Mindre ryggsäck

Jag är ute efter att byta min "lilla" ryggsäck, Haglöfs Tight Large mot en som ventilerar ryggen bättre.
Jag har kollat på Lundhags T30, den verkar vara bra, mesh i ryggen och remmarna.
Är det någon som har en sådan T30? Fungerar bra?
Eller finns det någon bättre (är jag lundhagsfanatiker? :) )
Jag ska använda den när jag cyklar till jobbet, korta resor, dagsturer m.m.

/Daniel
 
har en t30!

...och är ganska nöjd. dock finns det en del saker att anmärka på. den känns aningen sladdrig i ryggen och bärsystemet. den har ju bara en tunn plastplatta instoppad i ryggen och denna ger ingen vidare stabilitet. sedan är axelremmarna konstigt utformade och gör att de ibland kan skära in i nacken (den har ju en inbyggd ögla i axelremmarna). inte så smart. vidare så är midjebältet väldigt skönt men bär inte upp något alls.

dock gott om plats, (laptop också), bra nätfickor på sidorna och ytterfack samt hemlig innerficka.

men jag skulle tyvärr inte rekommendera den. vaude vet jag har bra ryggsäckar med ett tunnt nät i ryggen, sen en stor luftficka med bra ventilation innan ryggplattan. den skulle jag valt. annars en shosho 30 som är helbra. passa dig för victor 35, nätet och stoppningen mot ryggen kommer att "rugga" upp alla dina tröjor.

lycka till med köp!

/glimmen
 
Köp i alla fall inte en Haglöfs Hic 23. Jag köpte en sådan när min gamla Tight Large började få hål runt sömmarna i botten, men den nya känns som en planka mot ryggen. Så nu får den gamla hänga med ett tag till.
/ A-K
 
Vaude har några trevliga småsäckar för cykling och annat. Poängen med dem är att de har en konstruktion med när och "ram" som ger utrymme mellan säck och rygg. Du blir mindre svettig på ryggen helt enkelt.

Själv har jag en TNF.

Tomas
 
letar också liten säck.

Jag har inte kollat så noga på VauDe sortimentet. Men däremot vet jag att TNF, Marmot och Arctryx har bra grejor. Det som talar emot Arctryx är som alltid priset. Funderar själv starkt på att köpa en Marmot Eiger själv.

Lycka till i ditt sökande

/ JR
 
letar också liten säck.

Jag har inte kollat så noga på VauDe sortimentet. Men däremot vet jag att TNF, Marmot och Arctryx har bra grejor. Det som talar emot Arctryx är som alltid priset. Funderar själv starkt på att köpa en Marmot Eiger.

Lycka till i ditt sökande

/ JR
 
Nya Rollo

Själv är jag sugen på Lundhags nya Rollo (tror den heter så), finns i flera storlekar från någonstans kring 15 till 30 liter. Rullstängning, sitter bra på ryggen och verkar ha fina komprimeringsmöjligheter. Dessutom snygg.
 
Lite mer info om Lundhags Roll-O

rollo_blank.gif

"Lundhags har, inför hösten 2003, utvecklat en helt ny ryggsäck med rullstängning i locket - Roll-O. En smart allroundsäck med stark design. Perfekt för dagsturer eller som city-säck. Finns i fyra storlekar 15, 20, 25 och 30 liter. Flera färgvarianter. Finns i butik från 20 augusti 2003. Fast bärsystem, material 420D Shadowbox Nylon, inverterat 6mm blixtlås, praktisk rullstängning, förböjd ryggplatta i plast, s-formade axelremmar, meshpolstrad rygg för ventilation, ficka i locket för mini-disc eller annan spelare med öppning för hörlurar, kompressionsremmar i sida, mm."

Kan tillägga att den finns att köpa här i Stockholm sedan några dagar tillbaka.
 
Salomon Raid Race 300

Klyschigt, men den sitter som gjuten. Gjord för multisport. Bland de lättaste i sin klass, drygt 600 gram, nätfickor, stor vätskeficka, kompressionsremmar. Pris ca £50. 30 liter, men rymmer mer än man tror. Rekommenderas!

243205.jpg


/Jarl
 
Liten Mammutsäck

Köpte en Mammut X-cross och är väldigt nöjd med den. Det breda avbärarbältet är fantastiskt skönt på en så lite säck (oftast får man ju bara ett fånigt band), den sitter jättestadigt och lastar av bra. Säcken lämnar ryggraden fri och har en slags material som är som porer mot rygg och axlar som gör att man inte blir lika svettig. Ett blixlåsförsett innerfack är inte heller helt fel.
http://www.mammut.ch/mammut/katalog.asp?view=detail&did=19&dart=3&tid=18
I Sverige är tyvärr Mammutgrejor av någon outgrundlig anledning svåra att få tag i (de håller väldigt fin kvalité), men Addnature hade denna efter förfrågan.

/Anna
 
Osprey

Kolla gærna på en osprey helios 20 eller 26.
De sitter som gjutna på ryggen. Kostar mindre æn Arc' men ær minst lika bra om inte bættre.

Tænkte køpa en sån sjælv, men de hade inte rætt færg i rætt storlek, så nu ær jag utan liten rygga...

http://www.ospreypacks.com
 
Haglöfs ORC

Köpte en Haglöfs ORC 30 till lillsyrran i födelsedagspresent i våras. Själv så använder jag min gamla Climber 35 som man svettas järnet av när man rör sig snabbare än en snigel. Har vid ett par till fället lånat syrrans säck för att kolla hur den var, och kom fram till att jag nog måste köpa en egen ORC fast i storlek 35 liter. Säcken har en plastplatta i ryggen för att ge stadga åt säcken och en aluskena som ska forma sig efter ryggen? Hur som hellst den har bra ventilation vid ryggen och passade i varja fall min rygg som gjuten :)

/Jesper

[Ändrat av polarhund 2003-08-18 kl 11:49]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seved1 En mindre huggare Utrustning allmänt 7
jenol Nya mindre Klättermusensäckar! Utrustning allmänt 14
AceOfSpades Burk med rakskum modell mindre Utrustning allmänt 16
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.