ju att lösa på andra sätt.
 
Hittade Ritsem på Comviqs karta och det tycks fungera. På Kungsleden mellan Kvikkjokk och Saltoluokta verkar Telia vara betydligt vassare än Comviq. Mitt intryck de senaste åren är att Telias täckning har blivit bättre där.
 
Just det blev jag mäkta förvånad över, det måste vara väldigt nyligen det tillkommit, har varit enbart Telia i den masten tidigare, eller ja hela vägen från E45an typ.
Blev uppringd för en tid sedan av en som ville sälja Telenor till mig. Han hävdade att täckningen i fjällen var utmärkt numera. Jag hade svårt att tro honom och ville kolla upp först. Kvikkjokk var helt ok. Men när jag kollade just Ritsem var det dött. Stendött.
 
Blev uppringd för en tid sedan av en som ville sälja Telenor till mig. Han hävdade att täckningen i fjällen var utmärkt numera. Jag hade svårt att tro honom och ville kolla upp först. Kvikkjokk var helt ok. Men när jag kollade just Ritsem var det dött. Stendött.

Jag har Telenor och tycker inte de är så dåliga. Minns från 2019 att det funkade hjälpligt i Ritsem och sedan riktigt bra på bussen därifrån. Förra året gick det även bra i Kvikkjokk, på Bårddetjåhkkå samt på slutet, där signalen återkom strax innan Gähppo och sedan var OK hela vägen till Saltoluokta.

För övrigt borde Tele2/Comviq och Telenor vara jämbördiga då de delar infrastruktur för 4G.
 
Jag har Telenor och tycker inte de är så dåliga. Minns från 2019 att det funkade hjälpligt i Ritsem och sedan riktigt bra på bussen därifrån. Förra året gick det även bra i Kvikkjokk, på Bårddetjåhkkå samt på slutet, där signalen återkom strax innan Gähppo och sedan var OK hela vägen till Saltoluokta.

För övrigt borde Tele2/Comviq och Telenor vara jämbördiga då de delar infrastruktur för 4G.
Jag har inget direkt emot Telenor. Men eftersom jag inte kunde få någon bättre information än vad deras täckningskarta angav så var jag tvungen att lita på den. Kanske de har missat något i kartan just där.
 
Det verkar också gå att reka i förväg var det kan förväntas finnas bättre/sämre täckning i fjällen om du tittar efter karttecknet för master (en svart prick med ett kryss/kors igenom) på kartan. Om du t.ex. är belägen på västra sidan av ett högt berg och masten finns långt bort öster om berget kan du förvänta dig sämre till ingen täckning alls. Befinner du dig t.ex. i en dal som vätter rätt ut mot en mast kan du förvänta sig bättre täckning eftersom täckningen då når in i dalen. Detta baseras på egna erfarenheter men det har visat sig stämma bra i praktiken. Vågar inte heller uttala mig om specifika operatörer. Jag har Vimla som jag tror använder Telenors mobilnät.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hasselabon Mobiltäckning Fondsbu, Tyinholmen och Koldedalsvatnet Fjällvandring 1
flea Mobiltäckning?? Fjällvandring 4
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
orren86 Mobiltäckning i Jotunheimen? Fjällvandring 7
avslut1102 Mobiltäckning i Sarek Fjällvandring 13
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
Myrkotten Mobiltäckning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
jesper.holst Hjälp! Mobiltäckning Fjällvandring 44
graylingman Mera mobiltäckning -"Hot Spots" Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...