Min version av Bushcraftkniv

Vilket stål ska jag använda till min bushcraftkniv

• 440C

Röster: 1 5.6%
  • CPM154CM

Röster: 3 16.7%
  • CPMD2CM

Röster: 1 5.6%
  • 2140 (O1)

Röster: 2 11.1%
  • 1778 ett fjäderstål

Röster: 4 22.2%
  • 26C ett svenskt kolstål 1.25% C Cr 0,15

Röster: 7 38.9%

• Totala väljare
    18
Bifogar en illustration som en god vän önskat, trots att jag vare sig hört eller sett den vännen, tack internetskaparna.

Hoppas det man drar vissa slutsatser av budskapet i densamma

Bilagor

• trähäst.jpg
    trähäst.jpg
    49.7 KB · Visningar: 404

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Analt moment-tänk är bra vid sniderier.

valdemar

jag väljer att inte lägga några värderingar hur du gör med din röv.. när det gäller moment så är varje millimeter viktig när man tex. skär grövre slanor, +30mm dvs. parerskyddet är oxå ivägen när man använder omvända grepp och i övrigt vinklar kniven för att skära med kontroll.. parerskydd är som det låter bäst vid fäktning..

(kan inte låta bli)
jaha.. du menar att parerskyddet skyddar mot extrem inträngning om man sätter sig på kniven, det var kopplingen med analen?

jag väljer att inte lägga några värderingar hur du gör med din röv.. när det gäller moment så är varje millimeter viktig när man tex. skär grövre slanor, +30mm dvs. parerskyddet är oxå ivägen när man använder omvända grepp och i övrigt vinklar kniven för att skära med kontroll.. parerskydd är som det låter bäst vid fäktning..

(kan inte låta bli)
jaha.. du menar att parerskyddet skyddar mot extrem inträngning om man sätter sig på kniven, det var kopplingen med analen?

Tror han menar anal, som extremt nogrann, härleds från att personen blivit störd lite i anala fasen. Se avsnittet 'anal retentive' på denna wikipedialänk: http://en.wikipedia.org/wiki/Anal_stage

(kan inte låta bli)

Där är kopplingen.

När man kapar slanor fungerar ju parerskyddet som under fäktningens allra gladaste dagar, hindrar slanan att glida upp på skaftet. Men ändå undrar jag om den verkligen gör till eller från i detta fall, utan att tänkt på det har jag inte märkt någon större skillnad om ens nån. Tycker bara att hela nerver och senor i fingrarna är viktigare än ev. extraskär.

valdemar

Där är kopplingen.

När man kapar slanor fungerar ju parerskyddet som under fäktningens allra gladaste dagar, hindrar slanan att glida upp på skaftet. Men ändå undrar jag om den verkligen gör till eller från i detta fall, utan att tänkt på det har jag inte märkt någon större skillnad om ens nån. Tycker bara att hela nerver och senor i fingrarna är viktigare än ev. extraskär.

valdemar

jag får en känsla av att du inte skär grova slanor med kniv så ofta, då hade du visst att parerskyddet inte är till gagn, om du inte är fruktansvärt stark så kommer kniven inte att vinklas så att slanan glider mot handen utan tvärtom, jag är själv björnstark och jag kan inte hålla kniven i den vinkeln när det gäller grova slanor. sen köper jag dina argument om att du upplever större trygghet med parerskydd, då ska du naturligtvis ha dessa, själv föredrar jag utan och jag förstår inte hur man ska lyckas skära sig i handen om man använder kniven *på rätt sätt.

* rätt sätt enl. min syn på hur man hanterar kniv.

Har upplevt att kungens lilla parerstång var ivägen vid slanfällning, men jag är inte heller björnstark.
Med en vanlig Nusnäs hade jag aldrig det problemet.

De flesta bushcraft modeller brukar se nästan likadan ut för det mesta, men detta var lite nytt och kanske något för alla som gillar den klassiska moran =)

Mer eller mindre en klassisk mora i fulttångemodell
2226.jpg

intressant läsning om ergonomin bakom kniven, det finns en tanke. en annan intressant sak är att mig veterligen så har inga bruksknivar från något av urbefolkningarna parerskydd, om nu det varit farligt att bruka kniv utan parerskydd borde till exempel samerna inte ha fattat det under de senaste 2000 åren eller vad det är..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips