Missljud från baknav på hybrid

Hej!

Detta kanske inte är värsta mekarforumet, men eftersom jag tycker om forumet som sådant så tänkte jag att jag börjar här..

Till att börja med vill jag påpeka att jag är en ganska nybliven cykelägare (första "riktiga" cykeln innehas just nu, och den införskaffades så sent som i mars i år) utan någon vidare erfarenhet, men det är alltid roligt att lära sig så jag försöker så gott jag kan.


Tidigare ikväll när jag var ute och cyklade en kortare runda, började det kännas lite konstigt på vägen hem - som om någonting låg emot (bromsarna?) eller liknande. Jag plockade upp/frilade cykeln och började föra runt pedalerna runt lite och insåg att det lät en hel del från baknavet. Det låter så som jag tänker mig att det gör om det har kommit smuts i lagret, och det borde vara därifrån den där känslan av att någonting låg emot kom (jag kollade såklart så att det inte var så enkelt som bromsarna). Ljudet ökade ju snabbare hjulet snurrade, men när det hade saknat ner ganska mkt att man hörde frihjulet ticka så var intensiteten i tickandet pulserande. Alltså, det lät liksom högre och lägre (i ljudnivå) i takt med att hjulet snurrade runt. Det får mig lite att tänka att någonting är skevt i navet.

Att någonting skulle vara skevt får mig såklart att tänka på att jag ganska nyligen har börjat cykla med _en_ cykelväska på sidan av pakethållaren bak. Den har inte varit jättetungt(?) lastad, men ändå lite juiceförpackningar och grejer hem från mataffären (10kg?), så det har väl blivit ungefär vad man kan få ner i en traditionell mathandelsplastpåse. Det har såklart känts i stabiliteten och tanken har slagit mig att det inte är så bra för navet, men tänkt att det inte borde vara någon fara.


Så, vad tror ni, efter denna utdragna långa förklaring (varför är jag så dålig på att skriva sammanfattat?)?
Cykeln är ju ny, och för den som är någorlunda komponentkännare så är det ett shimano deore-nav. Är det så att jag har snedbelastat navet och kanske rent av förstört det? Eller kan det ha kommit in smuts? Det är bara vardagscykling jag sysslar med utan några fantastiska sträckor så det känns konstigt att det redan skulle ha kommit in så pass mkt smuts att det har förstörts.
Eftersom det har kommit nu, otäckt nära införskaffandet av en ensam cykelväska, så känns det som att jag helt enkelt oaktsamt har snedbelastat navet och det därför har blivit skevt. Borde det vara någonting som jag isf själv kan åtgärda, eller är det ett nytt nav som gäller?



Jag är tacksam för all hjälp till insikt!
 
Tror inte du behöver oroa dig över att du genom lite snedbelastning har sabbat baknavet :)
Det tål mer än så!
Men då du säger du är ny på en ny cykel så undrar jag om det inte är så att det är växeln(wiren) som behöver justeras lite!
Om cykel är ny så töjer sig växelwiren ngt +själva höljet trycks ihop ngt! Å då kan det låta lite från bakhjulet!
Ett råd är att då spänna lite på skruven där wiren går in i bakväxeln!
Dra då några 1/4 varv motsols å se om det inte blir bättre!

Kan ju ha helt fel men tror felet är så enkelt!

/Janne
 
Dessvärre tror jag inte det är så enkelt :/
Växlarna fungerar utmärkt och bör ha fått den kärlek de behöver map kompensation för vajertöjning. Dessutom låter ljudet även när kedjan inte rör sig, så jag tycker inte det borde vara växlarna. Ljudet låter dessutom inte alls som kedjeljud/felinställda växlar eller liknande..

Jag blir dock väldigt glad över att du absolut inte tror det är något fel på navet! :)

Tack för svaret!
 
Om du tar loss hjulet och låter det snurra utan att frikransen tickar (dvs den följer med hjulet) så kan vi få veta om det är från navet eller frikransen ljudet kommer. Jag har tyvärr svårt gissa vad det beror på, annat än att det inte är problem med att cykla med en väska.
 
Enklare test än så

Vänd cykeln uppochner, dra i bakhjulet raktut längst upp. Rör det sig utan att axeln flyttas har du bakhjulsglapp. Lossa i så fall hjulet från ramen och lossa låsmuttern på ena sidan och spänn konan tills dess du inte längre har något glapp, lossa 1/8 varv och spänn. Lycka till.
//J
 
Äsch, nu läste jag inte tillräckligt noga - ljudet kommer uppenbarligen från navet. Kanske ändå är bra att ta av hjulet när du letar efter ljudkällan.
 
Håller med de som rekommenderar att ta bort hjulet från cykeln för att se om det är så att navet strular. Ibland kan man få ett trögrullande hjul, och därmed missljud, om man spänt åt quickreleasen för kung o fosterland! ( i en anda av säkerhetstänkande såklart...)

Är det så att navet är kass tycker jag du ska reklamera det till cykelhandlaren, jag har nav på en gamal mtb från -91 som fortfarande håller...

Steff
 
tack för alla svar!

även om jag inte har hunnit svara er alla som vänligt nog har försökt hjälpa mig, så har jag däremot hunnit ta ett snabbt besök hos min cykelhandlare. En person där ansåg att det där höga ljudet som jag ansåg var för högt, är alldeles normalt. Jag har även hunnit jämföra med en annan ny cykel och jag får väl hålla med om att det låter en del även på den. Jag har vidare kunnat konstatera att den där känslan av att något tar emot/ligger snett/whatever när jag trampar inte är konstant utan kommer och går lite då och då - ena dagen går det felfritt, andra dagen känns det. Jag har inte lyckats hitta något mönster (t.ex. speciell växel eller när jag har packning vs inte packning eller liknande) så jag har ingen aning om vad det kan bero på. Han i cykelaffären tyckte att jag helt enkelt får avvakta något för att se om det blir värre och isf komma in med cykeln - ett svar jag inte kan bestämma mig för om jag är nöjd med eller inte.

Iaf så tror jag ändå att jag kommer göra som han sa - avvakta lite och se om jag antingen kan hitta något mönster och/eller se om det blir värre. Om lusten infinner sig så kanske jag tar och monterar isär valda delar för att se om jag kan hitta något fel (och inte minst lära mig vad som eventuellt skulle kunna vara fel).

I övrigt känner jag mig åtminstone _betydligt_ lugnare av att flera har påpekat att jag inte ska vara rädd för att ha snedbelastat axeln/navet :).

Nåväl, tack för all hjälp!


[ justja, jag kände inga konstigheter när jag provade vända på cykeln och lyfta lite i hjulet enligt vad seobserver sa ]
 
Om du cyklat en bit med glappt nav kan det ha skadat kulorna eller konerna. Om du har justerat konerna så de har lagom motstånd så håll hjulet i navet och snurra hjulet. Ojämnheter känns i fingrarna som små ryck innan du hör dem. Det kan ju ha kommit in smuts också. Men du bör ha uteslutit alla yttre fel innan du öppnar navet. Ganska kladdigt och det är pilligt att få kulorna rätt.

Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tano Missljud i min carboncykel Landsvägscykling 7
tango Frostkänsliga baknav? Landsvägscykling 30
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
camoscio Traktorer på gc-väg Landsvägscykling 48
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.