MIndre bemedlade och räknenissarnas värld

Jag håller inte med dig här - De enda verkliga monopol jag kan se i (den svenska) friluftsvärlden är att det endast är STF som erbjuder stugboende i stora delar av de svenska fjällen och möjligen att vissa järnvägslinjer som är viktiga för friluftslivet i Norrland bara har en leverantör av persontågtransporter. I båda dessa fall finns det dock rationella förklaringar till varför det är svårt att bedriva verksamheten på något annat sätt.
Detta kallas för "ett naturligt monopol" - och sådana skall vara strikt och mycket hårt reglerade av MÄKTIGA övervakande myndigheter. Vi ser många sådana, inom numera avmonopoliserade, branscher; elnätet - fjärrvärme - vatten&avlopp - etc. Enda undantaget jag kommer på här och nu är det fasta telenätet (det så kallade "kopparnätet") som myndigheterna inte tog ifrån Telia (på samma sätt tex som man tog ifrån Vattenfall rikselnätet) - och det bäddade för en mycket mysko avreglering av telet... Och dessutom så är våra monopolövervakare alldeles för tandlösa i Sverige! Titta bara på EI...

När det gäller utrustning har nog däremot aldrig situationen varit bättre ur en ren konkurrenssynpunkt - själva motsatsen till monopol alltså! Precis som flera andra i tråden redan konstaterat är konkurrensen på friluftsmarkanden stenhård ...
Jag håller inte med dig här - Hade vi haft en sant fungerande stenhård marknad så hade priskonkurrensen varit direkt mördande - vilket vem som helst kan se att vi inte har.
Jämför gärna med vad du ser på nätet om förhållandena på den brittiska marknaden (språket är ju begripligt därav just den jämförelsen): Där är konkurrensen direkt mördande, oavsett branch/marknadsnisch - och varenda företag försöker SÄLJA! Vanligtvis genom att hålla lägre (och öppet publicerade) konsumentpriser än sina upplevda konkurrenter. Detta har till viss del eliminerat den slutna grossist- och generalagent-funktionen (vilket enbart är till den medvetne slutkonsumentens fromma!) genom att många grosshandlare säljer direkt till konsument när konsumenten så ber om det. Vilket vem som helst som tänker naturligtvis gör... Så länge våra svenska tillverkare/grossister/generalagenter envisas med att INTE sälja direkt till en slutkonsument (som aktivt ber om leverans) så kommer vi att fortsatt ha en konstlat hög prisnivå i Sverige. Konkurrensutsatt marknadsekonomi är en fråga om att eliminera onödiga kostnader - och alla mellanled är sådana omotiverade extrakostnader.
 
TS: Den unga kille eller tjej som vill investera i utrustning idag måste ha en större plånbok än vad vi äldre hade i samma ålder.

Har aldrig varit billigare att köpa ett startkit än idag...Biltema, Jula m,m...detta fanns inte på exempelvis på 80-90 talet, då bara dyrt militärt överskott var lågprisalternativet.

Det var inte bättre förr;)
 
Norge så kan inkvartering i obemannade hyttor vara billigare tack vare donationer och dugnad men priserna på "betjänta hyttor" med hel/halvpension är inte lägre än motsvarande hos de svenska fjällstationerna.

Ja, vi lider en brist på eldsjälar som vigde sitt liv och sin familjeförmögenhet åt att bygga en stuga på fjället. Men de stugorna som finns i Norge är ju tillgängliga för oss med!
 
Detta kallas för "ett naturligt monopol" - och sådana skall vara strikt och mycket hårt reglerade av MÄKTIGA övervakande myndigheter. Vi ser många sådana, inom numera avmonopoliserade, branscher; elnätet - fjärrvärme - vatten&avlopp - etc. Enda undantaget jag kommer på här och nu är det fasta telenätet (det så kallade "kopparnätet") som myndigheterna inte tog ifrån Telia (på samma sätt tex som man tog ifrån Vattenfall rikselnätet) - och det bäddade för en mycket mysko avreglering av telet... Och dessutom så är våra monopolövervakare alldeles för tandlösa i Sverige! Titta bara på EI...

Tågen ja, men STF är väl en förening och inget riktigt vinstdrivande företag på det sättet?
 
Jag håller inte med dig här - De enda verkliga monopol jag kan se i (den svenska) friluftsvärlden är att det endast är STF som erbjuder stugboende i stora delar av de svenska fjällen och möjligen att vissa järnvägslinjer som är viktiga för friluftslivet i Norrland bara har en leverantör av persontågtransporter. I båda dessa fall finns det dock rationella förklaringar till varför det är svårt att bedriva verksamheten på något annat sätt.

När det gäller utrustning har nog däremot aldrig situationen varit bättre ur en ren konkurrenssynpunkt - själva motsatsen till monopol alltså! Precis som flera andra i tråden redan konstaterat är konkurrensen på friluftsmarkanden stenhård och den som idag köper friluftsprylar till s.k. "rekommenderat pris" är nog antingen ute i sista stund, lite lat eller möjligen mycket lojal och nöjd med sin lokala butiks service och utbud.

Om det skulle vara så att personer med låg inkomst inte anser sig ha råd med ett aktivt friluftsliv måste man helt enkelt söka anledningarna till detta någon annanstans än i att marknaden för friluftsprylar är monopoliserad - för det är den inte, möjligen med undantag för STF:s stugor.

Att tidskrifter, webbsajter och marknadsavdelningar kopplade till branschen lyckats skapa en bild av att du inte kan gå ett varv runt Jämtlandstriangeln utan nyinköpt utrustning för 20000 kr är nog det hjärnspöke och den felaktiga bild vi som forumanvändare på Utsidan istället både kan och bör göra något åt - både i forumet och i våra IRL-kontakter med andra människor.
Att de som lite raljant beskrivs som "räknenissar" ser till att företagen de jobbar för går med vinst är däremot inget vi varken bör förundras eller uppröras över - så funkar det i en marknadsekonomi och det är såvitt jag kan se bättre än alternativen...

Jaja, jag beskriver en monopol-liknande situation, där jag samtidigt antyder konkurrenter, inte att det är faktiskt monopol.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
För dem som tvekar, i min ungdom kilade vi runt med utsvängda jeans och tunga regnplagg. Det med dåtidens utförsäljning av militära plagg och kängor funkade. Fjällen och naturens skönhet var inte mindre.

Hoppas på något liknande som har skett inom telemarksområdet där det i vissa läger är old school prylar som är det genuina och självklara valet med gamla läderpjäxor, skidor och kläder från förra seklets tidigare hälft som är det rådande idealet. Dock finns också där en klädkod med det rätta gamla snittet som måste följas för att vara "inne" så riktig demokrati är det inte. Hoppas trots allt på något motsvarande inom vandringen som en motpol till vår slit och släng mentalitet. Åtminstone skulle alla kortare vår, sommar och höstvandringar utan problem kunna utföras med farfars ryggsäck och ryggåstält i bomull samt läderkängor som inte har en susning om vad andningsmembran är.

Måste komplettera lite på nästa loppis... Go tur!
 
Precis som i alla andra världar överger gamla fjällrävar sina vanor och pryttlarna dyker upp i kompletta grupper eller på loppisar och vid boskiften. Koll med främjare och fjällföreningar kan underlätta. Fråga i bekantskapskretsen.

Dög det för oss att börja gå i fjällen i gummistövlar och med bomullstält så kan det väl gå fint med halvsyntet och begagnat.

Det är ju upplevelsen som räknas inte pryttlarnas pris.
go tur
 
Halaj!

Kul! Ett läger påstår attt det inte behöver vara så märkvärdigt, men säger att att hälleberg är ett måste. för 10 000 kr
Ett annat läger...samma sak, men ändå inte...
https://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo

//T

Vem säger att Hälleberg är ett måste... 😉

Var väl frågan om en byxa o en jacka med dagens relativt normala tekniska utformning kostar i den här prisklassen.
 
Den här diskussionen dyker ju upp nu och då...

Jag tror att problemet uppstår när någon vill "pröva på fjällvandring" från noll. När jag gick i fjällen första gången hade jag en massa år i scouterna i bagaget. Läger, hajker, orienteringsövningar... Steget från att göra en eller två övernattningar i skogen till att vara ute en vecka på fjället var inte gigantiskt. Det enda nya jag behövde i utrustningsväg var en större ryggsäck, rätt karta och en vandringsstav. (Och den sistnämnda stal jag i skogen, kan jag erkänna nu många år senare...)

Hade jag däremot frågat i en butik (eller en välmenande förståsigpåare) vad jag behövde hade inköpslistan varit lång. Jag gick ju för tusan i jeans och bomullskläder! Inga speciella sköna vandringssockar hade jag heller utan vanliga vardagsstrumpor. Regnstället andades inte för fem öre för den delen. (Övriga dumheter i min packlista är värda en egen tråd...)

Men det funkade, och jag visste att det funkade. Allt var ju testat förut.

Skulle alla mina friluftsprylar försvinna idag så jag blev tvungen att skaffa ny utrustning från noll så skulle jag kunna göra det billigare än då. Garanterat! Jag skulle iofs säkert lägga mer pengar eftersom jag har mer idag än då, men jag skulle veta var det var värt att betala för kvalitet och komfort (för den som har råd) och var det är onödigt.

Men (och nu kommer jag äntligen till poängen) när "räknenissarna" marknadsför sina varor och tjänster vänder de sig inte (bara) till de som gått den långa vägen. De vill förstås bredda sin målgrupp och sälja till människor utan större erfarenhet av friluftsliv.
Och för den som inte är van att spendera mer än en några timmar i naturen är det inte lätt att se skillnad på "Billigt men fungerar helt ok" och "Billigt skräp" eller på "Dyrt men värt varenda öre om du har råd" och "Dyrt och bortkastade pengar".
 
Vem säger att Hälleberg är ett måste... 😉

Var väl frågan om en byxa o en jacka med dagens relativt normala tekniska utformning kostar i den här prisklassen.

Halaj!

Det brukar ju vara så att när tält diskuteras brukar det inte dröja många inlägg förrän Hilleberg dyker upp. Hela armadan av hillebergägare infinner sig i tråden och prisar den. Hängivenheten står inte ett väckelsemöte hos jehovas efter.

Men jag tror att hela TS är fel ute. Det behövs inte alls några räknenissar och marknadsförare för att folk skall handla långt dyrare produkter än de behöver.
Mitt förra jobb (stor arbetsgivare) cyklade jag dit. Iförd något vindställ inköpt på stadium/intersport, för några hundringar. Alla andra i omklädningsrummet såg ut som de precis avverkat ett delpass i Tour de france. Min fråga: tror de verkligen att man måste se ut sådär för att cykla till jobbet, eller poserade de för varandra?

//T
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.