Minsta fiskutrustningen

Hej!,
Vad är det för typ av fiskeutrustning ni använder när ni är ute på fjällvandring ?. Jag tänker framförallt på att det ska helst inte ska väga någonting, och inte ta någon plats i ryggsäcken. Vad är den minsta utrustning som går att använda där man faktiskt har en chans att få lite fisk ?
mvh
Craig
 
Jag har ofta lyckats ganska bra med en metrev (köpes på vilken mack som helst) som man knyter fast vid vandringsstaven. Väldigt bra i sin litenhet och man gråter inte över vikten och böket det var att ta med om man inte fiskade nått alls.
 

avslutad210712

Gäst
Minst och minst men ett Shimano Exage Spö tillsammans med en Shimano-rulle i storlek 1000 är hyfsat litet och spöt levereras med en praktisk spötub där även rullen ryms. Våra spön klarar 2-15 grams drag men personligen tycker jag att drag över 12 gram gör att spöt känns lite för vekt. Inga problem att få precision på kasten.
 
Sen gäller det att ha lite koll på var man får fiska, vilka metoder som är tillåtna, minimimått och baglimits, vilket fiskekort som krävs etc. Om det gäller norrbottensfjällen finns en del att läsa här

Maskmete är till exempel inte tillåtet i många vattendrag i fjällen. Orsaken är enkel, man får främst mindre fisk och ska man sätta tillbaka den är överlevnaden betydligt sämre än vid t ex flugfiske. Maskmetade fiskar krokas oftare långt ner.

Och varför tjatar jag om det? Jo, många vattendrag i fjällvärlden är väldigt näringsfattiga med låg produktivitet vilket styr det fiskuttag det tål. Följs inte regler om metoder och uttag kan det leda till att populationen kollapsar. I bland får jag känslan av att när det gäller fiske är "allt ok" men jäklar den som gör en stenring till elden..

Fiska gärna men ta reda på vad som gäller i vattnet.

(Detta naturligtvis inte riktat till trådstartaren per se utan generellt.)
 
Ett lätt teleskopspö med ul-rulle och små drag och spinnare. Så slipper man fundera på vilket agn som är tillåtet. Smidigt att ha med sig oxå...
 
En i mitt tycke spännade tråd. Trots stor friluftsvana är mina fiskekunskaper noll. Dock skulle jag vilja - precis som jag antar att trådstartaren vill - vid något tillfälle under kommande vandringar prova att leva lite mer på det naturen erbjuder. Det jag undrar är: Klarar man sig LIKA BRA med vandringsstav, rev och levande bete som med spö?

Vättlefjäll; sa:
Ett lätt teleskopspö med ul-rulle
Snälla Vättlefjäll... skriv på svenska! ;)
 
avslutad210712; sa:
Minst och minst men ett Shimano Exage Spö tillsammans med en Shimano-rulle i storlek 1000 är hyfsat litet och spöt levereras med en praktisk spötub där även rullen ryms. Våra spön klarar 2-15 grams drag men personligen tycker jag att drag över 12 gram gör att spöt känns lite för vekt. Inga problem att få precision på kasten.

Håller med herr Englund. Jag kör också Shimano exage minitele 7fot i kombination med en shimano sedona 750fb som jag har 0.12 fireline på. Perfekt harmoni i utrustningen. Dock har jag kastvikt 10-30g på mitt spö. Kastar 30g spinnare utan problem. Tuben som hör till spöet är mycket smidig. rullen ligger i egen påse i topplocket vid transport. En liten ask full med spinnare följer också med.
 
Jag använder ett fyrdelat haspelspö (det får bra och skyddad plats mellan ryggans huvudfack och sidoficka), en lätt haspelrulle med lina, draglåda med mest spinnare, catherinesänke, flöte, några krokar och små sänken, minivåg och liten packpåse. Rubbet väger för fjällvandring 650 gram.

Raskesven
 
MAJJEN; sa:
Vättlefjäll; sa:
Ett lätt teleskopspö med ul-rulle
Snälla Vättlefjäll... skriv på svenska! ;)

Om du inte förstår förklarar jag mer än gärna men bortsett från något antikt grekiskt låneord förstår jag inte vad det är som skulle vara så svårförståeligt. Om det är förkortningen "ul"(ultralätt/ultralight) som du inte begriper måste hela utsidan vara rena grekiskan för dig.
 
Vättlefjäll; sa:
MAJJEN; sa:
Vättlefjäll; sa:
Ett lätt teleskopspö med ul-rulle
Snälla Vättlefjäll... skriv på svenska! ;)

Om du inte förstår förklarar jag mer än gärna men bortsett från något antikt grekiskt låneord förstår jag inte vad det är som skulle vara så svårförståeligt. Om det är förkortningen "ul"(ultralätt/ultralight) som du inte begriper måste hela utsidan vara rena grekiskan för dig.
Aha! ul = UL?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.