Mobiler på tur

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

Paul, jag tror du vinner den här fighten tack vare bättre uthållighet. Jag känner på mig att de andra håller på att krokna. Resten här kommer tveklöst ge upp inom kort trots att vissa kör på rulle. Kör hårt nu inför spurten. ;-)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

pausch; sa:
Då vill du kanske också helst undvika situationer då ledaren uppmanar deltagarna att åka på led, med ordentlig lucka mellan?

Skillnaden är ju milsvid!
Att åka försiktigt (på led, i långsamt tempo, med lucka och flitigt pikande) är en rimlig säkerhetsåtgärd som kraftigt minskar risken att något går fel.

Att stänga av mobilerna är en sista desperat åtgärd som kan passa när inga andra marginaler återstår. Säkerhetsvinsten ligger då i att man inte behöver hantera ett ev nödläge i land. Skulle det vara fallet kan man knappast hantera ett nödläge på isen heller.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

GustavOh; sa:
pausch; sa:
Då vill du kanske också helst undvika situationer då ledaren uppmanar deltagarna att åka på led, med ordentlig lucka mellan?

Skillnaden är ju milsvid!
Att åka försiktigt (på led, i långsamt tempo, med lucka och flitigt pikande) är en rimlig säkerhetsåtgärd som kraftigt minskar risken att något går fel.

Att stänga av mobilerna är en sista desperat åtgärd som kan passa när inga andra marginaler återstår. Säkerhetsvinsten ligger då i att man inte behöver hantera ett ev nödläge i land. Skulle det vara fallet kan man knappast hantera ett nödläge på isen heller.

Då ser vi på detta på olika sätt. Själv tycker jag det inte vore konstigt att stänga av mobilen även om det är en bit kvar till rena katastrofläget, just för att fokusera på situationen "här och nu" och därmed minska risken att något går fel. Om katastrofen sedan skulle inträffa, det är då man ska slå på mobilen och kalla på hjälp! ;-)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

pausch; sa:
Själv tycker jag det inte vore konstigt att stänga av mobilen även om det är en bit kvar till rena katastrofläget, just för att fokusera på situationen "här och nu" och därmed minska risken att något går fel. Om katastrofen sedan skulle inträffa, det är då man ska slå på mobilen och kalla på hjälp! ;-)

Och jag tycker att man slår av mobilen från början för att njuta av situationen här och nu. Snarare skulle jag slå på mobilen inför en knepig situation.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips