Min sambo vill köpa en ny cykel!

Japp, en "vardagscykel", alltså. Idag cyklar hon på en treväxlad (fem-?) Skeppshult. En pansarvagn, mer eller mindre. Tung som bly, men stabil!

Nu har hon funderat på att köpa en ny, lite lättare, lite smidigare. För vardagscykling och kanske nån liten cykelsemester på nån vecka nån gång. Skeppshultarn inköptes när hon fortfarande bodde på plattlandet, men i de värmländska uppförsbackarna är Skeppshultarn tung!

Så underhållsfritt som möjligt ska det vara eftersom den kommer att rulla året runt. I snöslask, på sandade och saltade vägar och cykelbanor. Navväxel, förslagsvis. Så många som möjligt. Finns det sju, möjligen? Helst, men inte nödvändigtvis, fotbroms.

Sammanfattningsvis en lätt, smidig, mångväxlad vardagscykel som dessutom är mer eller mindre underhållsfri. Problemet är alltså att ingen av oss vet vad en sådan cykel kan tänkas kallas. Om den finns? Alla allmänna synpunkter och även konkreta tips välkomnas!

Det allra mest populära i dag är olika typer av hybridcyklar. En del modeller är närmare racerhåller, medan andra är mera MTB, och någon stans i mitten finner man cityvarianter. De har nästan alltid 622 däck, oftast 28-42 breda.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Okej, en hybrid kanske hon ska titta efter alltså. Hur är det där med växlar inbyggda i navet respektive utanpåliggande? Vad finns?

Det viktigaste är att cykeln passar, börja hos en riktig cykelhandlare och få hennes mått på en kopia, sen kan hon börja jaga. Lättast och mest mångsidig är en lätt racer/hybrid. Ni kan få med många navväxlar eller utanpåliggande. Se till att ram och bromsar passar för halvfeta, 28-32 däck för de är bekvämast på varierande underlag.
Men hon förtjänar en lätt cykel efter sitt gjutjärn!

Du, det tycker jag med! Absolut! :)

Tack för input! Undrar om det finns nån "riktig cykelhandlare" i Karlstad?

Riktiga cykelhandlare med service finns i Karlstad. En på Norrstrand, Karlstads Cykel & Sportcenter på Norra Allén, Solsta Cykel på Östra Torggatan 19 (nära till bibblan) samt Hardys Cykel i Älvgatan.

För

åretruntbruk i Karlstad avråder jag från Shimano Nexus 7-växlade nav sedan jag cyklat sönder ett par sådana. Nexus 8-växlade har hållit bättre men har en lite knepig kabeldragning som inte gillar smuts baktill.

SRAM 7-växlade kan också vara bra men jag har ingen erfarenhet av dessa.

Thure

Känner mig som ett fån i detta :)

Kan nån vänlig själ länka till ett exempel på en "racinghybrid". Vet inte ens hur en sån ser ut :) Om nu expertisen är någorlunda enig i att det är en sån hon ska ha.

Nåt märke som kan rekommenderas? Vet iofs inte riktigt hur hennes cykelbudget ser ut, men ändå. Hur mycket måste man vara beredd att slanta upp för att få nåt hyfsat? Kan begagnat vara ett alternativ?

Åttaväxlade nav med inbyggda växlar finns tydligen, eller missförstår jag dig, Thure?

För övrigt bor vi inte i Karlstad, utan i Sunne, men jag inbillar mig att i måste åka till K-d för att hitta nåt.

Titta gärna på utbudet från någon tillverkare, så får du se vilka olika typer av modeller som finns. Se t ex Nishiki (inte för att jag specifikt vill rekommendera dem, men för att de är en av de vanligaste och har svensk hemsida):

http://www.nishiki.se/

Känner mig som ett fån i detta :)
Åttaväxlade nav med inbyggda växlar finns tydligen, eller missförstår jag dig, Thure?

För övrigt bor vi inte i Karlstad, utan i Sunne, men jag inbillar mig att i måste åka till K-d för att hitta nåt.

OK det finns massor av varianter på växelnav. Ett bra heter Rohloff och har 14 växlar men är rätt dyrt. Kolla i tråden drömvintercykeln för mera detaljer http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28798

Thure

åretruntbruk i Karlstad avråder jag från Shimano Nexus 7-växlade nav sedan jag cyklat sönder ett par sådana. Nexus 8-växlade har hållit bättre men har en lite knepig kabeldragning som inte gillar smuts baktill.

SRAM 7-växlade kan också vara bra men jag har ingen erfarenhet av dessa.

Thure

Hej,
Ngt OT kanske.....eller inte!? Hur står sig Shimanos Alfine (navväxel) med tanke på ovanstående citat? Ngn med erfarenhet?

Stevens bikes "road flyer" med Alfine såg jag i Tyskland i höstas och den skapade ett ha-behov....

Mvh
J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips