Mitt första tält!

Ringstind ser ju ut att kunna vara ett alternativ. Hittade bland annat en version som inte var lättvikt, men billig på xxl:
https://www.xxl.se/helsport-ringstind-2-talt/p/1090609_1_style

Vad tror ni om detta i jämförelse med ultraligh versionen och Vaude Lizard SUL? Vad jag utläser (som absolut rookie) så har Vaude vattentåligare material än Ringstind, varav den ultralätta versionen är den sämre. Har jag rätt? Spelar det isåfall någon roll?

Tack för svar!
Jag tror inte du behöver fundera över dessa tälts vattentålighet. Lättare tält har ofta något lägre vattenpelare i sina vävar. Det gäller t ex både Helsport och Hilleberg. Yttertältsväven i Ringstind (ej lättvikt), som jag har, fungerar som bottenväv i Ringstind Superlight. Ibland kör xxl 20%-kampanj för nyhetsbrevsprenumeranter :)

Hillebergs "Red label" (däribland Nallo) har 5000 mm vattenpelare i golvväven.
 
Jag tror inte du behöver fundera över dessa tälts vattentålighet. Lättare tält har ofta något lägre vattenpelare i sina vävar. Det gäller t ex både Helsport och Hilleberg. Yttertältsväven i Ringstind (ej lättvikt), som jag har, fungerar som bottenväv i Ringstind Superlight. Ibland kör xxl 20%-kampanj för nyhetsbrevsprenumeranter :)

Hillebergs "Red label" (däribland Nallo) har 5000 mm vattenpelare i golvväven.

Kan bara hålla med här, möjligt att du är en framtida polfarare men i första omgång så skulle jag inte oroa mig speciellt över vattenpelare.

I alla fall inte på ovannämnda tält.
 
Rapportera gärna hur det funkade, och i vilken miljö du testade det i. Att döma av bilderna verkar det vara ganska få stormlinor för fjällmiljö.
Det ska jag absolut försöka komma ihåg, det blir nog om ett par månader dock. Tältet lär bli testat först och främst i Halland/GBG-trakten, sen får vi se! Ska försöka ta lite bilder och så också om det kan vara av intresse.

Jag har tidigare läst mycket bra om dessa tält på forum i storbrittanien, och sett en hel del videos i blåst, tältet verkar klara detta riktigt fint. Men man vet bäst när man testat själv såklart.
 
Detta tältet har ju bra prisklass. Det jag kolla var att golvet har ganska låg vattenpelare jämfört med Vaude Lizard som har 10 000, samt Rindstind som har 5 000. Någon nämnde även att man borde ha minst 3 000. Är detta då inte lite lågt? Tack!

Det blir lite anekdotisk bevisföring, men jag har aldrig haft något problem med läckage eller liknande. Då har jag använt tältet på fjället i tre års tid.

Här på utsidan finns det ganska många ägare till Artic Alpine tältet; http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74321&highlight=veloce
 
Lätt och billigt

Jag tycker TS ska köpa så lätt och billigt som möjligt. Om du fortsätter med fjälltältning så vet du bättre efter ett tag vad du vill lägga extra krut på. Egentligen är tält som allt annat, man väljer olika för sommar/vinter och många mil/basecamping..
 
Det blir lite anekdotisk bevisföring, men jag har aldrig haft något problem med läckage eller liknande. Då har jag använt tältet på fjället i tre års tid.



Här på utsidan finns det ganska många ägare till Artic Alpine tältet; http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74321&highlight=veloce


Jag har WBT-2 från samma tillverkare. Är också mycket nöjd, inte minst med tanke på priset (har också två HB som jag jämför med).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag tycker TS ska köpa så lätt och billigt som möjligt. Om du fortsätter med fjälltältning så vet du bättre efter ett tag vad du vill lägga extra krut på. Egentligen är tält som allt annat, man väljer olika för sommar/vinter och många mil/basecamping..
Jag håller med om detta, samtidigt som jag i mina råd har försökt att utgå från trådskaparens krav. Jag uppfattar det som att han söker ett så bra tält som möjligt för så lite pengar som möjligt. Det ska fungera vid soloturer och ha plats för två personer. Utifrån detta tror jag att Helsport Ringstind 2 är en bra kandidat, förutsatt att man hittar det för under 3000 kr. Jag tror också att Arctic Alpine Veloce är bra, men skulle nog själv välja Ringstind pga lite olika skäl. Andra skulle välja Veloce.

Många lätta tält har låg takhöjd i innertältet, typ 90-95 cm, vilket gör att jag som är lång väljer bort dem. Att dessutom vara två i ett lågt tält när man är inregnad en längre period kan påverka upplevelsen negativt. Om tältet enbart ska fungera som övernattningsskydd är takhöjden mindre viktig. Wild country Zephyros 2 Lite är billigare än ovanstående, men har väldigt liten absid, 92 cm takhöjd, ingen toppventil och en annan typ av silikoniserad yttertältsväv som är PU-belagd på ena sidan. Ett alternativ till Zephyros är detta McKinleytält som har yttertält i silnylon och endast väger 1,3 kg. Jag tror dock att båda kan ha en del problem med kondens, i alla fall i yttertältet.

Så lätt och billigt som möjligt är ett bra generellt råd, men kanske svårt att använda sig av om man är nybörjare. Vilket tält skulle du föreslå?

Jag försöker inte toppa trådskaparens krav, men utgå ifrån dem. Möjligheten att sälja och få tillbaka en relativt stor del av inköpskostnaden är nog dessutom större för vissa tält.
 
Jag vet inte om ett Luxe Sil-Minipeak http://www.packalatt.se/talt-and-tarps-c-115/enmanstalt-c-124/enmanstalt-tarp-sil-minipeak-p-139 med ett extra tvåmans-innertält http://www.packalatt.se/talt-and-tarps-c-115/enmanstalt-c-124/myggnat-minipeakii-p-113 skulle vara något för trådskaparen. Det är billigt och lätt, högt i tak och även modulärt så att han kan byta innertält om han är själv eller om de är två som ska ut.

Själv har jag ett Sil Hexpeak som enmanstält som jag är väldigt nöjd med som även det finns med tvåmans-innertält. Dock gör de raka väggarna på Minipeak gör att man har större utrymme för två pers i det.
 
Jag håller med om detta, samtidigt som jag i mina råd har försökt att utgå från trådskaparens krav. Jag uppfattar det som att han söker ett så bra tält som möjligt för så lite pengar som möjligt. Det ska fungera vid soloturer och ha plats för två personer. Utifrån detta tror jag att Helsport Ringstind 2 är en bra kandidat, förutsatt att man hittar det för under 3000 kr. Jag tror också att Arctic Alpine Veloce är bra, men skulle nog själv välja Ringstind pga lite olika skäl. Andra skulle välja Veloce.

Många lätta tält har låg takhöjd i innertältet, typ 90-95 cm, vilket gör att jag som är lång väljer bort dem. Att dessutom vara två i ett lågt tält när man är inregnad en längre period kan påverka upplevelsen negativt. Om tältet enbart ska fungera som övernattningsskydd är takhöjden mindre viktig. Wild country Zephyros 2 Lite är billigare än ovanstående, men har väldigt liten absid, 92 cm takhöjd, ingen toppventil och en annan typ av silikoniserad yttertältsväv som är PU-belagd på ena sidan. Ett alternativ till Zephyros är detta McKinleytält som har yttertält i silnylon och endast väger 1,3 kg. Jag tror dock att båda kan ha en del problem med kondens, i alla fall i yttertältet.

Så lätt och billigt som möjligt är ett bra generellt råd, men kanske svårt att använda sig av om man är nybörjare. Vilket tält skulle du föreslå?

Jag försöker inte toppa trådskaparens krav, men utgå ifrån dem. Möjligheten att sälja och få tillbaka en relativt stor del av inköpskostnaden är nog dessutom större för vissa tält.

Ja, det var ett väldigt generellt råd. Att kanske gå på nån vass rea gör att det troligtvis blir lättare att få igen pengarna vid ev. försäljning senare. Tycker du gett bra alternativ i kompromissen vikt/pris/storlek. Ofta börjar jag sakna någonting som införskaffad pryl inte har. Då är det skönt att veta att 'den var köpt på riktigt bra pris/den är riktigt lätt/den tål spiken' eller någon annan spets i produkten.
 
(...) Ett alternativ till Zephyros är detta McKinleytält som har yttertält i silnylon och endast väger 1,3 kg. (...)
...och 7000 /2000 mm vattenpelare. Oj, detta verkar nästan för bra för att vara sant. Var är kruxet? Tunn stång och klena linfästen? Är det någon, som använt, eller åtminstone kollat på tältet IRL?
(undrar en närstående fattig student)
 
...och 7000 /2000 mm vattenpelare. Oj, detta verkar nästan för bra för att vara sant. Var är kruxet? Tunn stång och klena linfästen? Är det någon, som använt, eller åtminstone kollat på tältet IRL?
(undrar en närstående fattig student)
Ja, det finns säkert flera hakar, men McKinleys produkter brukar väl i alla fall hålla okej kvalitet. Jag har inte sett tältet i verkligheten utan fann det på nätet av misstag. Här finns lite mer information, och här en video där det sätts upp.

Framför allt verkar det vara lågt, 85 cm i innertältstakhöjd, och ha bristfällig ventilation. Ventilationen går nog att fixa om man är lite finurlig och med tanke på tältets höjd är jag inte speciellt orolig över linfästena. Det går kanske att komplettera med någon lina om det känns som om det skulle behövas.
 
Om begagnad är intressant så kanske mitt Exped Spica 2 UL jag säljer kan vara intressant.
1400g, 1,5år gammal, fräsch men har en liten lagning i innertältsduken som dock inte stör funktionen och priset är 2500kr
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
medic Första tältet. Bo och sova 33
nuotap Första post + tält (äntligen) beställt! Bo och sova 15
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
Netram Första gången i tält på vintern Bo och sova 15
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.