Min drömcykel,finns den?

Dom har en "Made in Germany"-lapp på varje ram jag har sett.
http://www.focusbikes.de/comp.asp?lang=english&active=6-2

Gäller det även de lösa ramarna?

Texten i länken håller nämligen inte med dig, där står det inte ett ord om var ramarna tillverkas.
"We prefer the classical attention to detail in the development,
assembly and construction of our bikes, combined with the very
latest innovations and materials, all handcrafted and “Made in Germany”.
Our team of experts - design engineers, pro cyclists, scientists, prototype engineers and test engineers –
all work hand in hand. FOCUS bikes are manufactured individually with hand welded frames.
"

Inte ett ord om var ramarna tillverkas

Det verkar alltså som om Focus gör på samma sätt som Crescent/Monark/Bianchi, mfl cykeltillverkare inom EU,
dvs även om ramarna designas, utvecklas och testas i Tyskland av Focus, så tillverkas ramarna utanför EU, men cyklarna monteras i Tyskland av Focus.
Allt för att kringå EUs skyddstullar.

Enl Focus resonemang är alltså alla mina cyklar Svenska.
Detta eftersom de är monterade av mig i Sverige

Men som jag skrev, Focus är inte den enda cykeltillverkaren i EU som kringår skyddstullarna på detta sätt.

Dessutom hävdar jag fortfarande att var ramen (eller cykeln) är byggd inte är viktigt.
Det är viktigare HUR en cykel (och dess delar) är konstruerade och tillverkade.
Men viktigast är vilka egenskaper cykeln (och dess delar) har när den används.

Åtminstone för de av oss som köper cyklar för att använda dem.
 
Jo Mares Disc Cross ligger högst upp på min ha lista! Bara två små frågor till "cykelexperterna" här på Utsidan ;)
Blir det inte lite stötigt(stötigare) med alu gaffel? Vore inte kolfibergaffel bättre? Å för snabb landsvägskörning (då med 22-23mm slicks) räcker det som högsta utväxling med 50:12 (vet att jag på racer för länge sen körde på 53:11)

/Janne
 
Blir det inte lite stötigt(stötigare) med alu gaffel? Vore inte kolfibergaffel bättre?
Det beror på gaffelns egenskapr (ffa dess styvhet), inte vilket material den är gjord av.
Dessutom finns det numer många undersökningar som visar att komforten till största delen beror på styret och tappen och det är inte självklart att kolfiber är komfortablast där heller.
Enl min erfarenhet bör man ffa undvika OS-styren av alu,
Annars så får man den störst komfortförändringen med däcksvalet.
Det finns flera bra 25mm däck, tom ett och annat 28mm, tvärtom mot vad många tror rullar dessutom dessa ngt bredare däck även ngt lättare.
 
"Development, design and production of the products are made in productions facilities in Cloppenburg and Quakenbrueck under highest measures of quality."

http://www.derby-cycle.de

Jag anser att ramarna är byggda i Tyskland och du något annat, bra så. Nu kan vi kanske släppa det här och hållla oss on topic.
 
Nu när jag nästan bestämt mig för en Cross började jag tvivla igen,som vanligt(beslutsångest)
Om jag väger crossen mot en lätt fin MTB stel bakram å låsbar gaffel! Å hydraliska skivor såklart ;)
Vad är dröm cykeln? Hjälp mig ;)

/Janne
 
Borde kanske förklara mitt önskemål lite bättre! Vi är ett gäng gammla "gubbar" som märkt att löpförmågan avtar lite med åldern! Tror cykling är mkt skonsammare för knän å dylikt! Vi har nu märkt upp en 30km cykelrunda med lite blandat underlag! Halva sträckan är ren asfalt å resten är 1/4 del grusväg å en 1/4 del skogstig! Vad kan vara det ultimata på denna sträcka?

/Janne
 
Jag söker en cykel man kan använda året runt(på vintern gärna med dubbdäck) den ska klara alla typer av underlag,från lättare terräng/grusväg(med lite grövre däck) till asfalt(då med lite smalare slätare däck) Vill gärna ha STI-reglage å bockstyre! Rätt tätstegrad kassett så jag kan hålla jämna steg med mina kompisar på nån landsvägsrunda men gärna ha 3 delat fram så jag klarar lättare terräng å värstings backar! Skulle mkt gärna vilja ha hydraliska skivbromsar!
Vill även ha SPD pedaler, cykel får gärna vara både lätt å snygg ;)
Finns denna drömcykel färdig att köpa eller är jag bara ute å cyklar/drömmer som vanligt?

/Janne


Nu när jag nästan bestämt mig för en Cross började jag tvivla igen,som vanligt(beslutsångest)
Om jag väger crossen mot en lätt fin MTB stel bakram å låsbar gaffel! Å hydraliska skivor såklart ;)
Vad är dröm cykeln? Hjälp mig ;)

/Janne

En mountainbike som passar dig i skogen kommer inte bli (lika) rolig att köra i nåt annat än skogen och med tanke på ursprungsinlägget så låter det som du vill använda den till mer. Det du missar med bockstyre är ju som sagt de hydrauliska bromsarna men det kan det vara värt. Ta en titt på Cicli B trekking cross också.

http://www.ciclib.de/Cicli-B-Trekki...b04&a=article&ProdNr=A4083&t=98&c=1023&p=1023

Den har fästen för skärmar och pakethållare också. Tyvärr har ju kronan kraschat nu så då lockar den ju inte lika mycket längre.
 
Ska du köra på små stigar tror jag du måste skippa bockstyre för att orka med att parera stötar.

Nja. Visst har man bättre kontroll med ett bredare styre, men nog orkar man cykla relativt teknisk stig även med ett bockstyre. Det svåra är när man ska köra utför och behöver hålla i bromsarna och styret samtidigt, att ligga i bocken är inte riktigt optimalt. :D

John Tomac tog VM-guld i XC och silver i DH 1991, med bockstyre. Han hade samma cykel i båda diciplinerna, men iofs. såg en DH-bana rätt annorlunda ut på den tiden. Se mer här: http://bikemag.com/news/freshproduce/tomac_DB10_preview/
 
Nja. Visst har man bättre kontroll med ett bredare styre, men nog orkar man cykla relativt teknisk stig även med ett bockstyre. Det svåra är när man ska köra utför och behöver hålla i bromsarna och styret samtidigt, att ligga i bocken är inte riktigt optimalt. :D

John Tomac tog VM-guld i XC och silver i DH 1991, med bockstyre. Han hade samma cykel i båda diciplinerna, men iofs. såg en DH-bana rätt annorlunda ut på den tiden. Se mer här: http://bikemag.com/news/freshproduce/tomac_DB10_preview/

Roligt du nämner John Tomac det var nämnligen hans cykel jag hade lite i tankarna! Bockstyre,STI-reglage å dicswheel bak,som lät gott när han kom dundrande ;)

/Janne
 
F.ö. skulle jag lätt köpa en CX med mekaniska skivbromsar för den typen av cykling du beskriver. Visst kan man mata på ganska bra med en MTB på landsväg, speciellt om man har låsbara gafflar. Men utväxlingen tillåter sällan några högre farter (märks främst om man åker i klunga - solo går det rätt bra ändå).

Avid BB7 road är rätt bra bromsar faktiskt, mycket bättre än en del hydrauliska jag provat. Man får justera det "döda" belägget ibland bara, allt eftersom det slits. Men visst, vajer ger något svampigare känsla i bromsarna än vad ett bra hydraulsystem kan leverera. Men det är inte dåligt på minsta vis för det.

Här är f.ö. en rätt passande reklamfilm: http://www.youtube.com/watch?v=6CbQOLqZ8IA
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.