Mindre husbil/campervan?

Volkswagen California, bra att veta inför köp.

Jag har alltså en tidig -2006 som jag köpte i februari 2015
2.5 TDI manuell 128kw/174hp som hadde rullat 10800 mil, (nu 12800 mil).

Bilen menar jag är mest optimal för två (om man ska bo i den) men det går att sova fyra eftersom det finns två sovplatser nere och två uppe. Det blir dock begränsat med plats för packning om man är fyra. De gånger vi varit fyra personer med massa tur-utstyr så har vi fått sätta upp ett “förrådstält” utanför.

Jag ska försöka bidra med lite tips och erfarenheter jag nu arbetat upp:

Det jag skriver gäller i första hand den första T5-generationen (2003-2009), men också till viss del T5 facelift (2010-2015) som nästan är samma bil (se bilder). Tidigare i år kom T6:an men den vet jag inte mkt om mer än att många hade förväntat sig större förändringar än vad som blev.

489 cm lång, 199 cm hög (301 cm med taket upphöjt).
Egenvekt: 2387 kg, Totalvekt: 3000 kg
Maks tilhenger m/brems: 2500 kg. Maks vogntogvekt: 5200 kg
Bränsleförbrukning: 0,75-0,85 l/mil

Saker att tänka på om du skal köpa en California T5:a:

Service. All service skal självklart vara utförd och finnas dokumenterad.

Webasto. Bilen har två stycken, kolla så de funkar. Webasto nr 1 är en motorvärmare (tillsatsvärmare) som startar automatisk när det är 5 grader eller kallare.
Den sitter under bilen, under förarsätet. Värmer kylvattnet. Har du bra hörsel så hör du att den är igång, annars kan man ta en pinne och sträcka in under bilen till det lilla avgasröret. Värms pinnen upp av heta avgaser så är den igång. Man kan också uppgradera denna Webasto till en Parkeringsvärmare vilket jag har gjort. Det kostar 3-4000 kr beroende på var man köper kit:et. Då har man en fjärrkontroll och kan starta när man vill upp till 120 min innan avfärd.
Webasto nr 2 (Bodelsvärmare). Denna sitter under bilen, under passagerarsätet. Luftburen värme som förbrukar ca 0,3 l diesel per timme. Går helt fint att campa om vintern och ha behaglig temperatur inne i bilen. Styres från manöverpanel i taket eller av medföljande fjärrkontroll. Om den inte fungerar så kan det vara Earth Shunt Fault (dålig jordning) vilket går att åtgärda enkelt om man är händig.

Kolla när/om vattenpumpen blivit bytt. Vattenpumpen är en svag punkt som inte finns på serviceprogrammet men som många ändå väljer att byta regelbundet, någon så ofta som var 6000 mil. Jag har valt att lägga mig på var 8000 mil. Det som oftast händer när/om den börjar läcka är att kylvattnet läcker in i motor och motorolja vilket har katastrofala följder. Därför skal man också regelbundet kolla oljenivån och kylvattennivån. Om oljenivån plötsligt stiger så är det med stor sannolikhet vatten som läckt in. Likaså om kylvattnet försvinner utan förklaring.

Kontrollera att kopplingen känns frisk och inte får bilen att vibrera vid belastning. Koppling och svänghjul är ytterligare en svag punkt och inte helt ovanlig att behöva byta på dessa bilar. Det är tydligen svänghjulet (dubbelmassesvänghjul) som är problemet och som ryker. Man kan förlänga livstiden avsevärt genom att hålla minst 1800 varv (2000) på motorn och alltid växla ned vid behov. Svänghjulet pallar inte när man ligger å ”segdrar”. Växla lungt och fint.

Kontrollera AC. Min uppfattning är att det uppstår läckage och krångel något oftare än genomsnittsbilen. Jag har tre zoners klimatanläggning vilket innebär att passagerare bak har sin egen manöverpanel att ställa temp etc. (utöver de två zonerna fram). Detta innebär också bl.a. rör (utsatta) med kylmedium som går till den bakre zonen där det sitter en förångare.

Skjutfönstret på vänster sida är en svag punkt och kan läcka när packningen blir trött. Inspekteras och rengöres regelbundet, samt lite siliconfett ibland. Man kan inte byta bara packningen utan måste byta hela fönstret, kostar ca 1800 nytt, några hundralappar billigare på Ebay om man har tur.

Allt av bodelsutrustning skal så klart fungera felfritt så som snurra fotöljer 180 grader, soffa bak löper fint i sina skenor och går att fälla, bord, kylskåp, lock och gångjärn, vattentankar, vattenpump, gasolkök, skåp, luckor och alla inbyggda rullgardiner (finns 6 st).

Det höjbara taket skal öppna jämt utan problem (hydralik). Här kan man inspektera den duk som utgör väggarna i ovanvåningen. Det händer att folk slarvar när dom sänker taket så att duken kläms i saxmekanismen. Det gäller att se till att duken fälls innåt och inte blir till en ballong som sticker ut. Vet man hur man skal göra så är det enkelt. Man skal alltid ha en dörr öppen (det är 1-2 kubikmeter luft som skal ut) och vara uppmärksam på eventuella kraftiga vindkast som kan skapa övertryck inne i bilen för en liten stund. Finns de som sätter en liten gummicord på utsidan hela vägen runt om (permanent) men jag inbillar mig att det punkt-sliter mer på duken. Det finns inbyggda plastfjädrar i duken som ser till att den fälls innåt om man gör det kontrollerat. Vidare bör gummilisten runt om på taket hållas ren och smörjas med flytande silicon eller siliconfett. Taket pallar för övrigt 50 kg last så har man kajak eller annat så kan det sitta kvar när man höjer taket. Det finns också extrautrustning (Calicap) som är en hätta/mössa som träs över hela taket utifrån för att ge dubbla väggar på ovanvåningen och extra skydd. Var uppmärksam på att det är en Volkswagen-tillverkad bil du köper om det är viktigt för dig. Det finns många som är “converted” av andra företag. Det känns oftast igen på att taket är vekare, har klenare armar (ingen hydralik också?). Jag antar att detta tak inte klarar last eller hårda vindar.

Rostangrepp på taket. Detta gäller den lilla taksektionen rätt ovanför vindrutan innan den höjbara delen. Här finns det tydligen en svaghet/felkonstruksjon som går ut på att två olika metaller skapar galvanisk reaktion som får lacken att bubbla sig. Det har blivit åtgärdat på garantin på en del bilar men ibland bristfälligt (tog ett tag innan de fick ordning på det) och inte på alla bilar.

Högsittande bromsljus är en svag punkt som ofta börjar läcka och/eller angrips av rost. Håll lite koll och byt skiten vid behov. Du måste byta hela ljuset med dioder och allt, ca 650 kr.

Reflektorer i halvljuset. Som på många bilar blir dessa brända efter en tid. Man kan förlänga livstiden genom att bara använda dimljus (?)(de små nedre lyktorna).

Display i taket (till manöverpanelen där man styr det mesta) kan avpixlas gradvis men går att DIY-fixa.

Rotationsratten/knappen på ovannämda manöverpanel får ofta stryk om man stångar huvudet i den x flera vid förflyttning från bakdelen till framdelen. Kan beställas och bytas.

Armstöd är ofta knäckta. Går att laga med utbytesdetalj från tex Ebay. De går sönder när man använder dom som språngbräda upp till andra våningen (ofta barn och andra oförsiktiga människor).

Bordet som är innfällt i sidodörren (det bord som man normalt använder utomhus) har en release-knapp som hänger upp sig och krånglar. Bakomförliggande årsak är att två små muttrar som håller låsmekanismen skramlar loss. För att fixa detta måste allt av paneler demonteras för att kunna komma åt och skruva fast med dubbla muttrar plus locktite i mängder.

Dieselpartikelfilter och EGR-ventil (Exhaust Gas Recirculation) kom i 2006 (min tidiga 2006:a har det inte). Dessa ger besvär förr eller senare då de går tätt och jävlas. Kostar multum att byta och många tvingas göra det. Andra här I Norge som är smartare bländar av EGR-ventilen, programmerar bort den och tar bort dieselpartikelfiltret. Bilen går igenom EU-kontrollen ändå (bilbesiktning). Hur det funkar I Sverige vet jag inte.

Kontrollera markisen (om sådan finnes), att den är hel, ren och fungerar. Denna är guld värd på sommarhalvåret tycker jag. Perfekt att ha lite skyddad yta utanför bilen om det är pissigt väder (eller sol och varmt). Också perfekt när man kommer tillbaka från en lång fjälltur och skal hänga upp tusen strumpor och annat lump på tork. Om vintern monterar jag bort markisen och förvarar den i varmgarage.
 

Bilagor

  • IMG_0141.jpg
    IMG_0141.jpg
    51.3 KB · Visningar: 3,306
  • IMG_0359.jpg
    IMG_0359.jpg
    61.9 KB · Visningar: 3,439
  • IMG_1458.jpg
    IMG_1458.jpg
    50.6 KB · Visningar: 3,308
  • IMG_0660.jpg
    IMG_0660.jpg
    68.7 KB · Visningar: 3,106
  • IMG_0974.jpg
    IMG_0974.jpg
    57.6 KB · Visningar: 3,298
Fortsättning från mitt halvlånga inlägg :) ovan.

Övrigt om service etc.
Motorolja. Byt på fasta intervaller, max 1500 mil, använd oljan som uppges i serviceboken. De flesta bilar är körda på Long-life-service, dvs att det är flexibla bytesintervall där sensorer i oljetråget läser av oljekvaliteten och säger ifrån när man skal byta olja. Man kan då köra upp till 3000 mil mellan oljebytena. MEN detta menar jag endast gäller bilar som bara långköres. De flesta av oss som kör blandat men en god del kortare turer, kanske 1500-3000 mil per år skal köra på fasta intervaller med oljebyte var 1000-1500 mil, absolut max 1500 mil. Byter man olja själv och köper i 20 liters dunkar så kostar det ca 750 kr per oljebyte (7,4 l olja, nytt oljefilter och oljeplugg).

Motorn har inte kamrem eller kamkjedja. Den har inkapslade kugghjul som är underhållsfria. Men den har två stycken «gummimuffar» med kuggtänder invändigt (Gates Elastic Coupling)(Gates Coupling). Dessa (+frihjul) skal bytas var 15.000 mil. Gummimuffarna drivs av de inkapslade kugghjulen och går till generator samt till styrservo+AC kompressor.

Växellådsolja (manuell låda). Finns inte på serviceprogrammet heller, men många entusiaster väljer att byta ändå eftersom det är så enkelt och billigt (om man gör det själv). Jag bytte min vid drygt 11000 mil och den var svart men utan metallspån. Kändes bra att hälla i ren fräsch olja (liten kostnad, ca 800 kr, 2,7 L). Kommer i framtiden byta var 7500 mil.

Diverse filter och vätskor. Man byter luftfilter, bränslefilter, bromsvätska, kylvatten, AC-service förslagsvis när boken säger det.

Glödpluggar. Bytas vid behov eller när man ändå gör andra arbeten som innebär enkel åtkomst.

Karosseri och underställ. Är såvitt jag vet helgalvaniserad, men lämplig underredsbehandling/rostskyddsbehandling är bra för alla bilar.

Ska du in i bakluckan och härja (t.ex. installera backkamera snyggt) så kommer du snart få en trevlig stund med ett antal blindnitsmuttrar som håller den sista delarna inkl masonit-plattan (när du demonterat hållare/förvaringsutrymme til de två campingstolarna). Blindnitsmuttrarna kommer att snurra i sitt hål och du kommer att få borra väck de å sen montera dit nya vid återmontering.

Sen finns det också i tillägg allt det vanliga/slitdelar med framvagnsdetaljer, bussningar, däck, krängningshämmare, stag, bromsar, drivknutar, fjäderbenslager fan och hans moster och byta om man vil ha kul.

Led-bar (t.ex. Rigid Industries SR-Serie 20” Combo) passer perfekt I nedre grill efter att man friserat lite I plastgallret.

Nedersta bilden visar de små avgasrören från Webasto x 2.
 

Bilagor

  • IMG_1544.jpg
    IMG_1544.jpg
    42.8 KB · Visningar: 3,201
  • IMG_1527.jpg
    IMG_1527.jpg
    56.3 KB · Visningar: 3,171
  • IMG_1531.jpg
    IMG_1531.jpg
    62.5 KB · Visningar: 3,193
Senast ändrad:
Hur uppför sig tältdelen när taket är upphissat och det börjar blåsa ordentligt?
Måste man sänka ned taket och nöja sig med att sova i den nedre bädden?
Jag skulle kunna tänka mig att byta bort min Fiat Ducatobaserade plåtis mot en Californina men några stormnätter nyligen där bilen kändes mer som en båt gör mig tveksam.
 
Volkswagen California, bra att veta inför köp.

Skjutfönstret på vänster sida är en svag punkt och kan läcka när packningen blir trött. Inspekteras och rengöres regelbundet, samt lite siliconfett ibland. Man kan inte byta bara packningen utan måste byta hela fönstret, kostar ca 1800 nytt, några hundralappar billigare på Ebay om man har tur.

Varning för siliconfett och andra siliconbaserade produkter på bilen.
Siliconoljan kryper i lacken och gör det i princip omöjligt eller i alla fall dyrt att lacka om bilen om det skulle behövas.
Vitt vaselin brukar duga.
 
Hur uppför sig tältdelen när taket är upphissat och det börjar blåsa ordentligt?
Måste man sänka ned taket och nöja sig med att sova i den nedre bädden?
Jag skulle kunna tänka mig att byta bort min Fiat Ducatobaserade plåtis mot en Californina men några stormnätter nyligen där bilen kändes mer som en båt gör mig tveksam.

Jag har bara sovit på ovanvåningen när det blåst kanske 10 sekundmeter. Jag upplever det stabilt, duken är heltiden sträckt och inget som fladdrar. Vet inte om VW har ngn rekommendation på max vind med taket uppe. Men man får tänka lite som med tält att välja plats med omsorg, positionera bilen rätt (vinden i ryggen) osv. Blåser det mer än 15 sekundmeter så hade nog jag valt att sova nere, vilket inte heller är fel. Det gör vi ofta då man önskar att vara diskret. Men annars är bädden uppe något bredare och mjukare.
 
Varning för siliconfett och andra siliconbaserade produkter på bilen.
Siliconoljan kryper i lacken och gör det i princip omöjligt eller i alla fall dyrt att lacka om bilen om det skulle behövas.
Vitt vaselin brukar duga.

Tack för infon, det visste jag inte. Skjutfönstrets packning har bara kontakt mot glaset. Pop-up taket har kontakt mot lackade delar. Dörrar har jag bara använt flytande silicon till. Är den flytande varianten också skadlig för lacken?
 
Alla verianter av silikon släpper ifrån sig oljor som försvårar vidhäftning av annat.
Omfattande acetontvätting tror jag brukar hjälpa, men är ju inte så kul att göra.
 
Bürstner t607

Om man kan tänka sig en "riktig" husbil men som går att parkera inom normalstor ruta bara man kan "hänga" 0,5-0,8m over kanten ex. på en rabatt/gräsmatta/stup och som lämpar sig utmärkt till 2 pers (3 vuxna i nödfall) men till rimligt pris kan jag rekommendera Bürstner T607.

Finns, så vitt jag vet från årsmodell 2002 till 2003.
Längd: 6,4m
Höjd: 2,99m
Stort garage med got om utrymme för allt man vill ha med sig på semester.
Pris: ca: 200 000kr för en bil med max 7500 mil på mätaren.

Lägger in lite bilder så ni själva kan avgöra om det kan vara av intresse.

// Niklas
 

Bilagor

  • 607-1.jpg
    607-1.jpg
    60.3 KB · Visningar: 3,105
  • 607-5.jpg
    607-5.jpg
    39.4 KB · Visningar: 2,870
  • 259479720_6-b-rstner-t607.jpg
    259479720_6-b-rstner-t607.jpg
    37.1 KB · Visningar: 2,933
  • 607-3.jpg
    607-3.jpg
    38.5 KB · Visningar: 3,035
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.