Mjölk på fjället...?

Torrmjölk + tom filmburk

För egen del är kan jag knappt dricka kaffe utan mjölk och är man ut löser man nog det enklast med torrmjölk som man skakar med vatten i en tom filmburk det räcker precis till en kopp kaffe. Jag brukar räkna en påse torrmjölk per vecka och kaffet är frystorkat, varför bära på sump som man bara ska kasta bort....

Re: Mjölk

captainmikael; sa:
Ett bra tips jag har för att få torr mjölk att smaka som färsk är att koka vatten, tillsätt torrmjölkspulver,
när pulvret är löst lägg till en klick smör rör om och kyl ner i is/kalltvatten.
Om man får bra häng på det smakar det otroligt gott.

Problemet med torrmjölk för oss svenskar är väl att alla tror att all torrmjölk smakar som den Semper som finns i de flesta affärer. Men den är ju skummjölk och det är ju anledningen till att den inte riktigt smakar som vanlig mjölk.

Som nån annan skrev så finns det bättre torrmjölk, men det är svårt att hitta här i Sverige (lär bli postorder eller kanske nån hälsokostbutik antar jag).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om man låter den utblandade torrmjölken stå över natten smakar den bättre. Ta med en tom plastflaska, typ pet, blanda till mjölken på kvällen och låt den ligga i en bäck (i fjällen är det inga problem att hitta något tillräckligt kallt vattendrag) så har du sjysst mjölk till morgongröten.

H-Mjölken håller länge, så länge förpackningen inte är öppnad. Väl öppnad blir den 'snabbt' dålig. Vissa sorter har mindre bismak än andra och ju kallare desto bättre.

I ett flertal sydländer är kylskåpen mindre, och slipper man att ständigt hålla 12 liter mjölk kylt så är det ju dessutom energivänlig.

Naturligtvis är det också billigare för handeln, så det lägre priset ligger inte bara i en 'sämre' produkt vilket en del tycks tro.

Men som sagt, smaken är en vanesak.

Muu smaksatt mjölk

Arla hade till för ca ½ år sedan en Mjölksort som hette Muu.
En kopia av mitt inlägg på
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28061&pagenumber=2
för snart 1 år sedan.

En personlig favorit, inte ”riktig mat” men god till frukost tillsammans med mysli, och till efterrätt, kräm från Ekströms (?).

Muu smaksatt mjölk i Tetra Brik från Arla. Finns i smakerna jordgubb, banan och choklad. Personligen tycker jag jordgubb är godast. Förpackningsstorlekar 2 dl och 1 liter. Fetthalt 1.5 %, socker 4 %. Ca 13 SEK för 1 liter, ungefär dubbelt så mycket som vanlig mjölk.
Hållbar i rumstemperatur i flera månader i oöppnad förpackning, tack vare UHT-behandling (värmebehandlad) och aluminium på insidan av förpackningen. Ingen bismak som i H-mjölk.

jag brukar ta med kondenserad mjölk ("condensed milk"), söt, seg och sliskig men den fungerar fint till kaffe och i gröten. Den orginala helkonserven kan bytas mot lämplig plastflaska. Obs endast för dem som ändå använder socker. Har du varit i Thailand har du säkert fått det i kaffet. Asiatbutiker brukar sälja det.

Fet torrmjölk på burk

finns i vissa butiker där många invandrare handlar, tillverkad av Nestle, Nido heter den. Mycket godare än fettfri! Häll över på lätt plastburk, den håller sig i ungefär en vecka.
Sedan undrar jag över alla som inte sett att H-mjölk finns i nästan alla affärer, det heter bara "Mjölk med lång hållbarhet" nu, och har segelbåt på förpackningen. Den finns bl.a. i 3 dl förpackning, perfekt till latten på paddelturer. Och ja, den smakar lite kokt, men vad gör det i en latte?

Hälsningar,
Lotta

eaglerock; sa:
Om man låter den utblandade torrmjölken stå över natten smakar den bättre. Ta med en tom plastflaska, typ pet, blanda till mjölken på kvällen och låt den ligga i en bäck (i fjällen är det inga problem att hitta något tillräckligt kallt vattendrag) så har du sjysst mjölk till morgongröten.
Det gör t.o.m. stor skillnad att låta den uppvispade skummjölken stå bara 10 minuter-en kvart för att den ska smaka bättre. Jag brukar vispa upp skummjölken direkt när jag vaknar på morgonen. När gröt mm. är klart funkar skummjölken bra, tycker jag.

Raskesven

Om man bara ska ha en ynka slurk mjölk (inte för grötätare m a o) rekommenderas de små gröna tetrorna som ofta finns på kaféer och fika-hörnor på arbetsplatsen.

Det har hänt att jag sett dem i välsorterade matvaruaffärer.

MvH
Aina

Mardrömmen med "färdig" mjölk, dvs i flytande form, är väl att säcken välter i något obevakat ögonblick och mosar de stackars filmburkarna/minitetrorna, varefter säckens innehåll blir "stärkt", och efter någon dag surnar... Fast detta kanske inte inträffar med mjölk med tillsatta konserveringsmedel?

Det låter inte särskilt kul med en ryggsäck marinerad i sur mjölk!

Har inte "lyckats" testa konsekvenserna men jag gissar att mjölken (när den väl kommer ur tetran) surnar i vanlig ordning.

En UL-burk att förvara tetrorna i? :)

MvH
Aina

PS. Förresten, tetror kan rimligen inte vara UL. DS.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips