Minsta fiskutrustningen

Hej, har goda erfarenheter av fjällfiske. Ofta får man höra/läsa att fiskeutrustning är massa onödig vikt, men är det verkligen så? Under förra året då jag vandrade runt i padjelanta med omnejd i tre veckor, åt vi cirka 10 mål med fisk. Detta är 10 mål mat vi inte behöver bära med oss. Skulle tippa på att spö(3-delat, 150 cm/5 fot), rulle och drag inte vägde över 1 kg. Som bete använde vi enbart spinnare med vikter mellan 5-15 gram. Tunn flätlina rekommenderas starkt.

Det jag vill säga är att ett kilo fiskeutrustning kan vara väl investerad vikt i ryggan. Eftersom jag räknade med att få fisk skippade jag att packa ner några mål mat. Övermodigt kan tyckas men jag hade några säkra ställen där det mycket riktigt nappade.

MVH Anders
 

avslutad210712

Gäst
Anders Z; sa:
Hej, har goda erfarenheter av fjällfiske. Ofta får man höra/läsa att fiskeutrustning är massa onödig vikt, men är det verkligen så? Under förra året då jag vandrade runt i padjelanta med omnejd i tre veckor, åt vi cirka 10 mål med fisk. Detta är 10 mål mat vi inte behöver bära med oss. Skulle tippa på att spö(3-delat, 150 cm/5 fot), rulle och drag inte vägde över 1 kg. Som bete använde vi enbart spinnare med vikter mellan 5-15 gram. Tunn flätlina rekommenderas starkt.

Det jag vill säga är att ett kilo fiskeutrustning kan vara väl investerad vikt i ryggan. Eftersom jag räknade med att få fisk skippade jag att packa ner några mål mat. Övermodigt kan tyckas men jag hade några säkra ställen där det mycket riktigt nappade.

MVH Anders

*L* Så modig skulle jag aldrig våga vara men varje mål torkad mat som jag kan byta ut mot färsk fisk ger en upplevelse i sig.
 
avslutad210712; sa:
Anders Z; sa:
Hej, har goda erfarenheter av fjällfiske. Ofta får man höra/läsa att fiskeutrustning är massa onödig vikt, men är det verkligen så? Under förra året då jag vandrade runt i padjelanta med omnejd i tre veckor, åt vi cirka 10 mål med fisk. Detta är 10 mål mat vi inte behöver bära med oss. Skulle tippa på att spö(3-delat, 150 cm/5 fot), rulle och drag inte vägde över 1 kg. Som bete använde vi enbart spinnare med vikter mellan 5-15 gram. Tunn flätlina rekommenderas starkt.

Det jag vill säga är att ett kilo fiskeutrustning kan vara väl investerad vikt i ryggan. Eftersom jag räknade med att få fisk skippade jag att packa ner några mål mat. Övermodigt kan tyckas men jag hade några säkra ställen där det mycket riktigt nappade.

MVH Anders

*L* Så modig skulle jag aldrig våga vara men varje mål torkad mat som jag kan byta ut mot färsk fisk ger en upplevelse i sig.

Jag har provat den taktiken själv med framgång. Det ger trippen en extra knorr. Man måste helt enkelt fånga fisk, annars får man svälta.
 
MAJJEN; sa:
Anders Z; sa:
Eftersom jag räknade med att få fisk skippade jag att packa ner några mål mat. Övermodigt kan tyckas men jag hade några säkra ställen där det mycket riktigt nappade.
Och koordinaterna är... ?

HåkanF

Dom bästa fiskevattnet håller jag hemligt, men det finns gott om fisk lite här och var i fjällen. Det som krävs är tålamod samt att våga kliva av leden. Däremot var det en slump att jag hittade just detta ställe, en liten liten men djup pöl just innan ett lite högre fall. Tror fisken står å plockar i sig alla godsaker som åker med vattnet. Förra året fick jag en röding på 5 kg, året innan en öring som var lika stor. Utöver detta massor med kilosöring/röding.

Mums!

MVH Anders
 
Anders Z; sa:
MAJJEN; sa:
Anders Z; sa:
Eftersom jag räknade med att få fisk skippade jag att packa ner några mål mat. Övermodigt kan tyckas men jag hade några säkra ställen där det mycket riktigt nappade.
Och koordinaterna är... ?

HåkanF

Dom bästa fiskevattnet håller jag hemligt, men det finns gott om fisk lite här och var i fjällen. Det som krävs är tålamod samt att våga kliva av leden. Däremot var det en slump att jag hittade just detta ställe, en liten liten men djup pöl just innan ett lite högre fall. Tror fisken står å plockar i sig alla godsaker som åker med vattnet. Förra året fick jag en röding på 5 kg, året innan en öring som var lika stor. Utöver detta massor med kilosöring/röding.

Mums!

MVH Anders

*Kuttrar förtjust vid tanken*
 
Min fiskeutrustning är en vandringsstav av grov bambu, där jag borrat ur mellandelarna så att jag kan få ner ett teleskopmetspö. Endast en knopp sticker upp. I ryggsäcken har jag mask och metrev med krok. Inget synligt spö!!! Nappar gör det i de flesta bäckar. Stekt småöring är gott!
 
En gammal tråd, men eftersom jag har en väldigt relaterad fråga så struntar jag i att starta en ny.

Var precis på Coop Forum där de sålde enkla haspelfiskeset (Fladen Vildmark Start / Vildmark Junior) för 150 spänn. Den ena var med inkapslad rulle, den andra med vanlig. Båda teleskopspön, ca 40 cm långa ihopfällda och 165 cm utdragna.

Är det lönt att använda ett sånt eller är det bara leksaker? Det är lite frestande att skaffa ett att ha som vandringsspö, det borde sitta rätt bra på ryggsäcken (speciellt den inkapslade) och man behöver ju inte gråta blod om man råkar ha sönder det. När man fiskar i älvar och små tjärnar på fjället inbillar jag mig också att man inte behöver kunna kasta särskilt långt.
 
Teleskopspö

När blir rekommendation = reklam?

Jag anonymiserar mitt objekt och eventuellt intresse av märke kan jag dela med mig via meddelande här på utsidan...

Mitt teleskopspö är mycket bra med tanke på storlek och vikt. Det är en otroligt bra flex och den går utmärkt att hålla emot med, även när de tyngre går på. Med en flätlina är känsligheten rena fröjden - man känner nästan varje flåstag bytet gör genom gälarna. Det gör det riktigt kul med de mindre firrarna. Kastlängden är enorm - fast då med tunn flätlina. Å andra sidan - vem fiskar med nylon?

Detta till 85 gram. Då tillkommer iofs tuben, men den kan man inte gärna tumma på. Till skillnad från andra teleskopspön, hänger man här av själva klingan från handtaget, vilket gör den ytterligt kort och lättpackad. Men skör. Det tunna gods som ska träs på den konade butten som sticker ut framtill i handtaget, ser verkligen skört ut och den vill man inte stöta till.

Jag har provat fiska gädda med detta spö och det är ett äventyr. Naturligtvis går det inte att jämföra med ett klass3-spö, men det fungerar faktiskt till allt...
 
Var precis på Coop Forum där de sålde enkla haspelfiskeset (Fladen Vildmark Start / Vildmark Junior) för 150 spänn. Den ena var med inkapslad rulle, den andra med vanlig. Båda teleskopspön, ca 40 cm långa ihopfällda och 165 cm utdragna.

Är det lönt att använda ett sånt eller är det bara leksaker? .


Jag tror det fungerar alldeles utmärkt. Det är som med vad som helst - you get what you pay for! Glasfiberspön (vilket detta troligen är) är så utprovat och ordentligt att det knappast brister - tål en del misshandel nertryckta i ryggsäckar. Vad gäller rullar så är det lite annars. För fjällöringar så fungerar de nog alldeles utmärkt, men går det på en röding på 5 kg som du ställer upp att fajtas med, så kan slirbromsen bevisa sig eller haverera... gissar på alternativ 2.

Kolfiberalternativ kostar från 7-800 och en rulle som håller måttet kan du betala huuuur mycket som helst för.
 
När blir rekommendation = reklam?

Jag anonymiserar mitt objekt och eventuellt intresse av märke kan jag dela med mig via meddelande här på utsidan...

...

Utsidan är väl inte public service heller. En del av tanken med hemsidan och forumet är ju att vi ska ge tips på bland annat utrustning, så jag tror knappast någon skulle höja på ögonbrynen om du berättade vad du körde på för grejor... såvida du inte råkar jobba på företaget i fråga.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.