Mobilladdning i naturen

Det uppladdningsbara batteriet kommer ge dig nog med kraft, så länge du passar på att ladda det ibland (typ under en lunch inomhus, om du sover över någonstans med ström o.s.v). Nu vet jag inte riktigt HUR du tänkt cykla, men...

Jag cyklade från Västerås till Afrika ganska nyligen och hade ett 9000 mAh-batteri med USB-uttag. Jag lyssnade på musik och kunde ibland kolla på film på kvällarna, och använde även telefonen (en iPhone 5) som GPS. Detta krävde en uppladdning per dag.
Då jag ofta bodde hemma hos folk eller någonstans med eluttag (åtminstone två gånger/vecka) räckte batteriet genom hela resan, och jag behövde egentligen inte min solcell.
Jag hade även en Anker 14W solcell med mig, som du kan läsa mer om här.

Solcellen du beställt kan leverera 3W, vilket inte är så jättemycket, men ser du till att den ligger i solen medan du cyklar kan den nog ladda lite i alla fall. Du kommer antagligen klara dig med hjälp av extrabatteriet oavsett!
 
Jo, jag har provladdat batteriet nu samt provat att ladda min surfplatta. Nog är det en liten besvikelse då nästan hela batteriet går åt att ladda plattan samt att batteriet laddas otroligt långsamt med solcellerna även i direkt solljus.
Men men, jag klarar det nog. Det är ju trotts allt min första längre cykeltur och min första solcellsladdare med tillhörande batteri. Så nu har jag i alla fall något att utgå ifrån :)
 
Är det någon som lagt vantarna på en Flamestower (eller liknande thermoelektriska generatorer) och kan uttala sig om hur det funkar?

http://flamestower.com/
Den ser så lätt, enkel och perfekt ut att det måste finnas någon riktigt ordentlig nersida (alltings jävlighet ni vet).
 
Är det någon som lagt vantarna på en Flamestower (eller liknande thermoelektriska generatorer) och kan uttala sig om hur det funkar?

http://flamestower.com/
Den ser så lätt, enkel och perfekt ut att det måste finnas någon riktigt ordentlig nersida (alltings jävlighet ni vet).
Nackdelen skulle väl vara att termoelektriska element har en så löjligt låg verkningsgrad. Visst, kul grej, men du kommer att få elda som fan om du ska få nåt. Solenergi ger mer, tänk Ankers 14 W där du lätt får ut de 5 W du behöver för att ladda telefonen vs den här maskinens toppeffekt på 2,5 W.

EDIT: Något som funkar med samma energikälla, dvs en värmedifferens, men som har en löjligt hög verkningsgrad är stirlingmotorer. Kolla om du hittar någon sådan laddare så är du hemma.

EDIT2: Typ en sån här. https://www.kickstarter.com/projects/epiphanylabs/epiphany-one-puck
 
ooh, den där var för en gångs skull riktigt intressant.
Undrar vad som händer om man ställer den på kallt underlag typ is, med en varm kopp ovanpå. Eller nåt i stil med en bensindriven handvärmare.
Eller har ett liggunderlag med en cirkel utskuren ur isoleringen, så att kroppen ligger på den när man sover, och kall mark under.
Klart spännande!
 
ooh, den där var för en gångs skull riktigt intressant.

Undrar vad som händer om man ställer den på kallt underlag typ is, med en varm kopp ovanpå. Eller nåt i stil med en bensindriven handvärmare.

Eller har ett liggunderlag med en cirkel utskuren ur isoleringen, så att kroppen ligger på den när man sover, och kall mark under.

Klart spännande!


Personligen tänkte jag mig att helt enkelt sätta den över lågan på ett värmeljus, men tände till på liggunderlagsidén. Ett problem kan dock vara att du använder din dyrbara kroppsvärme för att ladda telefonen. Tänker mig att det i värsta fall slutar med köldskador i sömnen. För den varma sidan kyls ju ner rätt rejält av att motorn körs, tyvärr. Energiprincipen som spökar.
 
Det stora problemet är att det finns väldigt få sätt att effektivt omvandla andra former av energi till elektricitet. Det är också svårt att flytta elektricitet mellan två lagringar utan förluster.

De flesta som presenterar olika "uppfinningar" är väldigt dåliga på att presentera konkreta beräkningar som visar att de fungerar.
 
Det stora problemet är att det finns väldigt få sätt att effektivt omvandla andra former av energi till elektricitet. Det är också svårt att flytta elektricitet mellan två lagringar utan förluster.

De flesta som presenterar olika "uppfinningar" är väldigt dåliga på att presentera konkreta beräkningar som visar att de fungerar.
Vissa naturlagar är svåra att komma runt.....
Om saker låter för bra för att vara sanna är dom oftast inte sanna.

//Per
 
Man kan komma ganska långt med att lägga upp en hållbar strategi.
Vilka förbrukare har jag, vilka är viktiga, vilka drar mest osv.
Utifrån detta tar man fram en bra lösning som kan innehålla lite olika saker.

Mobiltelefon kanske bör vara av modell där man kan byta batteri själv, dessa batterier är som regel ganska små och kompakta.
En lämplig batteribank där man utgått från vikt och kapacitet kan man komplettera med.
Har man en GoPro så lär det behövas.
Solceller som kan tanka upp batteribanken behöver inte väga så mycket.
Litiumbatterier (AA) till GPS ger bra livslängd och väger mindre än andra AA.

Sen kostar tyvärr vissa lösningar en del...
mvh thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.