pausch; sa:Ta det lite lugnt nu va! Jag har inte anklagat någon för att ha vållat någon annans död.
Jag lägger ner pennan i den här debatten, ditt inlägg är anmält till moderatörerna på forumet istället.
pausch; sa:Ta det lite lugnt nu va! Jag har inte anklagat någon för att ha vållat någon annans död.
thureb; sa:I
Om ständig tillgänglighet på mobiltelefon bidrar till vårt gemensamma bästa t o m räddar liv kan verkligen ifrågasättas.
Thure
elvis1; sa:thureb; sa:I
Om ständig tillgänglighet på mobiltelefon bidrar till vårt gemensamma bästa t o m räddar liv kan verkligen ifrågasättas.
Thure
Människans val grundas ofta på en balanserad bedömning av nyttovärdet för gällande handling.
Faktum är att allt fler har på sina mobiler allt oftare, om man har tillit till människans förmåga att göra nyttovärdesbedömningen så innebär det att mobiler som är påslagna har ett nyttovärde.
De bidrar således till vårt gemensama bästa, och har i extrema fall livsavgörande betydelse, att hävda motsatsen vore att säga att enskilda personer inte vet sitt eget bästa.
Mikael
elvis1; sa:Människans val grundas ofta på en balanserad bedömning av nyttovärdet för gällande handling.
Faktum är att allt fler har på sina mobiler allt oftare, om man har tillit till människans förmåga att göra nyttovärdesbedömningen så innebär det att mobiler som är påslagna har ett nyttovärde.
pausch; sa:Men OK, en del (bl.a. du) tror att ständigt påslagna mobiler ute på isarna kan rädda liv. Men finns det något exempel på detta? Dvs något fall där liv har räddats för att en skrinnare fått ett inkommande samtal på sin mobil?
hobbes; sa:När olyckan hände och kom upp på tv nyheterna och/eller i radio så är jag ganska säker på att det gick ut ett antal samtal till folk som var ute på isen som absolut inte hade något att göra med själva olyckan som inte ens visste att den skett eller åkte på en helt annan del av mälaren.
De som hade telefonerna på, och svarade kunde därmed lugna sina anhöriga.
/Torbjörn
hobbes; sa:pausch; sa:Men OK, en del (bl.a. du) tror att ständigt påslagna mobiler ute på isarna kan rädda liv. Men finns det något exempel på detta? Dvs något fall där liv har räddats för att en skrinnare fått ett inkommande samtal på sin mobil?
VAD är det som är så svårt att fatta ?
När olyckan hände och kom upp på tv nyheterna och/eller i radio så är jag ganska säker på att det gick ut ett antal samtal till folk som var ute på isen som absolut inte hade något att göra med själva olyckan som inte ens visste att den skett eller åkte på en helt annan del av mälaren.
De som hade telefonerna på, och svarade kunde därmed lugna sina anhöriga.
I ditt fall så får dina anhöriga/vänner som vet om att du är på mälaren fundera på om det var du eller inte tills du behagar höra av dig i något annat ärende. Du vet ju inte ens om att de undrar.
svårt ? knappast.
/Torbjörn
pausch; sa:Jag håller med dig om att det kan dämpa oron hos otåliga anhöriga i en sådan situation.
Men frågan gällde om det någon gång har räddat liv, och ditt exempel handlade inte om det.
hobbes; sa:Vad är problemet ?
Frågan är väl skall du ha på mobilen eller stänga av den. Det är väl den frågan vi diskuterat hela tiden.
du har fått hur många bra skäl som helst och du bara fullständigt ignorerar dem och ser bara ditt enda egna som dessutom är minst sagt tvivelaktigt.
Nu tackar jag för mig i denna tråd för det känns inte som vi kommer någonstans.
/Torbjörn